40 mil är en glädjesiffra. Renault Zoe med kraftfullare batteri klarar snarare 20-30 mil vid verklig körning.
Med uppgraderat batteri ska Renault Zoe nå längre än de flesta elbilar. Vi rapporterar från provkörningen.
Vi Bilägares reporter Fredrik Diits Vikström har varit och provkört Renault Zoe med det nya batteriet på 41 kilowattimmar.
Vad betyder det i räckvidd?
– Det beror på. Som alltid med elbilar. Det här nya batteriet har betydligt större kapacitet jämfört med det gamla på 22 kWh. Enligt körcykeln för elbilar ska räckvidden vara drygt 40 mil men det är en ren fantasisiffra. Mellan 20 och 30 mil vid verklig körning ligger närmare sanningen, säger Fredrik Diits Vikström
Är det bra eller dåligt jämfört med andra elbilar?
– Om vi bortser från Tesla, som har batterier på 60 till 100 kWh, är det ingen annan renodlad elbil på marknaden som kommer så pass långt. Med 20–30 mil i batteriet finns ju faktiskt utrymme för både pendling och lite längre resor.
Vad har man gjort för att förlänga räckvidden?
– Själva batterilådan är lika stor som tidigare. Det är innehållet man har jobbat med, strukturen och kemin har gjorts om, mer metaller har pressats in. Ändå har inte vikten ökat med mer än 15 kilo.
Hur är bilen att köra då?
– Extremt lättkörd. Som att köra vilken automatväxlad bil som helst. Pigg från start. Tyst i låga farter. Sådär fjädringskomfort. Jag berättar mer om köruppevelsen i nästa nummer av tidningen.
Men den är ganska dyr förstås?
– Inte om man bara tittar på grundpriset. Då framstår Zoe som rena klippt. Men Renault har valt en udda finansieringslösning som går ut på att bilägaren måste hyra batteriet. Det kostar mellan 699 och 1 199 kronor per månad. Det är en hake. En annan hake är att bilen inte kan snabbladdas. Det berättar jag också mer om i tidningen.
Läs hela provkörningen av Renault Zoe i Vi Bilägare nummer 1/2017 som finns i butik från 17 januari. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.
Diskutera: Vad tycker du om Renault Zoe?
Vad betyder det i räckvidd?
– Det beror på. Som alltid med elbilar. Det här nya batteriet har betydligt större kapacitet jämfört med det gamla på 22 kWh. Enligt körcykeln för elbilar ska räckvidden vara drygt 40 mil men det är en ren fantasisiffra. Mellan 20 och 30 mil vid verklig körning ligger närmare sanningen, säger Fredrik Diits Vikström
Är det bra eller dåligt jämfört med andra elbilar?
– Om vi bortser från Tesla, som har batterier på 60 till 100 kWh, är det ingen annan renodlad elbil på marknaden som kommer så pass långt. Med 20–30 mil i batteriet finns ju faktiskt utrymme för både pendling och lite längre resor.
Vad har man gjort för att förlänga räckvidden?
– Själva batterilådan är lika stor som tidigare. Det är innehållet man har jobbat med, strukturen och kemin har gjorts om, mer metaller har pressats in. Ändå har inte vikten ökat med mer än 15 kilo.
Hur är bilen att köra då?
– Extremt lättkörd. Som att köra vilken automatväxlad bil som helst. Pigg från start. Tyst i låga farter. Sådär fjädringskomfort. Jag berättar mer om köruppevelsen i nästa nummer av tidningen.
Men den är ganska dyr förstås?
– Inte om man bara tittar på grundpriset. Då framstår Zoe som rena klippt. Men Renault har valt en udda finansieringslösning som går ut på att bilägaren måste hyra batteriet. Det kostar mellan 699 och 1 199 kronor per månad. Det är en hake. En annan hake är att bilen inte kan snabbladdas. Det berättar jag också mer om i tidningen.
Läs hela provkörningen av Renault Zoe i Vi Bilägare nummer 1/2017 som finns i butik från 17 januari. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.
Diskutera: Vad tycker du om Renault Zoe?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag tror med största sannolikhet att man kan köra 40 mil med bilen på en laddning om man håller sig till stadskörning och landsvägar i sommartemperatur. De flesta elbilar klarar motsvarande NEDC om man kör som i körcykeln och inte ger sig ut på motorvägar eller försöker vara snabbast vid rödljusen.
Har en känsla av att många, inte minst motorjournalister, närmar sig elbilen med en något felaktig attityd. Man måste ha klart för sig, att man kör inte en elbil på samma sätt som många kör en fossilbil, plattan i botten och ryck och slit. Inte heller köper man en elbil för att pendla 20- 30 mil per dag. En elbil har andra kvaliteter och räckvidd som är nog för dom flestas behov. Lyckas man inte ta sig mer än tjugo mil med "fyrtioenkilowattarn", såvida det inte handlar om ren bergsklättring, ska man nog inte fundera på något eldrivet.
Jag hade kunnat acceptera 20 mils faktisk räckvidd utan problem, bara ett fåtal gånger per år man kör längre än 10 mil bort ifrån hemmet. Behöver man köra längre kanske man kan överväga ta tåget eller flyg. Ut med en sedan/kombi i mellanklassen på marknaden som klarar detta till rätt pris så tror jag det kan lossna.
"En annan hake är att bilen inte kan snabbladdas." - Vad bygger ni detta på?
30 minuter snabbladdning -> 120 mils räckvidd till enligt 12 Renault själva.
Enligt tidningen Elbilen som kom ut den 24 Februari så har det äntligen gjorts tester på hur långt man kommer vid -20 grader med olika elbilar och Renault Zoe gick 13,5 mil och Nissan Leaf 10 mil tror jag att det var. Vill man åka längre så tillkommer en snabbladdning som laddar batteriet till ca: 80 % med ännu kortare räckvidd, så elbilar med batterilagring låter som en sommarbil i mina öron. Tesla med 85 kWh batteri fick en räckvidd enligt en Teslaägare på 23 mil i snitt på vintern, eller 40 % kortare än på sommaren.
Allt har en början. Räckvidden ökar med 50% på många el-bilar, utan att belasta utrymme eller vikt. Det dröjer säkert inte länge förrän bilarna är uppe i en räckvidd på 40 mil. Men som Styggavargen säger, hur ofta kör man längre är 10 mil. För egen del, så kör jag laddhybrid, och sedan i början på december då jag tankade senast, har jag bara kört med el-motorn.
Jag känner att när det är dags att byta bil nästa gång, så blir det troligen en ren el-bil. Fast ett aber är att dessa saknar dragkrok. För egen del skulle det räcka med en max-vikt på 750 kg.
Sedan var det länge sedan det var -20 grader, i alla fall i Stockholmsområdet. Dock gick bilarna mer än 10 mil. Så jag ser det som ett ickeproblem.
För att se lite historiskt, så var bensintankarna inte så stora. När jag pluggade hade jag en bubbla -59, och hade inte råd att tanka för mer än en tia. Fick i lite drygt 10 liter, och med dåtidens förbrukning kom jag ungefär lika många mil. Det fungerade då. Kommer det sedan lika många snabbladdare som det finns bensinmackar, då är problemet löst.
Vid längre utfärder krävs minst 30 snabbladdare för att ersätta en bränslepump sett till hur många bilar som behöver tankas och 60 snabbladdare på vintern förutsatt att inte taxibilar långtidsparkerar vid snabbladdarna så som vid Teslas snabbladdare.
Vet inte hur stor tank du har i din bil, men den verkar vara på flera hundra liter.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.