Utbudet av etanolbilar ökar stadigt och nu kommer den första spritdrivna småbilen. Renault Clio, Årets Bil 2006, har många positiva kvalitéer. Säkerheten och rostskyddet är ovanligt bra men klen och surrig motor irriterar.
Renault Clio Flex Fuel är hett efterlängtad. Många har väntat på en mindre bil som går att köra på E85. Fördelen är naturligtvis att förbrukningen sjunker. Det bör gå att köra etanol-Clion på under 0,8 liter E85 per mil, avsevärt mindre än vad tidigare etanolbilar klarat.
Clio tillhör marknadens bästa småbilar. Den presenterades och blev även Årets Bil år 2006. Den har lyckats få högsta betyg hos såväl Euro-NCAP som Vi Bilägares rostskyddsexpert, en lika bra som sällsynt kombination.
Utrymmena är goda och Renault har satsat på att använda inredningsmaterial i hög kvalitet. Det gör interiören bekväm och ombonad. Tyvärr går inte förarstolen att sänka tillräckligt, längre förare upplever att de sitter "ovanpå" bilen och kör.
Även stolarnas sittdynor är något korta men för att vara en småbil, erbjuder Clio hög komfort. Fjädringen är väl avstämd men Renault hade gärna fått kosta på några tior till på bullerdämpningen. På grov asfalt dånar det från däcken och i hög fart surrar också motorn ilsket.
Det är nämligen den minsta motorn i Clioprogrammet, en 1,2 liters maskin på 75 hk, företaget valt att anpassa för etanoldrift. Den kraft som finns levereras vid ganska höga varvtal så för acceleration och omkörningar, krävs flitigt arbete med växelspaken. Låg utväxling gör även motorn surrig i högre farter.
I stadstrafik är Clio hyfsat lättmanövrerad. Sikten är bra trots spinkiga backspeglar men kopplingen tar ovanligt högt, vilket tar lite tid att vänja sig vid. På landsväg rulla bilen tryggt och känns som en betydligt större bil än den är.
Standardutrustningen är generös. Redan i 3-dörrars grundutförande "Authentique", ingår all säkerhetsutrustning inklusive antisladdsystem, sidokrockkuddar och sidokrockgardiner. Dessutom får man CD-radio, elhissar och fjärrstyrt centrallås. Luftkonditionering kostar 4 900 kr extra.
Konkurrenter är det skralt med. Visst finns det andra miljöbilsklassade småbilar men då går de på bensin eller diesel. För etanolvännerna är Clio Flex Fuel det enda alternativet. I alla fall tills lågprissystern Dacia Sandero Flex Fuel når marknaden om någon månad.
Renault Clio 1,2 16V Eco2 Flex Fuel
Pris, kr från: 124 900
Modell: Femsitsig halvkombi
Mått, cm: L 399/B 171 /H 150
Tjänstevikt, från: 1 165 kg.
Motor: Fyrcylindrig motor för E85/bensin. Cylindervolym: 1 149 cm3. Max effekt: 75 hk vid 5 500 varv/min. Max vridmoment 105 Nm från 4 250 varv/min.
Prestanda: Acc 0 - 100 km/tim på 13,4 sek. Toppfart 167 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning* : 5,9 l/100 km. CO2-utsläpp: 139 g/km.
Konkurrenter: Opel Corsa, Peugeot 207, VW Polo (dieseldrivna men miljöbilsklassade)
Clio tillhör marknadens bästa småbilar. Den presenterades och blev även Årets Bil år 2006. Den har lyckats få högsta betyg hos såväl Euro-NCAP som Vi Bilägares rostskyddsexpert, en lika bra som sällsynt kombination.
Utrymmena är goda och Renault har satsat på att använda inredningsmaterial i hög kvalitet. Det gör interiören bekväm och ombonad. Tyvärr går inte förarstolen att sänka tillräckligt, längre förare upplever att de sitter "ovanpå" bilen och kör.
Även stolarnas sittdynor är något korta men för att vara en småbil, erbjuder Clio hög komfort. Fjädringen är väl avstämd men Renault hade gärna fått kosta på några tior till på bullerdämpningen. På grov asfalt dånar det från däcken och i hög fart surrar också motorn ilsket.
Det är nämligen den minsta motorn i Clioprogrammet, en 1,2 liters maskin på 75 hk, företaget valt att anpassa för etanoldrift. Den kraft som finns levereras vid ganska höga varvtal så för acceleration och omkörningar, krävs flitigt arbete med växelspaken. Låg utväxling gör även motorn surrig i högre farter.
I stadstrafik är Clio hyfsat lättmanövrerad. Sikten är bra trots spinkiga backspeglar men kopplingen tar ovanligt högt, vilket tar lite tid att vänja sig vid. På landsväg rulla bilen tryggt och känns som en betydligt större bil än den är.
Standardutrustningen är generös. Redan i 3-dörrars grundutförande "Authentique", ingår all säkerhetsutrustning inklusive antisladdsystem, sidokrockkuddar och sidokrockgardiner. Dessutom får man CD-radio, elhissar och fjärrstyrt centrallås. Luftkonditionering kostar 4 900 kr extra.
Konkurrenter är det skralt med. Visst finns det andra miljöbilsklassade småbilar men då går de på bensin eller diesel. För etanolvännerna är Clio Flex Fuel det enda alternativet. I alla fall tills lågprissystern Dacia Sandero Flex Fuel når marknaden om någon månad.
Renault Clio 1,2 16V Eco2 Flex Fuel
Pris, kr från: 124 900
Modell: Femsitsig halvkombi
Mått, cm: L 399/B 171 /H 150
Tjänstevikt, från: 1 165 kg.
Motor: Fyrcylindrig motor för E85/bensin. Cylindervolym: 1 149 cm3. Max effekt: 75 hk vid 5 500 varv/min. Max vridmoment 105 Nm från 4 250 varv/min.
Prestanda: Acc 0 - 100 km/tim på 13,4 sek. Toppfart 167 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning* : 5,9 l/100 km. CO2-utsläpp: 139 g/km.
Konkurrenter: Opel Corsa, Peugeot 207, VW Polo (dieseldrivna men miljöbilsklassade)
Relaterade bildspel
Renault Clio 1,2 16V Eco2 Flex Fuel
Pris, kr från: 124 900
Modell: Femsitsig halvkombi
Mått, cm: L 399/B 171 /H 150
Tjänstevikt, från: 1 165 kg.
Motor: Fyrcylindrig motor för E85/bensin. Cylindervolym: 1 149 cm3. Max effekt: 75 hk vid 5 500 varv/min. Max vridmoment 105 Nm från 4 250 varv/min.
Prestanda: Acc 0 - 100 km/tim på 13,4 sek. Toppfart 167 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning* : 5,9 l/100 km. CO2-utsläpp: 139 g/km.
Konkurrenter: Opel Corsa, Peugeot 207, VW Polo (dieseldrivna men miljöbilsklassade)
*) Vid bensindrift.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En sugmotor blir sunkig om den ska gå att köra både på E85 och bensin.
Det går att anpassa den till E85 och få upp vrid och effekt men då går den inte på bensin.
Ska det bli snurr på en flexifuelmotor krävs överladdning.
"Det bör gå att köra etanol-Clion på under 0,8 liter E85 per mil, avsevärt mindre än vad tidigare etanolbilar klarat."
Det vore väl ynkligt annars, alla andra etanolbilar är ju avsevärt större!
Det värsta bilen Renaults Dacia det jag gör är vad Renault, där han var så svårt var en Renault och Dacia, hur man gör Vw Skoda, men jag stöder inte Renault och spelet slog rumänska märke som vi hade rumäner var glad när ensam med franska Dacia
Det som inte framgår är att bensinvarianten av den motor som beskrivs i texten 1,2 75hk 16v faktiskt drar en del. Jag bytte min 1,4 liters clio -99 till en 1,2 liters clio -05 och fick ner förbrukningen från 0,75 till 0,7 i bensinförbrukning. Detta att jämföra med min Volvo S40 som drar 0,8 på bensin och 1,1 på etanol. Alla jämförelser gäller blandad körning.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.