På väg från p-huset är det annorlunda. Sikten runt XC90 är god och likaså blicken över trafiken. Den fyrkantiga karossen slängs relativt lätt runt gathörnen och vändradien är med beröm godkänd. Att parkera utmed gator är förvånansvärt enkelt och har du dessutom en bil med 360-kameravy för 9 900 är det gjort i ett nafs, även om kamerabilden är en aning förvrängd.
Helt bekväm bakom ratten blir man dock inte förrän landskapen blir öppna och målet är avlägset. På långresan, gärna med familj, gosedjur och gotte-påse faller bitarna på plats. Som resande i framsätet njuter du av gott benutrymme, tydlig instrumentering och fantastiska stolar. Volvo kan det där med komfort. Färden går tyst och testbilen, som är utrustad med Inscription-paketet, fraktar två vuxna och två barn utan att trötta vare sig förare eller passagerare.
"På långresan, gärna med familj, gosedjur och gotte-påse faller bitarna på plats."
Motorn då? Kombinationen D4 med 190 hk och stor omfångsrik kaross kräver att du inte är stressad. I farter upp mot 100 km/tim är bilen förhållandevis snål på dropparna, men allt eftersom farten ökar minskar försprånget till övriga motorer i utbudet. I 120 km/tim är det svårt att hålla snittet under 8,0 l/100 km, trots att rytmen är jämn, vilket ger D4 ett marginellt övertag mot den tidigare testade D5 som hade en testförbrukning på 8,6. Att bilen sänks ett par centimeter i Eco-läget hjälper knappt märkbart – luften är inte snällare än så.
Lådan är en trevlig bekantskap som rör sig varsamt mellan sina åtta lägen och motorns vridmoment är tillräckligt för att hålla varvet på en skönt lunkande nivå. Nej, för klen känns D4 aldrig.
Inredningen är smart och variabel, något som märks när du ska lasta, då även det plana golvet underlättar. De bakre stolarna av de sju är dock inget för långa, men för barn och kortväxta fungerar de, bara inte resan är för lång.
Största missen i XC90 är den sorgliga mittskärmen med systemet Volvo Sense. Att inte bryta ur funktioner som används ofta är en rejäl miss som konkurrenterna höll sig från.
Diskutera: Vad tycker du om Volvo XC90?
Pris, från kr: 542 000.
Modell: D4 AWD Inscription.
Säljstart: Säljs nu.
Mått, cm: L 495/B 193/H 178.
Tjänstevikt, kg: 2 171.
Motor: Tvärställd 4-cylindrig rak turbodiesel, volym 1 969 cm3, effekt 190 hk vid 4 250 v/min, vridmoment 420 Nm vid 1 500–2 500 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, åttaväxlad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 200 km/t. Acceleration 0–100 km/t på 9,4 sek.
Deklarerad förbrukning: 5,7 l/100 km.
CO2-utsläpp: 149 g/km.
Konkurrenter: BMW X5, Mercedes-Benz GLE, Land Rover Range Rover, Audi Q7, Volkswagen Touareg.
Plus: Komfort för den stora familjen, smart och flexibel inredning.
Minus: Krångliga menyer i mittskärmen, dyr.
Vad nytt? Motoralternativet D4 med 190 hk och 420 Nm.
För vem? Välbeställda familjer som inte bor i storstäder.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.