Nästa artikel
Provkörning: Volvo XC60 T8 (2017)
Provkörning

Provkörning: Volvo XC60 T8 (2017)

Publicerad 3 december 2017
XC60 i laddhybridversion tar Volvo till toppen.
Nya Volvo XC60 finns nu som laddhybrid. Vi kör en luftfjädrad XC60 T8 R-Design med 407 hk som tar Volvo till nästa nivå.
Det är nog många som väntat på en smidigare laddhybrid från Volvo än svårparkerade XC90. Nu lanseras XC60 T8 med samma drivlina som sin storebror. Det betyder en T6-motor på totalt 320 hk som assisteras av en elmotor på bakaxeln med 87 hk. och 250 Nm.

Det finns fem körlägen finns att välja på. Pure är närmast ett rent el-läge där luftfjädringen sänker sig och bilen får frirullningsfunktion. Fast bensinmotorn är lättväckt under fartökningar och då kliver den in nyvaket och ganska abrupt. I hybridläget sker samspelet mellan el och bensin snyggare. Allra bäst upplevs XC60 T8 i körprogram Power. Här jobbar båda motorerna samtidigt med utsökt ackuratess. Vid full gas döljer elmotorn drivlinans växlingspunkter och ger en närmast sömlös acceleration. Och fort går det! Efter 5,3 sekunder passeras 100 km/tim och än mer imponerar segdragningsförmågan i höga farter.

Körmässigt ger luftfjädringen ett utökat kompetensspektrum. Kombinationen av sportiga R-Design och det adaptiva Four C-chassit passar XC60 perfekt. Den har en vassare körkänsla än pösiga XC90 samtidigt som luftfjädringen ger skönt storbilsgung i stadsmiljö och på långfärd.

"Visst kan man sakna ljudet av en välbalanserad sexa under hård acceleration men elmotorns förtjänster väger desto tyngre."

Det finns sportigare suvar än XC60 och trots prestandan är inte T8 den mest körorienterade XC60-versionen. Den ökade vikten ger en viss initial tröghet i reaktionerna och med elmotorns energiåtervinning blir bromspedalens känsla diffus. T8-versionen ska snarare ses som en lyxigare XC60 med imponerande kraftreserver. Visst kan man sakna ljudet av en välbalanserad sexa under hård acceleration men elmotorns förtjänster väger desto tyngre och det är lätt att acceptera T8 som toppversion. Dock känns elmotorn underdimensionerad för tjänstevikten på 2,2 ton. Faktum är att lilla Golf GTE har en starkare elmotor än XC60 T8.

Provperioden, med ganska aktiv körning och lite laddning, gav en snittförbrukning kring 7,0 l/100 km. Det finns definitivt snålare bilar men för att vara en 400-hästars bensinsuv över två ton är siffran ändå imponerande. Vi kom 35 km på el med fulladdat batteri, vilket är tio km kortare än utlovat.

Totalt sett ger XC60 ett gediget intryck med bättre förfining än XC90. XC60 matchar de allra bästa i klassen – framför allt i laddhybridversion. Att ljudlöst glida fram på elmotorn förhöjer komforten och lyxkänslan till en nivå dit konkurrenterna inte kommit än. Just nu är XC60 T8 bilen att slå.
 
Diskutera: Vad tycker du om Volvo XC60 T8?
Volvo XC60 T8 AWD R-design

Pris, från kr: 636 900. 

Säljstart: Nu.

Mått, cm: L 469/B 190/H 166.

Bagagevolym, l: 468–1 395.

Tjänstevikt, kg: 2 174. 

Maximal dragvikt, kg: 2 100.

Motor: Fyrcylindrig bensinturbo med kompressor, volym 1 969 cm3, effekt 320 hk/400 Nm. Elmotor 87 hk/240 Nm. Totalt 407 hk/640 Nm.

Kraftöverföring: Åttastegad automatlåda. Framhjulsdrift med elmotor på bakhjulen. 

Batteri: Litiumjon, 10,4 kWh.

Prestanda: Toppfart 230 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,3 s. 

Deklarerad förbrukning: 2,1 l/100 km. CO2-utsläpp: 49 g/km. Räckvidd på el 45 km.

Konkurrenter: Mercedes GLC 350e.

 

Plus: Lyxkänsla, utrymmen, prestanda, dragvikt.

Minus: Svag elmotor, hårt stoppade sportstolar, pris.



Vad nytt? Ny toppversion av XC60 med laddteknik.

För vem? Den med egen firma som väljer tjänstebil helt fritt.

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.