Nya XC60 trivs utmärkt i detta kaos. Dieselmotorn slamrar visserligen en del men är rapp i starten och gör det enkelt att hänga med i trafikrytmen. ”PowerPulse” heter ett tryckluftssystem som blåser igång turbon i Volvos D5-motor för extra snabb respons. Den åttastegade automatlådan växlar snabbt och smidigt. Raka linjer, stora backspeglar, lättgående styrning och hög sittposition underlättar för föraren och gör det som kunde vara en relativt stressfull trafikmiljö till nära nog avkoppling. Så småningom lättar trafiken, jag lämnar staden och kör ut på motorvägen mot Sitges. Jag är ensam i bilen och passar på att testa ljudanläggningen från Bowers & Wilkins (extra utrustning som kostar 30 900 kr).
Före start har jag kopplat ihop min mobil med bilens trådlösa nätverk och Bluetooth-koppling. Jag kan därmed köra mitt eget Spotifykonto och streama ljudet till bilen utan att behöva använda dyrbar mobildata. Det låter riktigt bra, fattas bara annat för det priset, men för att justera ljudinställningarna krävs en hel del bläddrande i Sensus-systemets menyer. Volvo säger att man gjort pekskärmen snabbare och kanske är det därför den känns lite lättare att använda. Det krävs dock fortfarande att föraren tar blicken från vägbanan för att hitta rätt bland funktionerna. Dessutom blir skärmen full med feta fingeravtryck väldigt snabbt. Den tjusiga inredningen blir därmed genast lite mindre elegant.
"Nya Volvo XC60 är ingen billig bil men det behöver den inte heller vara."
Nya XC60 går att få med alla säkerhetsfunktioner vi hittar i 90-serien. Dessutom har man tillfört några nyheter. Liksom tidigare slår bilen själv till bromsarna om ett hinder i form av en bil, cyklist, fotgängare eller stort djur dyker upp på vägen. Autobromsen klarar att bromsa till stillastående i hastigheter upp till cirka 60 km/tim. Om hastigheten är högre är det emellertid inte säkert att bilen hinner stanna innan kollisionen är ett faktum. I det läget hjälper XC60 istället föraren att göra en undanmanöver och styra undan hindret. Det fungerar så att när föraren själv styr, förstärker bilen manövern genom att lägga på bromskraft på de inre hjulen i svängen. Undanmanövern blir kraftigare och därmed effektivare än vad föraren själv skulle uppnå. Nästa nyhet handlar om att undvika frontkrockar med mötande trafik. Bilen använder en framåtriktad radar i kombination med en kamera för att bevaka området framför bilen. Om bilen av någon anledning skulle glida över vägens mittlinje samtidigt som ett mötande fordon närmar sig, varnar bilen samtidigt som den automatiskt styr tillbaka in i den egna filen. Det tredje och sista nya säkerhetssystemet är tillval och ingår i säkerhetspaketet Intellisafe Surround som kostar 5 900 kronor. Döda vinkeln-varnaren BLIS har kombinerats med en funktion som själv kan styra bilen. Radarantenner i de bakre hörnen spanar kontinuerligt ut mot kanterna. Om en bil hamnar i döda vinkel och föraren i detta läge försöker svänga ut i den upptagna filen tar bilen kommandot och styr själv tillbaka.
Jag lämnar motorvägen och kommer in på en slingrig asfaltsträcka vars kurvor egentligen är alldeles för tvära för hastighetsbegränsning på 90 km/tim. Med körprofilsväljaren på mittkonsolen slår jag om till Dynamic och nu blir det liv i luckan. Gasresponsen snabbas upp, växellådan tillåter högre motorvarv, luftfjädringen blir styvare och styrningen fastare. XC60 byter karaktär och förvandlas till en bil som för sin storlek är riktigt rolig att köra! Även i höga hastigheter sker kurvtagning nästan helt utan krängning eller påtaglig understyrning.
Interiören är snygg och känns i mångt och mycket igen från XC90. Stolarna är desamma och håller mycket hög klass. De är inte lika fåtöljmjuka som i utgående XC60 men man sitter väldigt bra även i den nya bilen och kroppen känns pigg även efter längre etapper. Baksätet är bekvämt även för två fullvuxna. Bagageutrymmet har blivit tio liter större än i föregångaren och sammantaget erbjuder XC60 tillräckligt utrymme för de flesta.
Det har naturligtvis inte undgått någon att Volvo siktar uppåt och vill ta plats i bilvärldens finrum där tillverkare som Lexus, Audi, Mercedes och BMW återfinns. Med XC60 har man nått målet och i samband med detta även justerat prislistan så den ligger i nivå med konkurrenterna. Nya Volvo XC60 är ingen billig bil men det behöver den inte heller vara. Säkerhet, komfort, utrymme och körglädje kommer att ge Volvo nya välbeställda kunder över hela världen.
Den förra generationen överlevde i nio år och slutade sin bana med rekordförsäljning, en bedrift som blir svår för nya XC60 att upprepa då det går mycket snabbare i bilutvecklingen i dag än vad det gjorde för ett decennium sedan.
Diskutera: Vad tycker du om Volvo XC60?
Pris, kr: 505 900.
Mått, cm: L 469/B 200/H 166.
Tjänstevikt, kg: Från 1 814.
Max dragvikt, kg: 2 400.
Bagagevolym, l: 505.
Motor: Rak 4-cyl turbodiesel. Volym 1 969 cm3. Max effekt 235 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment 480 Nm från 1 750 v/min.
Kraftöverföring: Tvärställd motor. 8-stegs automatlåda. Fyrhjulsdrift Borg Warner gen 5.
Prestanda: Toppfart 220 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,2 s.
Deklarerad förbrukning: 5,5 l/100 km. CO2-utsläpp 144 g/km.
Konkurrenter: Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC.
Plus: Säkerhet, komfort, utrymme, köregenskaper.
Minus: Pris, brister i förarmiljön.
Vad nytt? Första bil ut i 60-serien baserad på plattformen SPA.
För vem? Tjänstebilsförare som inte är begränsade till 7,5 basbelopp.
(Motor, effekt, pris)
T5 AWD Aut Momentum: 254 hk, 422 900 kr.
T6 AWD Aut Momentum: 320 hk, 491 600 kr.
T8 AWD Aut Twin Engine Inscription: 407 hk, 658 800 kr.
D4 AWD Aut Momentum: 190 hk, 435 900 kr.
D5 AWD Aut Momentum: 235 hk, 465 900 kr.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.