Nästa artikel
Provkörning: Volvo XC40 T5 Twin Engine (2019)
Provkörning

Provkörning: Volvo XC40 T5 Twin Engine (2019)

Publicerad 1 september 2019 (uppdaterad 2 september 2019)
Medföljande laddkabel är för vanliga vägguttag. Ombordladdaren är på 3,5 kW, enfas.
För första gången gör Volvo en helt framhjulsdriven laddhybrid. Men skjuter de över målet i prestanda?
Blåeld och vallmo nickar välkomnande vid vägkanten. Raukarna och kalkstensklipporna iakttar de vitlackade och elsprakande små suvarna svischa förbi någonstans på nordöstra Gotland. Färgen har knappt hunnit torka på de sex purfärska exemplaren av XC40 T5 Twin Engine som åkt lastbil och båt från fabrikslinan i Gent till ”öjn”. 

XC40 hälsar mig med ett bekant handslag, mycket är sig likt när det gäller goda köregenskaper, med smidighet och fin kurvtagning, från den fyrhjulsdrivna dieselbil som ingick i vårt långteststall 2018. Men nu är det istället framhjulsdrift och kombinationen bensin/el som gäller.

"En oroande sak är att jag hela tiden hör ett högfrekvent pip från elmotorn."

Hybridläget fungerar bra, jag reagerar inte när skiftet mellan el och förbränningsmotor sker. Bilen upplevs som mindre bullrig än förut. Å andra sidan sker provkörningen på 80-sträckor, det finns inte tillfälle att prova på motorväg. 

En oroande sak är att jag hela tiden hör ett högfrekvent pip från elmotorn. Tonläget följer nedtryckandet av gaspedalen men diskantljudet ligger även kvar efter att man släppt pedalen likt en svag tinnituskänsla i bakgrunden.

Jag växlar till läget ”Pure”. Här härskar eldriften, om du inte trycker ner gasen för hårt, för då griper bensinmotorn in. Volvo säger att detta är en säkerhetsåtgärd: Eftersom elmotorn bara har 82 hästkrafter kan den bli otillräcklig vid exempelvis en omkörningssituation och därför har man valt att programmera in extra hjälp. Smyger du igång är det möjligt att köra på el i upp till 120 kilometer i timmen.

Knapp nedanför luftutblåset styr körlägena. Eldrift heter ”Pure”.

På sommaren går det att kyla bilen med el, men vintermånaderna blir en utmaning för den som vill köra utsläppsfritt. Bilarna är utrustade med bensindriven bränslevärmare och det finns också ett eldrivet så kallat PTC-element, en elektrisk värmare som hjälper till att förkonditionera bilen. Men – så fort det blir nollgradigt är den för svag och då behöver kupéuppvärmningen ske med bensin.

Den som beställer i dag kan räkna med att bilen börjar byggas i början av november med första leveranserna kring årsskiftet.  

Frågan är om inte Volvo siktar för högt med 262 hästkrafter och en prislapp på nära halvmiljonen? Lilla XC40 är pigg, men många skulle säkert prioritera lägre pris på bekostnad av mindre prestanda. En T4 laddhybrid finns i planerna, säkert för en billigare peng och mindre effekt – men Volvo kan inte säga när den dyker upp.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo XC40 T5 Twin Engine?

Foto: Rasmus Punell.

Volvo XC40 T5 Twin Engine
Pris, från kr: 459 900.
Svensk lansering: Säljs nu. 
Mått, cm: L 442/B 186/H 165.
Bagagevolym, l: 460.
Tjänstevikt, kg: 1 871 (prel.)
Max dragvikt, kg: 1 800. 
Motorer: Trecylindrig bensinturbo volym 1 477 cm3, max effekt 180 hk, max vridmoment 265 Nm vid 1500-3 000 varv. Elmotor, max effekt 82 hk, max vridmoment 160 Nm. Max systemeffekt 262 hk. 
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 7-stegad automatlåda med dubbelkoppling.  
Batteri: 10,7 kWh litiumjon.
Prestanda: Toppfart 205 km/tim. Acceleration 0–100 km i tim på 7,3 s. 
Deklarerad räckvidd el: 42–46 km (prel.)
Deklarerad förbrukning: 2,0 l/100 km. CO2-utsläpp: 46 g/km.
Konkurrenter: Kia Niro Plug-in Hybrid, Opel Grandland X Hybrid4, BMW X3 xDrive30e.

Plus: Köregenskaper, sömlös hybriddrift.

Minus: Pris, missljud från elmotorn.



Vad nytt? Laddbar version av Volvo XC40.

För vem? Miljömedvetna med god ekonomi.

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.