Jag svär tyst för mig själv när jag inser att Volvo förlagt en del av provkörningen av nya XC40 till Barcelonas innerstad. Biltillverkare gör sånt ibland när de vill visa hur väl deras nykläckta alster passar i den hippa storstadsmiljön. Resultatet blir ofta att en stor del av provkörningen tillbringas stillasittande i bilköer med gott om tid att studera inredningen.
Inte för att det sistnämnda är något obehagligt i nya XC40. Interiördesignern Eric Gunnarsson Hörnsten och hans team har jobbat hårt för att göra en inredning med ”drama” som han själv uttrycker det.
– Vi hade i uppdrag att göra en bil som inte var en krympt XC60 eller ett småsyskon i SPA-familjen. Vi skulle göra en kusin istället, berättar han.
Eric har jobbat med att skapa en luftig interiör med praktiska finesser och maximala förvaringsmöjligheter för förare och passagerare. Bland dekormönstren finns en topografisk karta över Göteborg. Just den stilen sitter i den kommande basversionen av XC40 och kallas fyndigt nog ”Origin” (ursprung). Även om nya XC40 byggs i Belgien och Volvos ägare är från Kina, är det på Hisingen som den nya bilens vagga stått.
Förarmiljön känns igen från de större Volvo-bilarna. Instrumenteringen är densamma och fungerar utmärkt. Sensussystemets pekskärm har fått ny inramning men är tyvärr lika pillig att använda som tidigare. När man står still i Barcelonas köer är det inga problem att svepa, scrolla och trycka, men det är betydligt besvärligare i fart. Jag vidhåller min ståndpunkt att Sensus är en av de nya Volvobilarnas svagaste sidor.
Framstolarna tillhör däremot marknadens bästa och verkar passa olika kroppstyper som hand i handske. De allra flesta lär också kunna få till en bra körställning då såväl förarstol som ratt erbjuder god justeringsmån. Fiffiga, rymliga fack och papperskorg i mittkonsolen är uppskattat och underlättar säkert livet med XC40 i längden.
Även i baksätet är det rymligt och luftigt, i alla fall så länge man nöjer sig med att sitta två där. Hög sitthöjd ger skön benställning för fullvuxna och takhöjden räcker gott för mig som är 180 cm lång.
Bagageutrymmet är praktiskt lådformat och rymmer som minst 460 liter. Lastgolvet är dubbelt och det övre golvet går att vika upp så det stöttar väskor eller matkassar man placerar där. Baksätets ryggstöd går förstås att fälla och då bildas en plan lastyta som klarar upp till 1 336 liter.
XC40 är lättkörd i stadstrafik. Bilen är rejält högbyggd, markfrigången är över 20 cm, och som förare har man god överblick för det mesta. Problem uppstår dock när man ska försöka byta fil och tittar snett bakåt över axeln. C-stolparna är grova och döljer det mesta av vad som händer snett bakom bilen. Det blir till att lita till backspeglarna och dödavinkelvarnaren BLIS för att kunna göra ett filbyte. BLIS ingår i Intellisafe Surround som kostar 5 900 kronor extra men borde vara standard.
"Jämfört med konkurrenterna är XC40 den modernaste bilen just nu. Ingen annan i klassen har autobroms för älgar och ingen annan ger möjlighet att få varor levererade direkt i bagageutrymmet på bilen."
Styrningen är möjligen lite okänslig men bilen styr in snabbt och villigt när vägen kröker. Hjulupphängningarna ser till att däcken håller ett förtroendeingivande grepp utan att framfarten för den skull blir särskilt stötig. Två varianter fanns att tillgå vid provkörningen. XC40 D4 Momentum med dieselmotor på 190 hk och däck i dimensionen 235/50-19 samt XC40 T5 R-Design med bensinmotor på 247 hk och 20 tums hjul skodda med 245/45-däck.
Den stora hjuldiametern verkar inte ha påverkat fjädringskomforten negativt. Däremot avslöjar ett parti med lite grövre asfalt att bullerdämpningen inte är i riktigt samma klass som hos XC60. Hur illa det blir på svenska vägar får vi återkomma till men det finns en risk att CMA-plattformen inte ger samma höga ljudkomfort som Volvo skämt bort oss med i sina större bilar.
Motorer, växellådor och fyrhjulsdriftsystem är överflyttade från de större Volvosuvarna. Växellådan fungerar smidigt i vardagslag men skulle kunna vara mer på hugget när man kör i det sportigare körläget Dynamic. Speciellt i kombination med bensinmotorn önskas lite snabbare växlingar då körningen går åt det mer inspirerade hållet. T5-motorn är ganska högröstad under acceleration och gasar man på så vill det till att man har rejält med pengar på bensinkortet. Den deklarerade förbrukningen på 7,1 l/100 km tror jag blir svår att klara vid verklig körning.
Dieselvarianten D4 har färre hästkrafter men högre vridmoment vid lägre varvtal. Det gör körningen med dieseln mer avslappnad och förbrukningen några deciliter lägre per mil, vilket uppskattas.
Inför sommaren 2018 kommer fler motoralternativ. Då får vi bland annat möta instegsmodellen T3 med trecylindrig motor på 156 hk, enbart framhjulsdrift samt en prislapp strax under 300 000 kronor. Senare ska det även komma hybridversioner och så småningom också en helt eldriven version. Den sistnämnda, kanske mest intressanta, lär dock inte dyka upp förrän under år 2019.
Hur ska det då gå för XC40? Tackar som frågar; förmodligen alldeles utmärkt! Mindre suvar säljer som smör just nu och Volvos strategi att satsa på dyra modeller tycks fungera, pengarna rullar in i företaget.
Jämfört med konkurrenterna är XC40 den modernaste bilen just nu. Ingen annan i klassen har autobroms för älgar och ingen annan ger möjlighet att få varor levererade direkt i bagageutrymmet på bilen. XC40 blir också först på marknaden med finessen att man kan dela den med vänner och bekanta med hjälp av elektroniska nycklar.
Säkerheten och uppkopplingsmöjligheterna lyfter den över mängden och tilltalar
målgruppen yngre, välbeställda och uppkopplade storstadsbor. Utrymmena, den goda markfrigången, de smarta vardagslösningarna, de sköna stolarna och fina köregenskaperna lär tilltala de flesta.
Ännu en säljsuccé är född. Det går bra för Volvo just nu!
Diskutera: Vad tycker du om Volvo XC40?
PRIS, FRÅN KR: 398 900.
SÄLJSTART: Säljs nu.
MÅTT, CM: L 442/B 186/H 165.
MARKFRIGÅNG, CM: 21,1.
BAGGAGEVOLYM, L: 460–1 336.
TJÄNSTEVIKT, KG: Cirka 1 700.
MAX DRAGVIKT, KG: Cirka 2 100.
MOTOR: 4 cyl direktinsprutad turbodiesel, 4 vent/cyl. Volym 1 969 cm3, Max effekt 190 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment 400 Nm från 1 750 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Tvärställd motor. Åttastegs automatlåda. Fyrhjulsdrivning via Borg Warner elektroniskt styrd koppling.
PRESTANDA: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,9 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 5,0 l/100 km. CO2-utsläpp: 133 g/km.
KONKURRENTER: Audi Q3, BMW X1, Mercedes GLA, Jeep Compass med flera.
Vad nytt?
Helt ny bil på Geely-koncernens plattform CMA.
För vem?
Den mindre familjen som vill åka högbyggt.
Plus:
Köregenskaper, stolar, fjädring, säkerhet.
Minus:
Dyr, svårskött pekskärm, begränsad bakåtsikt.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.