Volvo V70 II kom 2007 och nu är det dags för en facelift. Den handlar i huvudsak om en mängd olika uppdateringar.
Exteriört har strålkastarna gjorts om – även om skillnaden är svår att se jämfört med tidigare V70. Sidospeglar med LED-blinkers är också en detalj som skiljer modellår 2012 från tidigare V70 samt nya fälgar och färger. Interiört märks ny mittkonsol samt att infotainmentsystemet är mer integrerat i instrumentpanelen. En treekrad sportratt finns numera som tillval för en tusenlapp, men bara om du beställer utrustningspaketet Momentum för 15 000 kronor.
För många bilköpare är säkerhetsmässiga förbättringar viktigt. För modellår 2012 finns Pedestrian Protection med automatisk broms tillgänglig som tillval i V70, XC70 och S80. Tidigare fanns detta endast i Volvo XC60, S60 och V60. City Safety – som bromsar bilen automatiskt om föraren inte reagerar när en framförvarande bil plötsligt stannar – har blivit standard.
Högre effekt
Effektivare och snålare motorer är också ett köpargument för många bilköpare idag. Volvo V70 Drive har fått höjd motoreffekt, från 109 till 115 hk – men förbrukning och utsläpp är desamma som tidigare. D5-motorn har fått tio extra hästkrafter – från 205 till 215 hk samtidigt som förbrukningen ska vara åtta procent lägre. D3-motorn har samma effekt, men har gjorts lättare och effektivare. Manuellt sexväxlade V70, XC70 och S80 får stopp/start-system som standard.
Bakom ratten på V70 är det lätt att förstå varför den är en bästsäljare. Säkra vägegenskaper, goda utrymmen, lättorienterad förarplats. Och så komfort, V70 är tyst och har högklassiga framstolar. V70 är utan tvekan en bra långfärdsbil.
Vi provkörde V70 Drive, som uppges klara 4,5 l/100 km. Men vi lyckades inte komma under 5,1 l/100 km enligt färddatorn, trots snålkörning. För den som vill ha snabb acceleration eller ofta drar släpvagn är det här inte rätt motor.
Över stenar och rötter
S80 är Volvos ”doldis”, en sedanmodell som säljer rätt dåligt i kombilandet Sverige. S80 delar egenskaper med V70, men lastutrymmet är givetvis inte lika flexibelt. Sikten bakåt är heller inte lika god. Prisskillnaden mot V70 på vissa motorer är bara en tusenlapp extra, men instegsmodellen av S80 är 28 100 kr dyrare. S80 finns också i lyxigare versioner än V70.
XC70 är ”vildmarks-Volvon”, den modell av Volvos bilar som mest utnyttjas av jägare, fiskare, skogsägare och veterinärer. Vi provkörde på terrängbanor i skogen strax utanför Göteborg. XC70 klarade sig över förväntan.
Någon äkta terrängbil är visserligen inte XC70 för lågväxel saknas, men på riktigt dåliga skogsvägar tog den sig fram galant, genom tjock lera och över stenar och rötter. Markfrigången är 21 cm – i klass med många terrängbilar. Volvo XC70 klarar faktiskt mer än vad de flesta förare vågar utsätta den för. En detalj som är värdefull vid terrängkörning är automatisk broms för branta nedförsbackar.
Prispåslaget för XC70 jämfört med V70 är 35 000–50 000 kr, beroende på motorbestyckning och utrustningsnivå. För de pengarna får man fyrhjulsdrift från Haldex, högre markfrigång samt plastsköldar på karossen.
Diskutera: Vad tycker du om Volvo V70, XC70 och S80?
Volvo V70 Drive
Pris, från kr: 284 000.
Modell: Femdörrars kombi.
Säljstart: September.
Mått, cm: L 482/B 186/H 154.
Tjänstevikt, kg: 1 579.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel på 1 560 cm3, max effekt 115 hk vid 3 600 v/min. Max vridmoment 270 Nm vid 1 750–2 500 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim 11,5 s. Toppfart 190 km/tim.
Förbrukning, blandad körning: 4,5 l/100 km.
CO2-utsläpp: 119 g/km.
Konkurrenter: VW Passat Variant 1,6 TDI, Skoda Superb 1,9 TDI, Saab 9-3 Sportcombi TTiD4, Peugeot 508 1,6 e-HDI.
Vad nytt? Facelift samt effektivare motorer och mer säkerhetsutrustning.
För vem? Miljöbilsföraren med utrymmesbehov.
Bra köp? Ja, V70 är ett vettigt köp ur flera aspekter.
Plus: Komfort, förarplats, vägegenskaper, miljöbil.
Minus: Accelerationsegenskaper.
Volvo XC70 D5 Automat
Pris, från kr: 378 000.
Modell: Femdörrars terrängkombi.
Säljstart: September.
Mått, cm: L 484/B 187/H 160.
Tjänstevikt, kg: 1 734–1 815.
Motor: Femcylindrig turbodiesel på 2 400 cm3, max effekt 215 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment 440 Nm vid 1 500–3 250 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim 8,3 s. Toppfart 205 km/tim.
Förbrukning, blandad körning: 6,8 l/100 km.
CO2-utsläpp: 179 g/km.
Konkurrenter: Audi Allroad, Subaru Outback, Saab 9-3 X 4WD.
Vad nytt? Facelift samt effektivare motorer och mer säkerhetsutrustning.
För vem? Den som vill ha framkomlighet och komfort.
Bra köp? Ja, om du behöver en bil med 4WD.
Plus: Bättre framkomlighet än V70.
Minus: Högre pris och förbrukning jämfört med V70.
Volvo S80 D5 AWD Executive
Pris, från: 506 000.
Modell: Fyrdörrars sedan.
Säljstart: September.
Mått, cm: L 485/B 186/H 149.
Tjänstevikt, kg: 1 742.
Motor: Femcylindrig turbodiesel på 2 400 cm3, max effekt 215 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment 440 Nm vid 3 000 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim 7,8 s. Toppfart 225 km/tim.
Förbrukning, blandad körning: 6,4 l/100 km.
CO2-utsläpp: 167 g/km.
Konkurrenter: Audi A6, BMW 5-serie, Mercedes E-klass, Saab 9-5.
Vad nytt? Facelift samt effektivare motorer och mer säkerhetsutrustning.
För vem? Den som föredrar en sedan framför en kombi.
Bra köp? Ja, men V70 har bättre andrahandsvärde.
Plus: Vägegenskaper, komfort, förarplats, lyxkänsla.
Minus: Högt pris, dålig bakåtsikt.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
V7o med 115hk diesel förefaller ju snål och billig, men den kostar ju nära 300000:- med lite extra och får man i lite last är den verkligen inte rolig att köra.
Så här stora bilar behöver lite större motorer.
Om man inte kör många mil tror jag att en bensinmotor är ett avsevärt bättre val.
Det finns inte en chans att V70 med 1.6d drive skulle vara billigare i drift än T4F. Inköpspriset är 30000 kr mer för samma bil. Att köra in det med stigande dieselpriser känns inte seröst. Men T4F nämns inte av ViB journalister vilket är tröttsamt. Det är bara diesel, diesel och diesel. Oseröst!
T4F är faktiskt en banbrytande motor för Volvo. Det är en modern överladdad motor med direktinsprutning som anpassats för etanol. Till skillnad från Volvos tidigare sugmotorer (1.8F och 2.0F) som varit underdimensionerade för biltypen och haft en onödigt hög förbrukning. 2.5FT är viserligen en trevlig motor men onödigt stor och dyr. Men nu har Volvo äntligen en modern och snål motor anpassad för etanol. Men det väljer journalisterna på ViB att ignorera i förmån för dieselpopagandan.
Vilken snygg interiör! Så ska en instrumentbräda se ut - inte som nån slags sanddyn utan former.
Tycker dock också att etanolmotorerna borde få lite mer tid i rampljuset. Länge varit lite kär i V70 R-design (gärna klarröd med de där 5-6 ekrade silvriga rätt feta fälgarna, som kanske försvinner nu?). Provkörde en 2,5FT en gång och den var ju rätt kul faktiskt för att vara en Volvo. Men köpa Volvokombi? Hmmmm ;)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.