Den första biten av provkörningen tillbringar jag i baksätet och även där märks det att Volvo V70 2,0 Flexifuel har svårt att orka. Accelerationen är seg och i branta uppförsbackar måste föraren växla ned.
- Motorn skulle behöva en turbo, konstaterar vi.
En etanoldriven turbomotor kommer, men då sitter snurran på Volvos egen 2,5-liters femcylindriga maskin på 200 hk. Den börjar inte säljas förrän till sommaren och blir uppåt 35 000 kronor dyrare än den fyrcylindriga, Forddrivna modellen.
Volvo 2,0F kostar 260 900 kr, vilket innebär att tjänstebilsåkarna kan plocka på en hel del utrustning utan att hamna över någon kritisk skattegräns. Med ett rabatterat förmånsvärde på under 2 900 kronor per månad förväntas många förlåta att motorn inte är så pigg och glad.
Enligt Volvos beräkningar kommer den fyrcylindriga etanolmotorn att sitta i uppåt 40 procent av de sålda V70-bilarna, vilket kommer att göra 2,0F till en mycket vanlig tjänstebil. Redan är 17,5 procent av alla beställda V70 försedda med etanolmotorn, trots att ingen kund fått provköra.
40 gram per kilometer
Den är inte ekonomisk bara på skattsedeln. 2,0F går att köra snålt också. Enligt pappren ska den dra 1,2 liter/mil vid blandad körning. Den som kör på E85 kan då glädja sig åt att inte släppa ut mer än 40 gram koldioxid per kilometer.
Under provkörningen på mindre landsvägar utanför Göteborg kom jag dock ned en bra bit under en liter per mil. Då handlade det om låga farter. Volvos testvägar gick på sidan om de snabbaste stråken och varför insåg alla som gjorde en avstickare ut på motorvägen.
Redan i 90 km/tim blir Fords fyrcylindriga motor ganska surrig och i högre farter trevade jag gång på gång efter växelspaken för att kontrollera att jag inte körde på fyran. Någon sjätte växel finns inte men det skulle behövas för att dämpa motorns ansträngda ton.
Å andra sidan måste motorn jobba på högt varv för att hålla orken uppe. Bästa vridmomentet ligger vid 4 500 varv. När varvet sjunker under 2 000-strecket tappar maskinen flåset nästan helt och måste drivas på med lägre växlar. På kurviga och backiga 70-vägar gäller fyran och ofta trean för att farten inte ska sjunka för mycket.
Befarat ovillig
Vi var bara två i bilen. Hur ovillig V70 2,0F kommer att bli om den lastas med 590 kilo familj, takbox och fjällpackning kan jag bara befara. Den som ofta kör med tung last eller släp gör nog klokt i att vänta på Volvos egen etanolmotor. Inte heller den blir särskilt blodig att skatta för.
Med ett förmodat pris på 295 000 kr kommer 2,5FT att kosta runt 3 200 kr/månad som tjänstebil. V70 med Fords tvålitersmotor på 145 hk finns också att köpa utan etanoldrift för ett pris på 254 900 kr. Om nu någon skulle vilja det.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Volvo V70 2,0 FlexifuelBetyg
Pris: 260 900 kr.
Modell: Kombi med fem dörrar.
Säljstart: Nu, men leverans efter årsskiftet.
Mått, cm: L 482/B 186/ H 155
Motor: Fyrcylindrig etanolmotor med fyra ventiler per cylinder och dubbla överliggande kamaxlar. Volym 1 999 cm3. Effekt 145 hk vid 6 000 v/min. Vridmoment 185 Nm vid 4 500 v/min.
Prestanda: 0-100 på 11,3 s. Toppfart 200 km/tim.
Bränsleförbrukning, bl körning: 8,6 l/100 km med bensin, 12,0 l/100 km med E85.
CO2-utsläpp: 206 g/km med bensin, cirka 40 g/km med E85. Konkurrenter: Saab 9-5 Bio-Power, Ford Mondeo 2,0 F (kommer senare).
Vad nytt? Skatterabatterad etanolmotor från Ford.
För vem? Tjänstebilsåkare och miljövänner med lätt last.
Bra köp? Säkert. En Volvo V70 är alltid bra köp, oavsett motor.
Plus: Skatterabatterad, miljövänlig, tämligen snål.
Minus: Trött, surrig.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.