Det där med körningen på el visar sig genast vara svårt. Det krävs i normala fall ett lugnt sinne och en lätt gasfot för att inte väcka bensinmotorn ur den tillfälliga dvalan i Volvos laddhybrider och än värre är det nu när termometern visar cirka 15 minusgrader. Den elektriska räckvidden uppges till 48 km enligt NEDC-körcykeln, vilket blir mellan två och tre mil i verkligheten, beroende på hastighet. Och nej, särskilt behaglig är den här typen av extrem snålkörning inte, V60 T8 Twin Engine är som bäst när den får visa sin muskulösa sida.
"Bakvagnen kan glida ut i en liten men oväntad sladd eftersom elmotorns kraft är svårdoserad."
V60 T8 är onekligen ruskigt kraftfull för att vara en familje-kombi, men blir inte sportig för det. Titta på faktan här intill – bilen väger nästan 2,2 ton, vilket känns i kurvorna. Och när det ska bromsas. Då kan den höga vikten komma som en obehaglig överraskning för den som glömmer bort sig och det gäller också att passa sig vid halt väglag. I rondeller eller tvära kurvor kan bakvagnen glida ut i en liten men oväntad sladd eftersom elmotorns kraft är svårdoserad. Med bara lite för mycket gaspådrag kan elmotorn skicka ut bakhjulen och anti-sladdsystemet tvingas bryta in bryskt.
Volvos Twin Engine-fyrhjulsdrift är ifrågasatt, bland annat av den här anledningen. Det finns ingen mekanisk koppling mellan fram- och bakhjul utan framhjulen drivs av bensinmotorn medan bakhjulen får skjuts av elmotorn. Hur mycket elmotorn ska driva från ena gången till den andra är svårt att veta. Värt att notera är att bilen, i elläget Pure och i mån av batteristatus, blir bakhjulsdriven eftersom det då endast är elmotorn som driver.
T8 Twin Engine är den starkaste och dyraste laddhybridversionen av V60. Just nu är den också den enda som går att beställa. Den lite svagare T6 Twin Engine går just nu inte att köpa, sannolikt för att Volvo väljer att prioritera den dyrare modellen i sin begränsade produktionskapacitet. Men även T8 sägs vara slutsåld som årsmodell 2019.
Det som skiljer T6 från T8 Twin Engine är effekten i den turbo- och kompressorladdade bensinmotorn. I T8 ger den 303 hk mot 253 i T6 och det är en skillnad som är försumbar för den aktive laddhybridföraren som helst kör sin Twin Engine på elkraft.
Diskutera: Vad tycker du om Volvo V60 T8 Twin Engine?
Pris, från kr: 548 900.
Svensk lansering: Nu, slutsåld modellår 2019.
Mått, cm: L 476/B 185/H 143.
Markfrigång, cm: 15.
Bagagevolym, l: 481–1 393.
Tjänstevikt, kg: 2 161.
Max dragvikt, kg: 2 000.
Motor: Fyrcylindrig bensinmotor, turbo och kompressor, volym 1 960 cm3, max effekt 303 hk vid 6 000 v/min, max vridmoment 400 Nm mellan 2 200–4 800 v/min. Elmotor 87 hk, 240 Nm. Total effekt 390 hk, 640 Nm. Batterityp litiumjon, 10,4 kWh.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, 8-växlad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 4,9 s.
Deklarerad förbrukning: 2,1 l/100 km. CO2-utsläpp: 48 g/km.
Konkurrenter: VW Passat GTE, Peugeot 508 SW Hybrid4, Kia Optima PHEV.
Plus: Prestanda, komfort.
Minus: Framkomlighet, pris.
Vad nytt? Starkaste hybriddrivlinan i V60.
För vem? Tjänstebilsföraren med 12 basbelopp till förfogande.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.