Nästa artikel
Provkörning: Volvo V60 T6 Twin Engine (2018)
Provkörning

Provkörning: Volvo V60 T6 Twin Engine (2018)

Publicerad 25 november 2018 (uppdaterad 26 november 2018)
El och bensin är bränslena som gäller, inte diesel som i förra V60 laddhybrid. Kabel för vanliga vägguttag ingår men sladden med elbilskontakt (typ 2) i båda ändar kostar 2 020 kr extra – snålt!
Den är Volvos billigaste laddhybrid hittills men kostar över en halv miljon. Vi provar hur långt V60 T6 Twin Engine kommer på el.
Bilen har stått inkopplad över natten, räckviddsmätaren visar fullt. Jag lossar kabeln och stänger luckan, kliver in och väljer eldriftsläget ”Pure”. Från bensinmotorn hörs inte ett knyst, i stället är det elmotorn där bak som med ett svagt vinande sätter Volvon i rullning. 87 elektriska hästkrafter finns till förfogande och räcker för att åstadkomma måttliga fartökningar, inte så mycket mer. Bilen väger trots allt två ton.

Det gäller att komma ihåg att bensinmotorn är en lättväckt typ som brummar igång om man gasar bara lite för mycket. Hur mycket gas som tillåts visas på en mätare och i pedalen finns några millimeter ”dött slag” precis innan motorn startar.

Efter ett rödljus råkar jag ändå gasa lite för bestämt. Första gången motorn startar behöver den gå några minuter för avgasreningens skull – en evighet när man vill fortsätta på el. Ett moment blir snabbt en sport: att motorbromsa så mycket som möjligt. Trycker man försiktigt på bromsen är det nämligen elmotorn som bromsar och energin som uppstår matas till batteriet.

Hybridsystemet gör bilen 250 kg tyngre än en vanlig V60 T6 AWD. Extravikten kräver styvare hjulupphängningar och med 19-tumshjul rullar bilen stötigt på dåliga vägar. 

"En fråga blir hur snabbt Volvo kan leverera. Flera laddhybrider dras med långa väntetider."

Efter knappt 35 km är elen slut, i kortaste laget med tanke på temperaturen (13 grader) och den lugna körstilen (max 80 km/tim). Å andra sidan skulle många klara jobbpendlingen med en sådan räckvidd. Bra att veta är att en bensinvärme används för att alstra kupévärme vintertid, vilket sparar batterikapacitet.

Inkopplingen av bensinmotorn går mjukt och i läget ”Hybrid” jobbar motorerna tillsammans. Till en början ligger förbrukningen över litern per mil eftersom bensinmotorn måste ladda batteriet till en viss nivå för att garantera den elektriska fyrhjulsdriften. Snart stabiliseras dock förbrukningen kring 0,75 liter milen.

Till sist finns körläget med det talande namnet ”Power”. Plötsligt handlar det inte längre om snålkörning utan om acceleration à la sportbil. Ännu starkare är versionen T8 som har 50 extra bensinhästar och kostar 30 000 kr mer. Glädjande är att hybriden, i stort sett, är lika vardagsvettig som vanliga V60. Att utrymmet under lastgolvet har krympt med 47 liter går att svälja.

Priset gör bilen omöjlig för de flesta privatköpare men om arbetsgivaren står för fiolerna blir det en annan femma. Förmånsvärdet lär bli attraktivt.

Fram till maj 2019 säljs hybriden i de dyraste utförandena (Inscription och R-Design) men därefter ska det gå att välja den enklare Momentum som sänker priset med 49 000 kr.

En fråga blir hur snabbt Volvo kan leverera. Flera laddhybrider dras med långa väntetider.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo V60 T6?

Nu är batteriet förpackat i kardantunneln, vilket innebär att facket i mittkonsolen försvinner och att ”puckeln” i baksätet blir klumpigare...

...jämfört med en vanlig V60.

Volvo V60 T6 Twin Engine AWD

Pris, från kr: 518 900.

Säljstart: Början av 2019.

Mått, cm: L 476/B 185/H 143.

Bagagevolym, l: 481–1 393.

Tjänstevikt, kg: 1 999.

Max dragvikt, kg: 2 000.

Motorer: Fyrcylindrig bensinturbo fram, volym 1 969 cm3, max effekt 253 hk (186 kW) vid 5 500 v/min, max vridmoment 350 Nm vid 1 700–5 000 v/min. El bak, max effekt 87 hk (65 kW), max vridmoment 250 Nm. Max systemeffekt 340 hk (251 kW).

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, åttastegad automatlåda.

Batteri: 10,4 kWh, litiumjon.

Laddning: Upp till 3,5 kW effekt. Full laddning på 3,5 tim med 16A.

Prestanda: Toppfart 230 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,7 s.

Deklarerad förbrukning: 2,1 l/100 km. CO2-utsläpp: 47 g/km.

Deklarerad räckvidd, el: 49 km (preliminär siffra enligt NEDC).                            

Konkurrenter: VW Passat GTE, Kia Optima Plug-In Hybrid.

 

Plus: Några mils eldrift, sportbilsprestanda, nästan opåverkat lastutrymme.

Minus: Svag elmotor, högt pris, lite väl tuff fjädring.



Vad nytt? Laddbar V60.

För vem? Tjänstebilsförare med frikostig arbetsgivare.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.