Nästa artikel
Provkörning: Volvo V60 Cross Country (2019)
Provkörning

Provkörning: Volvo V60 Cross Country (2019)

Publicerad 16 mars 2019
Nya V60 Cross Country har en rejäl markfrigång och ett relativt lågt pris som gör det svårt att motivera steget upp till XC60.
Nu kommer den riktiga ersättaren till Sverigefavoriten Volvo XC70. Äntligen, enligt många. Nya V60 Cross Country har alla ingredienser för att bli den mest eftertraktade Volvon just nu och storsäljaren i sitt segment.
Resten av världen tycks inte bry sig så mycket om högbyggda och fyrhjulsdrivna kombibilar. Det gör vi däremot här i Sverige. Saliga Volvo XC70 var så populär att den stod för hela 50 procent av den totala V70-försäljningen när den befann sig på topp, visserligen till stor del understödd av Zlatanreklam-effekten.

Helt nya V60 Cross Country är enligt Volvo själva den andliga ersättaren till XC70 och väntas stå för en stor del av V60-försäljningen, dock inte lika stor som XC70 gjorde i förhållande till V70.

Det omedelbara intrycket är att Volvo har sparat det bästa till sist. Med ankomsten av Cross Country-versionen av V60 är SPA-familjen komplett. Med största sannolikhet kommer det inget ytterligare SPA-derivat. Under den närmaste framtiden kommer vi istället att få se fler modellversioner på den mindre CMA-plattformen samt uppdateringar av nuvarande modeller. Först på tur står XC90 nu i höst. V60 Cross Country är alltså sista SPA-bilen ut och är den som många kunder har väntat på. Med all rätt. Här får man en bil som är både rymligare och billigare än syskonet XC60.

"Milslukaregenskaperna är vässade och detaljförändringarna får V60 att bete sig som en något större bil, på ett bra sätt."

V60 Cross Country följer det väl inkörda Cross Country-spåret. Jämfört med en vanlig V60 är markfrigången sex centimeter högre, spårvidden tre centimeter bredare, karossen något mer terrängtålig genom svart plast runt hjulhus och främre och bakre stötfångare. Förändringarna ter sig på papperet bagatellartade, men gör i verkligheten stor skillnad. V60 Cross Country ser hög och bred ut. Hög är just vad den är också, markfrigången på 21 centimeter är bara en centimeter lägre än XC60 och sex eller sju centimeter högre än V60 (beroende på vilken version man jämför med). Det är fullt tillräckligt för att klättra över snöplogvallar utan att fastna på magen.

Den initierade Volvo-föraren kan känna att V60 Cross Country är åtta procent mjukare än vanliga V60 med standardchassi, det är nämligen precis så mycket mjukare Cross Country-fjädrarna är. Vi vanliga människor kan bara känna att den rör sig avspänt och bekvämt på de ojämna isbarksvägarna här i Luleå. 

Den mjuka sjögången i XC70 finns inte här, V60 CC är likt V90 CC fast avstämd och förmedlar en hel del av underlaget och uppfattas som mjuk endast över större ojämnheter. Enligt Volvos ingenjörer ska det även finnas en skillnad i styrväxelns mjukvara. Exakt vad de har gjort vill de inte säga och vill absolut inte ta orden ”mer komfort” i sin mun, men det är just en smula mer komfortinriktad styrkänsla med mindre motstånd och lugnare respons man kan förnimma i V60 CC. 

Under denna första provkörning känns det som att förändringarna bara gör V60 gott, milslukaregenskaperna är vässade och detaljförändringarna får V60 att bete sig som en något större bil, på ett bra sätt.

V60 Cross Country har bredare spårvidd fram och bak än vanliga V60. Fler motoralternativ utöver D4 AWD och T5 AWD kommer framöver.

Inne i kupén är V60 Cross Country anonym. Bortsett från några svårhittade sömmar som sägs vara grövre innehåller Cross Country-behandlingen inga interiöra effekter. Trist, kan man tycka när man vet hur effektivt Volvo har lyckats piffa upp V90 Cross Country Ocean Race med förhållandevis små men roliga detaljer. Varför ingen Cross Country-dekor invändigt?

V60 Cross Country kommer att släppas med ett antal motoralternativ som känns igen från övriga utbudet, i dagsläget är det dock bara dieselmotorn D4 med automatlåda och fyrhjulsdrift som har fått ett pris. Priset är 369.900 kronor och motorn är fullt tillräcklig för bilen, inte lika onödigt stark som den T5 AWD med 250 hk och 350 Nm som också finns här för provkörning. 

Jämförelsen med syskonet XC60 är som sagt oundviklig. Merpriset för den något mer högbyggda men inte rymligare karossen och den mjukare chassisättningen i XC60 är 56.000 kr och mervärdet är svårt att sätta fingret på. Eller vänta, XC60 kan förstås beställas med luftfjädring på alla fyra hjul. V60 CC-köparen kan inte få mer än stålfjädrar och adaptiv dämpning. Jämförelsen med de närmaste konkurrenterna från andra märken är också oundviklig. Närmaste konkurrenten Audi A4 Allroad är ett dyrare alternativ medan Skoda Octavia Scout och Volkswagen Passat Alltrack ger i stort sett samma egenskaper till lägre pris.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo V60 Cross Country?
Volvo V60 Cross Country D4 AWD

Pris, från kr: 369.900.

Säljstart: Nu. 

Mått, cm: L 478/B 185/H 150.

Markfrigång, cm: 21.

Bagagevolym, l: 529–1 441.

Tjänstevikt, kg: 1 865.

Max dragvikt, kg: 2 000.

Motor: Fyrcylindrig dieselmotor, turbo, volym 1 969 cm3, max effekt 190 hk vid 4 250 v/min, max vridmoment 400 Nm mellan 1 750–2 500 v/min. 

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, 8-växlad automatlåda. 

Prestanda: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,2 s. 

Deklarerad förbrukning: 5,9 l/100 km. CO2-utsläpp: 155 g/km.

Konkurrenter: Audi A4 Allroad, Volkswagen Passat Alltrack, Skoda Octavia Scout.

 

Plus: Framkomlighet, komfort, förväntat högt andrahandsvärde.

Minus: Pris, trängre baksäte än flera konkurrenter.



Vad nytt? Högre markfrigång, ny design.

För vem? Barnfamiljen på skidsemester.  

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.