Helt nya V60 Cross Country är enligt Volvo själva den andliga ersättaren till XC70 och väntas stå för en stor del av V60-försäljningen, dock inte lika stor som XC70 gjorde i förhållande till V70.
Det omedelbara intrycket är att Volvo har sparat det bästa till sist. Med ankomsten av Cross Country-versionen av V60 är SPA-familjen komplett. Med största sannolikhet kommer det inget ytterligare SPA-derivat. Under den närmaste framtiden kommer vi istället att få se fler modellversioner på den mindre CMA-plattformen samt uppdateringar av nuvarande modeller. Först på tur står XC90 nu i höst. V60 Cross Country är alltså sista SPA-bilen ut och är den som många kunder har väntat på. Med all rätt. Här får man en bil som är både rymligare och billigare än syskonet XC60.
"Milslukaregenskaperna är vässade och detaljförändringarna får V60 att bete sig som en något större bil, på ett bra sätt."
Den initierade Volvo-föraren kan känna att V60 Cross Country är åtta procent mjukare än vanliga V60 med standardchassi, det är nämligen precis så mycket mjukare Cross Country-fjädrarna är. Vi vanliga människor kan bara känna att den rör sig avspänt och bekvämt på de ojämna isbarksvägarna här i Luleå.
Den mjuka sjögången i XC70 finns inte här, V60 CC är likt V90 CC fast avstämd och förmedlar en hel del av underlaget och uppfattas som mjuk endast över större ojämnheter. Enligt Volvos ingenjörer ska det även finnas en skillnad i styrväxelns mjukvara. Exakt vad de har gjort vill de inte säga och vill absolut inte ta orden ”mer komfort” i sin mun, men det är just en smula mer komfortinriktad styrkänsla med mindre motstånd och lugnare respons man kan förnimma i V60 CC.
Under denna första provkörning känns det som att förändringarna bara gör V60 gott, milslukaregenskaperna är vässade och detaljförändringarna får V60 att bete sig som en något större bil, på ett bra sätt.
V60 Cross Country kommer att släppas med ett antal motoralternativ som känns igen från övriga utbudet, i dagsläget är det dock bara dieselmotorn D4 med automatlåda och fyrhjulsdrift som har fått ett pris. Priset är 369.900 kronor och motorn är fullt tillräcklig för bilen, inte lika onödigt stark som den T5 AWD med 250 hk och 350 Nm som också finns här för provkörning.
Jämförelsen med syskonet XC60 är som sagt oundviklig. Merpriset för den något mer högbyggda men inte rymligare karossen och den mjukare chassisättningen i XC60 är 56.000 kr och mervärdet är svårt att sätta fingret på. Eller vänta, XC60 kan förstås beställas med luftfjädring på alla fyra hjul. V60 CC-köparen kan inte få mer än stålfjädrar och adaptiv dämpning. Jämförelsen med de närmaste konkurrenterna från andra märken är också oundviklig. Närmaste konkurrenten Audi A4 Allroad är ett dyrare alternativ medan Skoda Octavia Scout och Volkswagen Passat Alltrack ger i stort sett samma egenskaper till lägre pris.
Diskutera: Vad tycker du om Volvo V60 Cross Country?
Pris, från kr: 369.900.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 478/B 185/H 150.
Markfrigång, cm: 21.
Bagagevolym, l: 529–1 441.
Tjänstevikt, kg: 1 865.
Max dragvikt, kg: 2 000.
Motor: Fyrcylindrig dieselmotor, turbo, volym 1 969 cm3, max effekt 190 hk vid 4 250 v/min, max vridmoment 400 Nm mellan 1 750–2 500 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, 8-växlad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,2 s.
Deklarerad förbrukning: 5,9 l/100 km. CO2-utsläpp: 155 g/km.
Konkurrenter: Audi A4 Allroad, Volkswagen Passat Alltrack, Skoda Octavia Scout.
Plus: Framkomlighet, komfort, förväntat högt andrahandsvärde.
Minus: Pris, trängre baksäte än flera konkurrenter.
Vad nytt? Högre markfrigång, ny design.
För vem? Barnfamiljen på skidsemester.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.