Nästa artikel
Provkörning: Volvo V60 Bi-Fuel (2015)
Provkörning

Provkörning: Volvo V60 Bi-Fuel (2015)

Publicerad 13 november 2015 (uppdaterad 13 november 2015)
Koppla på slangen och koppla av – det tar två till fyra minuter att tanka.
Volvos nya gasbil visar att motorstyrka går att förena med miljönytta men slinker inte undan problemen med efterkonvertering.
Att sopor och avloppsvatten kan bli bränsle är en tilltalande tanke. Inte minst om bränslet kombineras med en kompetent motor.

Så är fallet med Volvos nya gasbil. Under huven sitter en konverterad variant av den fyrcylindriga Skövdemotorn, god för respektabla 245 hästkrafter. Det är en arbetsvillig maskin, rapp och samtidigt mjuk, med full kraft från 1 500 varv och hyfsad udd i det övre registret. Den åttastegade automatlådan jobbar fort och exakt, skickar i rätt växlar utan ryck och anpassar sig efter körsättet. Kort sagt: en mycket lyckad drivlina.

Gasdriften märks inte alls men det har sin förklaring. Bilen går nämligen inte bara på gas utan startar alltid på bensin, oavsett temperatur, och ju högre belastningen är blandas mer bensin in i systemet. Detta för att kompensera för gasdriftens sämre prestanda och för att undvika problem i kyla. Övergången är sömlös men känns som en trist kompromiss. Skaffar man gasbil vill man ju köra på gas!

Apropå kompromisser är det tydligt att V60 inte är konstruerad för gasdrift. Bilen konverteras av företaget Westport inne på Volvos fabriksområde. Volvo bygger själva bilen, skickar den till Westport som installerar tankar och resten av gassystemet (89 kilo allt som allt), för att slutligen skicka tillbaka bilen till Volvo för färdigställning.

Ingreppet innanför bakluckan är betydande. Reservhjulsbaljan och utrymmet under lastgolvet är borta och golvet har höjts sju centimeter, vilket innebär att modellens redan skrala utrymme blir ännu mer begränsat.
 
Gasdriften kunde också vara bättre integrerad på förarplats. I färddatorn finns ingen gasmätare eller information om gasförbrukning. Vad som finns är en plastknopp av tveksam kvalitet, gömd i facket mellan framstolarna, som visar hur mycket gas som finns kvar med fem gröna dioder.

Bensintanken är fullstor men den som vill köra på gas får räkna med många besök på macken eftersom räckviden är max 40 mil. Vilket för oss in på en annan begränsning: antalet tankställen. I dagsläget finns drygt 150 stycken men nästan inga i landets norra delar. Fler ska dock vara på väg.

Vi sätter också ett litet frågetecken för tillgången på gas. Vid ett tillfälle i samband med provkörningen var gasen slut och vi fick åka tomhämta från macken.

Vad som väger upp, förutom miljövinsten, är de fördelaktiga villkoren. 40 procent reducerat förmånsvärde är ett klipp för tjänstebilsåkare. Privatpersoner har inte lika mycket att hämta, även om bilen slipper skatt i fem år och fordonsgas är något billigare än bensin. Prispåslaget jämfört med vanliga V60 T5 är dock litet: 10 000 kronor.

I övrigt är bilen som en vanlig V60 med hög säkerhet, bra komfort och trygga köregenskaper. Garantier och försäkringar fungerar som vanligt.

Slutligen kan vi påpeka att gastankarna är tillverkade av kompositmaterial och kan därmed inte rosta.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo V60 Bi-Fuel?
Volvo V60 Bi-Fuel

Pris, från kr: 359 900 (förmånsvärde: 1 466 kr/mån).
Modell: Femdörrars kombi.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 463/B 190/H 148.
Tjänstevikt, kg: 1 765.
Max dragvikt, kg: 1 600.
Motor: Gaskonverterad fyrcylindrig bensinturbo, volym 1 969 cm3, max effekt 245 hk vid 5 500 v/min, max vridmoment 350 Nm vid 1 500–4 800 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, åttastegad automatlåda.
Bränsletank: 21 Nm3/16,8 kg gas, 67,5 l bensin.
Prestanda: Toppfart 230 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 6,4 s.
Deklarerad förbrukning: Biogas 4,3 kg/100 km, bensin 6,4 l/100 km.
CO2-utsläpp: Biogas 38 g/km, bensin 149 g/km.
Konkurrenter: VW Golf TGI BlueMotion, Mercedes B200 NGD, Audi A3 G-Tron, med flera.

Plus: Bra miljöval, stark motor, sänkt förmånsvärde.
Minus: Inte konstruerad som gasbil från början.
 
Vad nytt? Konverterad gasbil med Volvos nya motor.
För vem? Tjänstebilsåkare som lockas av förmånsvärdet.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-11-13 12:42
Tjalle

Fel att ge statlig subvention till en bil där ägaren kan välja att köra på 100% bensin.

#2 • Uppdaterat: 2015-11-13 14:39
Grosser

V60 är en trevlig bil på alla sätt och vis, men det är ganska onödigt att släppa T5-modellen med gasdrift, det hade gott räckt med en T3-modell med 150-170 hk. Var är miljötänket i det Volvo?

#3 • Uppdaterat: 2015-11-13 14:47
Gunnar Lindberg

Grosser - Miljötänket är nog att fler ska välja gasdrift.

#4 • Uppdaterat: 2015-11-13 15:03
Reverend Benny

Tycker ändå man bör ge Volvo lite cred för att dom släpper ut en gasbil som är kul att köra. Fast dom kanske tog i lite för mycket kan jag tycka. Samtidigt är V60;n en tung bil och behöver en rätt stor motor för att bli rolig.
Att starta på bensin verkar inte heller vara helt ovanlig, VW;s TGI motorer fungerar på liknande sätt.
Utbyggnaden av biogasmackar verkar tuffa på och fler och fler producenter av biogas poppar upp lite här och var så framtiden ser ljus ut för Biogasen.
Helt rätt att subventionera gasbilar men det skulle komma med ett motkrav, att ägaren får det retroaktivt efter man visat upp att 80% eller mer av resorna gjorts med biogas som bränsle. Ett alternativ är kanske att subventionera bränslet lite mera istället för fordonet.

#5 • Uppdaterat: 2015-11-13 15:21
Grosser

@Gunnar. Självklart är det så, jag skulle mycket väl kunna tänka mig en V60 med gasdrift. Problemet som jag ser det är ändå att den genom Volvo/AFVs val av motoreffekt - detta för att kunna sälja den dyrt och positionera Volvo som ett "premiummärke" - därmed blir den inte lättillgänglig för privatbilister som skulle kunna dra nytta av gasbilens fördelar.
Men, som sagt, i grunden är det bara bra att Volvo/AFV tillverkar gasbilar.

#6 • Uppdaterat: 2015-11-13 19:11
saabnisse

Naturligtvis ska man inte subventionera gasdrivna bilar, det är ju vettigare att se till att gasen är avsevärt billigare än andra bränslen.
Sedan ska man inte haka upp sig på om det saknas biogas, det är naturligtvis det mest naturvänliga, men även naturgasen är betydligt mindre skadlig än andra fossila bränslen.
Och den finns i oerhörda mängder!

#7 • Uppdaterat: 2015-11-13 20:36
McTar

Min 5-cyl 213hk/6-vxl bifuel är nu ett år gammal, denna nya 4-cyl 245hk/8-vxl är både snålare och snabbare än den gamla drivlinan. Bra!

#8 • Uppdaterat: 2015-11-15 16:07
Reverend Benny

Viktigt att poängtera är att det sannolikt nu kommer ta fart igen med utbyggnaden av Biogasmackar samt fler ställen som producerar just biogas.
Klimatklivet och metanreduceringsersättning är 2 bidragande faktorer som sannolikt kommer snabba på detta och göra att kommuner och landsting vågar satsa.

Måste säga att det faktiskt ser riktigt ljust ut för Biogasen i Sverige, ljusare än på många år.

#9 • Uppdaterat: 2015-11-16 20:53
Mr.Wheeler

Det neda som talar för att köra pågas är att det är billigare med gas än bensin men när räckvidden på gas bara är 40mil medans den är 100mil på bensin så är det en "fulkonvertering". VW Golf TGI är likadan, liten gastank och normalstor bensintank. Varför? Förmodligen för att det är billigare att tillverka.
VW Passat EcoFuel hade gastankar för nästan 50mil, 32Nm3, och bara 32l bensintank, bättre tänkt men inte ända fram.
För att kallas miljöbil borde gasbilarna enbart ha en reservtank för bensin och huvudtanken skall vara gas.

#a • Uppdaterat: 2016-05-08 18:14
McTar

Hm, jag får min nya v60 bifuel om någon vecka och den får helt klart dra 1800kg och inte 1600kg som det står här.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.