På framtidens klassikerträffar kommer V40-nördarna att känna igen modellår 2017 på någon av de fem nya kulörerna. En av färgerna, Amazon Blue, fanns även till Volvo Amazon på 60-talet.
En mer påtaglig förändring är att fronten har fått ett nytt grillgaller som pryds av ett kraftfullare Volvomärke än tidigare. Med LED-strålkastare utmärker sig ansiktslyftningen med de T-formade LED-slingor som känns igen från den nya 90-serien. De ingår från utrustningsnivå Momentum eller högre. Även åtta nya fälgar har tillkommit i utbudet.
Invändigt är nyheterna begränsade till två nya klädselkombinationer, däribland rutiga City Weave, samt att det nu är möjligt att välja svart innertak.
Motormässigt noteras att D2-motorn är något gram snålare än tidigare med 17-tumsfälg och att T4-motorn återigen kan erbjudas med framhjulsdrift.
Provexemplaret är den lätt höjda Cross Country-versionen. Motorn är den starkaste dieselsnurran, D4, och priset är högt – 291 800 riksdaler. Till toppdieseln ingår Momentum Business Advanced och utrustningslistan är god.
V40 visar att den är i tillräckligt god vigör för till att leva vidare tills dess att nya 40-serien lanseras 2018.
Även om det ”självkörande” Pilot Assist-systemet inte finns till V40, imponerar den klassiska antivingelfunktionen som upplevs smidigare än tidigare. Med lätt styrpåverkan håller sig V40 i filen om föraren okynnes-pillar på telefonen.
Dieselmotorn arbetar tyst och automatlådan matchar de bästa konkurrenterna med åtta steg samt frirullningsfunktion. Enda smolket i drivlinebägaren är vissa nedväxlingar som sker oväntat ryckigt.
Överlag är färden behaglig och körmässigt kan V40 fortfarande hävda sig mot premiumkonkurrenterna utan problem. Den är bland de bättre i klassen på att erbjuda storbilskänsla i framsätet. I de bakre regionerna är det desto trängre.
Även om det finns mycket att gilla finns det också sådant som saknas. Fyrhjulsdrift går inte att kombinera med dieselmotor, utan AWD är förbehållet de fyrcylindriga bensinversionerna T4 och T5. Någon modern trecylindrig motor, så som i Audi A3 och BMW 1-serien, har inte tillkommit med uppdateringen.
Förvånande nog saknas även modern mobilkompabilitet så som Apple CarPlay/Andriod Auto. Speciellt den sista missen gör att V40 inte känns så fräsch som man hade förväntat sig post facelift. I övrigt visar V40 att den är i tillräckligt god vigör för till att leva vidare tills dess att nya 40-serien lanseras 2018.
Diskutera: Vad tycker du om Volvo V40?
Pris, kr: 291 800.
Modell: Femdörrars halvkombi.
Säljstart: Sedan i juni.
Mått, cm: L 437/B 178/H 147.
Markfrigång, cm: 14,4.
Tjänstevikt, kg: från 1 569.
Max dragvikt, kg: 1 500.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel, 1 969 cm3. Max effekt 190 hk vid 4 250 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 750–2 000 v/min.
Kraftöverföring: Åttastegad automat, (6-vxl manuell standard).
Prestanda: Toppfart 210 km/tim. Acc 0–100 km/tim 7,5 s (man. 7,7 s).
Deklarerad förbrukning: 4,0 l/100 km (man. 4,3 l/100 km).
CO2-utsläpp: 104 g/km (man. 112).
Konkurrenter: Audi Q2, DS 4 Crossback, Mercedes GLA.
Plus: Storbilskänsla, prestanda, komfort.
Minus: Utrymme, sikt, vändradie, ej AWD till diesel.
Vad nytt? LED-ljus och kulörer.
För vem? Den som söker storbilskänsla i ett litet format.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.