Jänkarna gillar fortfarande sina sedaner och det är också anledningen till att Volvo bestämt sig för att tillverka S60 i USA. Från den nya fabriken i South Carolina ska bilar exporteras till resten av världen.
Mycket känns igen från V60, från järnmärket där fram till andra takstolpen är S60 precis likadan som kombin. Volvo har sedan hängt på andra bakdörrar, gjort om aktern och satt dit en traditionell baklucka.
Provbilen är en T6 AWD R-Design och i just det utförandet kommer S60 till sin fulla rätt, det tycker i alla fall flera av de svenska ingenjörer som utvecklat bilen. Utseendet är lite tuffare än en vanlig S60, med svarta spegelkåpor, stötfångare som framhäver bilens bredd, stora 19-tumshjul och tolv mm sänkt sportchassi.
Man skulle kunna tro att en sådan utstyrsel förstör åkkomforten men den farhågan visar sig vara ogrundad. Fjädringen är åt det fastare hållet men inte idiothård. Bilen rullar lite stumt i lägre fart men för det mesta tycker vi att ojämnheterna filtreras bort på ett effektivt sätt. Vill man åka mjukare kan man välja det snällare standardchassit och mindre fälgar.
När vi kommer till ett kurvigare vägparti förstår vi varför den här modellversionen är ingenjörernas favorit. Bilen går hur stabilt som helst, ligger nästan platt på vägen och känns tajt och lätt i reaktionerna, utan att vara det minsta nervös. Ett förtroendeingivande uppträdande som lär uppskattas hos den som gillar att köra bil. Sittpositionen är låg och de skålade framstolarna med fast nackstöd och utfällbart lårstöd kan först kännas hårda men snart vänjer sig kroppen och trivs utmärkt.
"Manuell växellåda? Nix, finns inte."
Tycker man att 310 hk är onödigt mycket finns bara ett alternativ: T5 FWD med 250 hk. Svagare och mer folkligt prissatta versioner kan komma senare men inget är bekräftat.
Klart är i alla fall att ingen dieselmotor hittar in under huven, S60 blir därmed den första Volvon sedan 480 att säljas utan diesel. Anledningen, enligt Volvo, är att de stora sedanländerna USA och Kina nästan enbart tankar bensin.
Manuell växellåda? Nix, finns inte. Däremot erbjuds S60 som laddhybrid med så mycket som 350, 390 eller 405 hk.
Att USA-fabriken knappt är inkörd märks inte, kvalitetskänslan är lika hög som i andra Volvobilar. Pekskärmen på mittkonsolen kräver tillvänjning men snart hittar fingrarna rätt. En ny processor ska göra multimediasystemet 50 procent snabbare än tidigare, ändå tycker vi att reaktionstiden är väl seg emellanåt. Instrumentgrafiken börjar också kännas lite gammal, inte mycket har hänt sedan XC90 kom 2014.
Utrymmena var en svag sida hos förra S60, den nya är 13 cm längre och klart rymligare. Baksätet är tydligt skålat för två och Vi Bilägares utsände, 187 cm lång, snuddar taket men har bra plats för benen. Under framstolarna är det dock trångt, att få in vinterkängorna är bara att glömma. Därtill är kardantunneln i klumpigaste laget och insteget lite bökigt.
Även bagagekapaciteten har förbättrats, från 380 till 462 liter. Sedan är det klart att karossen innebär begränsningar för höjden i skuffen och lastöppningens storlek. De gånger man behöver frakta längre prylar kan baksätet (delat 40/60) fällas via knappar bakom den vänstra ytterplatsen. I nedfällt läge hamnar mittbältet illa (se bild) och två rejäla låsbyglar sticker ut från stolsryggarna.
Än så länge finns inga svenska priser men mest troligt är att nivån hamnar nära V60, som kostar från 327 900 för T5 FWD och från 387 900 för T6 AWD. Om hotet om höjda biltullar blir verklighet kan det dock innebära att S60 blir dyrare än svenskbyggda V60.
Modellår 2019 är begränsat, endast T5 FWD är tillgänglig och endast via en slags utökad privatleasing som kallas ”Care by Volvo”. Först när modellår 2020 börjar tillverkas i maj 2019 tillkommer fler varianter.
– Jag tror att den här bilen kan vända sedantrenden i Sverige, säger Christopher McKinnon som är projektledare för S60.
Vi får väl se – men utseendet kan säkert locka en och annan.
Diskutera: Vad tycker du om Volvo S60?
Pris, från kr: Ej fastställt (motsvarande V60 kostar från 387 900).
Säljstart: Våren 2019.
Mått, cm: L 476/B 185/H 143.
Bagagevolym, l: 442.
Tjänstevikt, kg: Ingen uppgift.
Max dragvikt, kg: 2 000.
Motor: Fyrcylindrig bensinturbo med kompressor, volym 1 969 cm3, max effekt 310 hk (228 kW) vid 5 700 v/min, max vridmoment 400 Nm vid 2 200–5 100 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, åttastegad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,6 s.
Deklarerad förbrukning: 8,9 l/100 km. CO2-utsläpp 204 g/km.
Konkurrenter: Audi A4, Mercedes C-klass, BMW 3-serie, Alfa Romeo Giulia, Jaguar XE, Lexus IS.
Plus: Design, köregenskaper, förbättrade utrymmen.
Minus: Begränsat motorutbud, baksäte, pekskärm.
Vad nytt? Tredje generationen av Volvos mellanstora sedan.
För vem? Den som vågar vägra kombi och diesel.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.