Historien bakom bilen är lång. 2002 gjorde Ferdinand Piëch, som då var vd för Volkswagen, en resa från huvudkontoret i Wolfsburg till bolagets årsstämma i Hamburg i en prototyp som kallades 1 liter-Auto. Bilen drevs av en 0,3 liter stor diesel som gav 8,4 hk.
År 2009 visades konceptbilen L1, en hybrid med diesel- och elektrisk motor. Det konceptet utvecklades sedermera till XL1 som visades 2011. De två första versionerna hade två säten placerade efter varandra medan XL1 har en mer normal sätesplacering. Och nu ska Vi Bilägare få en provtur i detta Volkswagens prestigeprojekt. ”Vi håller inte på med Formel 1, vi gör det här istället”, som en PR-man uttryckte saken.
Dörrarna är av typen ”måsvinge”, dörrtröskeln är bred och bilen extremt låg. Det krävs nog avsevärd spänst för att med elegans lyckas ta plats bakom ratten. Vi nöjer oss med att kravla oss in i den trånga kupén.
XL1 drivs av en nyutvecklad tvåcylindrig dieselmotor på 0,8 liter på 48 hästkrafter och en elmotor på 27 hästkrafter. Elmotorn har en räckvidd på fem mil och det är under förutsättning att elmotorn kombinerat med dieseln drivit bilen i tio mil som man i den europeiska körcykeln kommer till en förbrukning på 0,09 liter per mil. Driver enbart dieselmotorn blir förbrukningen 0,2 liter milen.
Nyckeln till den låga förbrukningen ligger i att Volkswagen gjort allt för att hålla nere vikten och luftmotståndet. Föraren och passageraren i bilen är omslutna av en kolfibermonococ som väger 90 kg. Här finns exempelvis inga tygklädda paneler på A-stolparna utan de består enbart av lackerad kolfiber.
Fälgarna är av magnesium och däcken är smala 115/80R15. Drivlinan inklusive batteriet väger 227 kg och totalvikten landar på 790 kg. Extremt låg vikt för en modern bil, men mer än vad exempelvis en klassisk Hundkoja väger.
Luftmotståndet är låga Cd 0,189 och det uppnås genom ett helt slätt underrede och en droppformad kaross där ytterbackspeglarna har ersatts med videokameror. På dörrarna sitter videomonitorer som visar vyn från kamerorna.
Just backspegelkamerorna är det som spontant känns konstigast när vi rullar ut i trafiken med XL1.
Vi startar med eldrift och så länge man undviker alltför häftigt gaspådrag går XL1 att köra på batteri även i högre farter. En display i hastighetsmätaren visar effektuttaget.
När vi accelererar ut på en större väg blir effektbehovet för stort och med ett öronbedövande smatter drar dieselmotorn igång. Ljudisolering blev för tungt så den valde VW bort.
– Det här är faktiskt den tystaste dieseln vi har, berättar en tekniker när vår korta provtur är över. Hade motorn suttit normalt placerad i fronten hade du knappt hört den!
Att styrningen saknar servo är inget problem. Låg vikt och smala däck gör bilen lättstyrd. DSG-lådan växlar smidigt. Konstruktionen är densamma som i koncernens vanliga lådor men materialen är utbytta med bland annat hölje och drev i magnesium.
XL1 väcker en hel del uppmärksamhet i trafiken. Barn pekar och ropar och deras föräldrar fumlar snabbt fram mobilen för att ta en bild av underverket. Och någon vanlig syn riskerar inte den här bilen att bli. Volkswagen planerar att bygga 250 bilar.
Något pris är inte offentligtgjort men vi gissar att oavsett hur högt det än blir kommer ändå varje bil att säljas med en ansenlig förlust.
Skulle vi själva villa ha en? Nja, XL1 är nog för extrem för vardagsbruk. Däremot kommer den hybridteknik som utvecklats för projektet att så småningom dyka upp i andra bilar från Volkswagenkoncernen.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen XL1?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Volkswagen XL1Betyg
PRIS, FRÅN KR: Ingen uppgift.
MODELL: Tvåsitsig laddhybrid.
SÄLJSTART: Ingen uppgift.
MÅTT, CM: L 388/B 166/H 115.
TJÄNSTEVIKT, KG: 795.
MOTOR: Tvåcylindrig turbodiesel 800 cm3. Max effekt 48 hk. Elmotor 27 hk. Sammanlagd effekt 51 kW, sammanlagt vridmom. 140 Nm. Litiumjon- batteri för max 50 km körning på enbart el.
KRAFTÖVERFÖRING: 7-stegs DSG.
PRESTANDA: Toppfart 160 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 12,7 s.
FÖRBRUKNING: 0,9 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 21 g/km.
KONKURRENTER: Chevrolet Volt, Opel Ampera, Toyota Prius Plug-in.
VAD NYT? Helt ny bil med ny drivlina.
FÖR VEM? För den som har stor plånbok och tycker att låg förbrukning är viktigare än allt annat.
PLUS: Supersnål, miljövänlig, väcker uppseende.
MINUS: Sannolikt dyr, obekväm och opraktisk.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Första gen. Honda Insight ZE1 838 kg alu.kaross 3 cyl 1 liters, bensin-paralell hybrid. Drar mellan 0,2-0,34 liter/mil beroende på laddningen i batterierna. Fender skirts bak för minskat luftmotstånd (någon som ser likheten). ZE1 Kom ut 1999 i Japan och USA.
http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_Insight
Såg i början på 2000-talet en som rullade på gatan i Göteborg, kollade reg.nr och ägare: …………..Volvo AB.
Jonas Borglund har en Insight som han importerade 2008.
http://www.teknikensvarld.se/2012/10/15/35432/honda-har-nu-salt-en-miljon-hybrider/
Låter det inte tungt?" kolfibermonococen som väger 90 kg och utgör passagerarutrymmet i XL1."
Chassit till hela Mercedes SL 300 vägde väl 90kg.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_300SL#First_direct_injection
Men krocksäkerheten var nog inte lika hög på den tiden.
Jag väntar med spänning på när XL1:s motor sätts i VW Up. Då kanske VW 15 år efter introduktionen av Lupo 3L, återigen kan tillverka världens bränslesnålaste bil (och som verkligen masstillverkas).
Semcon, ett Svenskt företag, har varit samarbetspartner med VW för att utveckla XL1.
http://www.mypaper.se/show/semcon/show.asp?pid=345278791966177&page=31
Ointressant fakta vad prototyper som inte behöver hålla normal standard vad gäller någonting drar under speciella förhållanden.
Detta är ingen bil för massproduktion men det är t.e.x som jag redan har nämnt i andra sammanhang t.e.x Up!
Men för Vw är det viktigt att slå dessa rekord och ha en bil i varje segment.
Man har också råd att tillverka bilar mest avsedda för att imponera.
Men när det kommer till bränslesnåla bilar så får de helst inte vara FÖR bränslesnåla vilket man ju tydligt visade med Lupo 3L.
Tydligen så finns tekniken fortfarande inte för att återskapa en liknande modell,eller är det så att våra biltillverkare väljer att sova på den här fronten?
Att de bästa bilarna utav idag drar ner mot 0.30l/m på pappret är ingen "ursäkt" anser jag för att man satte Lupon på paus utan ersättare.
Utan supersnål version utav Lupon blev det sedan heller ingen annan som byggde något liknande....sådant kallar inte jag för någon "slump" men i vanlig ordning får alla tro vad de vill.
Vad händer i Euro-Ncap när denna testas?
Påminner den inte förresten väldigt mycket om GM's elbil som drogs tillbaka och skrotades? (glömmer alltid vad den hette..)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.