Kunderna hos oss får också bilen i sjusitsigt utförande som standard. På andra marknader är det ett tillval. Sätena i andra och tredje raden är enkla att fälla upp och ner, även om allt här sköts manuellt och inte elektriskt som i exempelvis Renault Espace. I tidigare generationen Touran gick stolarna att lyfta ur men numera går de bara att fälla fram. Under golvet längst bak finns plats för insynsskyddet så det är inga problem att snabbt duka om bilen från sjusitsig minibuss till tvåsitsig skåpbil.
Utrymmet i stolarna längst bak räcker inte riktigt för fullvuxna. Är passagerarna längre än cirka 170 cm tar deras huvuden i taket och sittdynan är lågt placerad vilket ger kraftiga fällknivsvinklar för knäna. Insteget är heller inte det enklaste, trots att stolarna i mittenraden elegant glider framåt för att ge plats för den som ska klättra in. Eftersom de två stolarna längst bak är indragna mot bilens mitt har de som sitter där i alla fall fin utsikt mellan framförvarandes huvuden.
I mellanraden är det sämre ställt med sikten framåt men de individuella stolarna är bekväma även för fullvuxna och har man ingen bakom sig, kan man skjuta stolarna fullt bakåt och njuta av ett väldigt bra benutrymme. Som tillval går det att få elvärme på ytterplatserna bak och för första gången har Touran en klimatanläggning som möjliggör individuell temperaturreglering i baksätet.
Bagageutrymmets volym varierar naturligtvis beroende på hur många sittplatser som används. Fälls alla säten ned bildas en plan lastyta som rymmer upp till 1 857 liter bagage. Dukad för fem har Touran förutsättningar att klara hela semesterbagaget. Lastar man den upp till taket ryms hela 917 l. Om alla sju sätena används återstår dock bara 137 l bagageutrymme.
Touran är lättkörd och betydligt mer underhållande än den ser ut. Bakom ratten känns släktskapet tydligt med bilens körglada MQB-syskon Golf, Passat och Skoda Octavia. Styrningen bjuder på fin känsla och ett väl avvägt motstånd. Fjädringens inställning går åt det fastare hållet men bilen blir inte obekväm trots att vägen är ojämn. Provkörningen sker i Holland på extremt finstruken asfalt. Hur det blir med däckbullret härhemma får vi återkomma till. Vi provkör tre av de motoralternativ som erbjuds. Bensinturbon TSI 150 hk går tyst och bjuder på imponerande bottendrag.
Dieseln på 1,6 l och 110 hk har lite råare motorljud men förefaller prisvärd med fullt tillräckliga prestanda och låg deklarerad förbrukning. Den stora dieselmotorn på 2,0 l/150 hk är ovanligt smidig och erbjuder snabb acceleration till ett saftigt prispåslag om 24 000 kr jämfört med 1,6 TDI.
Tillvalslistan är omfattande och innehåller många spännande saker. Priserna är dock höga och för den som kryssar flitigt riskerar den tänkta Touranen att bli dyr.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Touran?
Pris, kr från: 273 400.
Modell: Femdörrars, sjusitsig flexbil.
Säljstart: September/oktober.
Mått, cm: L 453/B 183/H 166.
Tjänstevikt, kg: 1 505.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinturbo. Volym 1 395 cm3. Max effekt 150 hk vid 5 000 v/min. Max vridmoment 250 Nm från 1 500 v/min.
Kraftverföring: Framhjulsdrift. sjustegs automatiskt växlande dubbelkopplingslåda DSG.
Prestanda: Toppfart 209 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,9 s.
Deklarerad förbrukning: 5,4 l/100 km.
CO2-utsläpp: 126 g/km.
Konkurrenter: Citroën Grand C4 Picasso, Opel Zafira, Kia Carens, Ford S-Max, Renault Espace.
Plus: Omfattande säkerhetsutrustning, fina utrymmen, hög flexibilitet.
Minus: Kommer inte i gasutförande, dyra tillval.
Vad nytt? Ny generation av VW:s MPV.
För vem? Klippt och skuren för storfamiljen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Touran lider fortfarande av för tjocka A-stolpar vilket hämmar sikten åt sidorna i korsningar. Jag föredrar lösningen på C4 Picasso / Grand Picasso samt C3 Picasso med dubbla A-stolpar där den främre är tunnare och den bakre är tjockare, detta ger mer panoramavy. En liknande lösning finns även på Renault Espace även senaste generationen.
Variabelt benutrymme där bak har franska minibussar haft länge, exempelvis min egen C3 Picasso. :)
Überklasse!
Kan nog bli en sådan här.
Gillar ju VW i allmänhet så detta blir säkert bra(för mig).
Provkörning mm absolut när den dyker upp.
Skarp fjädring i en familjefraktare? Hur tänker dom riktigt? Tycker dom borde satsa på lyxig komfort för det är den känslan som får bilarna att verka vara mycket dyrare än dom andra som man sitter och skuttar i (som denna enligt texten är). Motorjournalister borde sluta hylla sportiga bilar så vi som älskar lyx skulle få mera alternativ.
" Fjädringens inställning går åt det fastare hållet men bilen blir inte obekväm trots att vägen är ojämn."
Vill man ha allt så är det bara att kryssa i tillvalet DCC.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.