Volkswagen Touareg är bilarnas motsvarighet till den schweiziska fickkniven. Vilken uppgift som än väntar står den rustad att klara jobbet, oavsett om det handlar om långresor på Autobahn, semester i fjällen, tunga släp eller skogsutflykt. Fyrhjulsdrift är standard i alla versioner. Volkswagen har ännu inte tänkt tanken att sälja Touareg som tvåhjulsdriven ”lightversion”. För den som menar allvar med sina terrängkörningsambitioner erbjuds en speciell version kallad ”Terrain Tech” med lågväxel samt låsbara differentialbromsar mellan hjulaxlarna och på bakaxeln.
Vi får möjlighet att testa systemet i terrängen och för en lekman är det rent häpnadsväckande vilka stup och strapatser Volkswagens dunderklump klarar sig igenom. Naturligtvis är banan noga utprovad för att väcka just den reaktionen hos oss motorjournalister men det är svårt att inte imponeras när bilen lekande lätt klättrar upp- och nedför branter man själv knappt skulle klara att gå i.
I svenskt vinterväglag går redan standardversionen föredömligt tryggt. Faktum är att jag har svårt att minnas när jag senast körde maken till vinterbil. Riktningsstabiliteten är total, snösträngar passeras i det närmaste obemärkta och greppet verkar räcka för evigt. Det gäller att föraren behåller förståndet och inte låter sig förledas till alltför höga farter. När man väl ska bromsa känns det att det trots allt är närmare 2,2 ton jättesuv man ska få stopp på.
Volkswagen har valt att inte göra Touareg 5+2-sitsig som några av konkurrenterna. Det kan vara en brist för de som behöver köra småbarn till knattebaletten men i ärlighetens namn duger sällan extrasätena för vuxna och de tar utrymme från bagage och övriga passagerare. I Touareg åker fem personer bekvämt och får dessutom med sig nästan 700 liter packning. Och de kan åka riktigt långt utan att tröttna! Vår provkörningsbil var utrustad med ytterst komfortabel luftfjädring (à 30 700 kr). Tillsammans med bekväma stolar och väl dämpat vindbrus och vägljud gör den Touareg till ett extremt sympatiskt sällskap på långresan. Bilen är heller inte bortkommen i stadstrafik. Den höga sittpositionen ger fin överblick över trafiken. Automatlådan arbetar smidigt och det finns en rad praktiska tillval som underlättar tråcklande i trånga utrymmen. Till exempel ”Area View” (pris 10 700 kr) som med hjälp av fyra kameror visar en bild ur fågelperspektiv av bilen och dess omgivning. Guld värt såväl på terrängbanan som i parkeringsgaraget. 100 liters dieseltank gör depåstoppen sällsynta. Även om den verkliga bränsleförbrukningen hamnar några deciliter över den deklarerade 6,6 l/100 km.
Det finns en gräns för vad ingenjörerna kan åstadkomma. Att köra runt med en sådan här koloss kostar energi och bränsle. Förutom koldioxidutsläppen behöver det dock inte bli så illa då nya Touareg har SCR-katalytisk avgasrening som kraftigt reducerar utsläppen av kväveoxider. Euro 6- klassningen är en av nyheterna på den ansiktslyfta versionen av Touareg. Bilen har också fått uppdaterat aktivt säkerhetssystem med adaptiv farthållare och autobroms (21 900 kr alternativt 37 500 kr för hela assistanspaketet).
Redan instegsmodellen V6-diesel på 262 hk ger mycket fina prestanda. Den enda invändningen är att motorn är en smula högljudd i tonen, vilket kan störa framför allt på tomgång och i låga farter. För den som önskar mer diskretion och ännu högre prestanda erbjuds även en V8-diesel på 340 hk för 734 900 kr eller en hybridversion med bensinsexa på 333 hk för 834 900 kr. Svindlande prislappar på såväl bilar som tillbehör och som naturligtvis ligger långt från vad vanliga människors ekonomi klarar. De som har råd är bara att gratulera. Sanningen är också att Touaregs konkurrenter i många fall är ännu dyrare.
PRIS, FRÅN KR: 524 900.
MODELL: Femsitsig, femdörrars suv.
SÄLJSTART: Finns att köpa nu.
MÅTT, CM: L 480/B 194/H 171.
MARKFRIGÅNG, CM: 22.
TJÄNSTEVIKT, KG: Från 2 185.
DRAGVIKT (e-kort), KG: 3 500.
MOTOR: V6-diesel 2 967 cm3. Effekt 262 hk vid 3 800 v/min. Max vridmoment 580 Nm från 1 750 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: 8-vxl automatlåda. Konstant fyrhjulsdrift med Torsen-fördelningslåda och elektroniska diffbromsar.
PRESTANDA: Toppfart 225 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,3 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 6,6 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 174 g/km.
KONKURRENTER: Volvo XC90, Mercedes ML, BMW X5, Land Rover Range Rover, Porsche Cayenne.
Vad nytt?
Ansiktslyft med nya ljus, säkerhetssystem och lägre förbrukning.
För vem?
Lottovinnare, godsägare och de som ofta måste dra tungt.
Plus:
Komfort, prestanda, mångsidighet, säkerhet
Minus:
Pris, endast femsitsig.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Svårt att förstår varför man föredrar denna framför Range Rover, X5 eller XC90...
En ML smäller högre framför garaget:)
Hmmm...
I provkörningen av XC90 räknades nackdelarna här i kommentatorfältet upp på rad.
För stora yttermått, för dyr, för hög, för tung, för törstig, för stor vändradie, för klen dragvikt med B-kort, backspeglar som stack upp ur hål i dörren m.m.
På det hela taget en onödig modell utan egentligt existensberättigande.
Alla dessa hos XC90 påtalade nackdelar kan direkt överföras på Touareg, men här väcker de besynnerligt nog habegär istället...
Det kan väl aldrig ha med märket i nosen att göra?;-)
Jag tycker att både exteriör och interiör på Touaregen är mer elegant än på Volvo XC90 annars är det samma här, stor, klumpig, för dyr.
Förbrukningen är väl minst 1 dl högre än angivet men ganska ok med tanke på motorstorlek.
Varför ens jämför en bil som kan fås med låsbara diffar och lågväxel med XC90 och X5? Här är det en tillverkare som förstått att det finns de som köper en SUV för att köra på jobbiga ställen eller dra tungt och inte hämta barnen på dagis eller åka till "fjällen".
@Styrbjörn, Det är precis därför det finns olika bilar för olika smaker och behov.
Jag kör X5 och har inget behov att ge mig ut i terrängen med lågväxel och fulla diffspärrar.
Som svar till Shoguns Zzzzzzzzzzzzz köp istället en Range Rover eller en Mercedes Geländewagen istället för en tråkig Landcruiser. Som motorvägs- landsvägslok hade jag valt XC90, X5 och Porsche Cayenne framför Touaregen, men på eländigare vägar och som dragbil så tror jag att Touaregen är ett bättre alternativ.
Nej Jes, LC bullrar inte, det är säkert den mest kompletta Suv som finns, men när det gäller design är den ju inte den roligaste.
Utseendet på Touareg tycker jag är väldigt bra och även inredningen ser ju fräsch ut, den kommer säkert att finna en hel del köpare.
Finns en anledning till att LC är dyra som långmilare och Toavw är billiga!
@silvergranen, Intressant! Är det av samma anledning som LC är billiga som långmilare jämfört med Range Rover och Mercedes GL?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.