Vad nytt? Laddhybridversion av Volkswagens flaggskepp.
För vem? Förmånsbilister utan restriktioner och kort resväg.
Möjligheten att kombinera el- och fossildrift har verkligen vänt upp och ner på begreppen i bilvärldens fläskigaste segment. Backa klockan ett tiotal år och antalet suvar med över 400 hästar var lätträknade och något många tittade snett på när de högljutt dansade in för påfyllning. Idag finns massor och biltypen har vunnit en (ibland förvånande) acceptans.
Volkswagen Touareg R är den starkaste bil tillverkaren byggt. Plattformen (MLBevo) delas med bland annat Porsche Cayenne och Audi Q7/Q8. Till skillnad från en del av sina kusiner är Touareg R rikligt utrustad redan från start. Adaptiv luftfjädring, adaptiva strålkastare, öppningsbart glastak, klimatanläggning med fyra zoner och läderklädsel är exempel på saker som alla ingår i toppmodellens ”enklaste” utförande tillsammans med en radda aktiva säkerhetsfinesser.
Förarmiljön domineras av två stora skärmar. Den högra kan anpassas efter önskemål och möjligheten att skapa genvägar till de vanligaste funktionerna gör den så bra en skärm kan vara, något vi delvis kan tacka storleken för. Avsaknaden av temperaturstyrning via vred är dock irriterande och upplevs snålt. Menysystemet känns igen från övriga Volkswagenmodeller, även om det är mer omfattande i denna jämfört med en basutrustad Golf. Logiken finns där.
Ergonomi och utrymmen är starka kort och som resande är det lätt att hitta en bekväm position oavsett plats. Baksätet är väl tilltaget på alla ledder och som förare är justermånen god, vilket gör det lätt att hitta en vilsam körställning. Knapparna på ratten, vilka tillåter både tryck och fingersvep är för det mesta bra och lätta att hitta i mörkret då de är bakgrundsbelysta. Byte av körprogram sker via mittkonsolens två vred, vilka känns igen från tidigare generationer Touareg.
På motorväg och landsväg bjuder den stora laddhybriden på en fantastisk komfort och när mörkret lägger sig kan du njuta av några av marknadens bästa adaptiva strålkastare. Ljudnivån är låg och bilens alla hjälpsystem arbetar obemärkt i bakgrunden. Touareg R styr pricksäkert och är kursstabil även i blåsiga förhållanden. På mindre vägar ger tyngden sig till känna på ett positivt sätt med lugna behagliga karossrörelser som klär biltypen. Du som väntar dig sportiga egenskaper kommer att bli besviken. Det här är ingen vanlig R-folka.
Drivlinan har en härlig effektutveckling och jobbar tyst och behagligt, men upplevs tvekande när de två systemen skall samspela. Och så var det där med förbrukningen. På långresa är det lätt att närma sig litern per mil och inne i city forsar det elektroner i kablarna. Räkna med runt 30 kWh/100 km. Det känns inte vidare tidsenligt.
Pris: Från 856 .900 kronor.
Skatt: 360 kronor per år.
Svensk lansering: Säljs nu.
Mått, cm: L 488/B 219/H 198.
Bagagevolym, l: 810
Tjänstevikt, kg: 2.589
Motor: Längsmonterad V6 bensinmotor med dubbelturbo. Volym 2.995 cm3. Max effekt 340 hk. Max vridmoment 450 Nm från 1.340 v/min. Elmotor med 136 hk. Max systemeffekt 462 hk. Max systemvridmoment 700 Nm. Litiumjon-batteri med bruttokapacitet på 14,1 kWh.
Kraftöverföring: Åttaväxlad automatlåda. Fyrhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,1 s.
Deklarerad förbrukning:2,8 l/100 km. CO2-utsläpp: 63 g/km.
Konkurrenter: BMW X5 45e, Volvo XC90 T8 Recharge, Mercedes-Benz GLE 350 e, Audi Q7 TFSI e, Land Rover Range Rover P400e m. fl.
Plus: Suverän komfort och exeptionellt bra ljus.
Minus: Törstig, både på el och bensin.
I senaste avsnittet av Vi Bilägares podcast diskuterar vi Volkswagen Touareg R. Du kan lyssna på länken eller i spelaren här ovan.
– Den är väldigt välutrustad, men så ska man komma ihåg att den kostar mer än 850 000 kr. De adaptiva Matrix-strålkastarna är några av de bästa jag testat, man kommer fram utvilad även om det är mörkt, säger han.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.