Jag behöver dock inte många meter bakom ratten innan jag glömmer storleken och istället slås av hur smidig Touareg är. Chassiteknikerna har gjort ett strålande jobb. Testbilarna var utrustade med fyrhjulsstyrning, adaptiv luftfjädring och aktiva krängningshämmare som styvar upp karossen i kurvor men sedan slappnar av och låter fjädringen arbeta normalt. Tillsammans med en väl kalibrerad styrning gör detta att bilen känns förbluffande lätt att hantera samtidigt som komforten är av högsta klass.
Stora, lyxiga suvar väcker blandade känslor. Några anser att de är höjden av resursslöseri men de är ofta väldigt populära bland de som kör dem. En egenskap som legat Touaregs ägare särskilt varmt om hjärtat är dragförmågan på 3,5 ton. Den är kvar. Möjligheten att få lågväxel och låsbara differentialbromsar är däremot borta. Luftfjädring är tillval och ger upp till 70 mm extra markfrigång i offroad-läget.
Fyrhjulsdriften är permanent och centraldifferentialen kan skicka ut 70 respektive 80 procent av vridmomentet till fram respektive bakaxeln vid behov. Touareg baseras på Volkswagengruppens plattform MLB-Evo vilket gör den nära släkt med bland andra Audi A8, Audi Q7 och Porsche Cayenne.
"När drygt två ton suv ska drivas blir bränsleförbrukningen hög och koldioxidutsläppet därefter. I nya bonus/malus-systemet är Touareg en förlorare."
Innerutrymmena är mycket generösa. Det här är bilen för dig som hatar att åka trångt. De elstyrda (extrautrustning) framstolarna i testbilen var bekväma med många justeringsmöjligheter, ventilation samt ryggmassage. Baksätet är skjutbart och ryggstödets lutning går att justera. Sittdynan är dock ganska låg vilket gör att långbenta passagerare kan få problem med lårstödet och kortväxta svårt att se ut genom sidorutan.
Bagageutrymmet är rymligt och under golvet finns ett extrafack. Några tillverkare erbjuder sjusitsiga varianter av sina stora suvar men någon sådan version är märkligt nog inte aktuell av Touareg.
Också om man vill ha en laddhybrid blir det till att välja en konkurrent. Touareg kommer bara med dieselmotor från start. Det är dock inte någon dålig maskin. V6-dieseln är stark, tystlåten och snudd på vibrationsfri. Den samarbetar fint med en åttastegad automatlåda och drivlinan ger en förfining som inte tidigare generationer Touareg kan matcha. Men när drygt två ton suv ska drivas blir bränsleförbrukningen hög och koldioxidutsläppet därefter. I nya bonus/malus-systemet är Touareg en förlorare. Skatten kommer under de tre första åren att hamna på höga 11 255 kr per år!
I sommar kommer fler motoralternativ i form av en bensindriven V6:a på 340 hk samt en diesel V8 som levererar 421 hk och 900 Nm vridmoment. Utmärkt för den som vill använda sin folkasuv som växellok.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Touareg?
Pris, från kr: 579 900.
Säljstart: Juni.
Mått, cm: L 488/B 198/H 172.
Markfrigång, cm: 21,5 (stålfjädr.)
Bagagevolym, l: 810–1 800.
Tjänstevikt, kg: 2 070.
Max släpvikt, kg: 3 500.
Motor: V6 direktinsprutad dieselmotor, turbo. 4 vent/cylinder. Volym 2 967 cm3. Max effekt 286 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment 600 Nm vid 2 250–3 250 v/min.
Kraftöverföring: Åttastegad automatlåda. Kontinuerlig fyrhjulshjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 235 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,1 s.
Deklarerad förbrukning: 6,9 l/100 km. CO2-utsläpp: 182 g/km.
Konkurrenter: Mercedes GLE, Volvo XC90, BMW X5, Audi Q7 m.fl.
Plus: Hög dragvikt, komfort, utrymmen.
Minus: Pillig pekskärm, hög förbrukning, kostnader.
Vad nytt? Ny generation av Volkswagens största suv.
För vem? Den som behöver dra tungt och transportera mycket.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.