Nej, konstaterar jag krasst, de två extra platserna i Allspace är ett utrymme för yngre passagerare. Men det är säkert oerhört praktiskt att snabbt kunna fälla upp extrasätena och skjutsa ungarnas idrottslag till eller från match och träning. Se bara till att det inte är hockeytrunkar barnen har med sig, för då kanske inte det lilla bagageutrymmet på 230 liter räcker till!
Fyrhjulsdrift, automatlåda och sju säten är standard i Sverige, men vill man istället bara få bilen femsitsig, vilket frigör några liters bagageutrymme, går det att få kostnadsfritt.
"Bilen rör sig harmoniskt och trots att den är större än vanliga Tiguan känns den inte klumpig att baxa runt när jag vid ett tillfälle råkar köra in på en återvändsgata."
Det är inga problem att glida fram i stadstrafik, klättra uppför slingriga bergsvägar eller accelerera på motorväg runt franska staden Marseille där provkörningen genomförs. Bilen rör sig harmoniskt och trots att den är större än vanliga Tiguan känns den inte klumpig att baxa runt när jag vid ett tillfälle råkar köra in på en återvändsgata. Enda problemet är fransmännen som står mitt i vägen, djupt involverade i en konversation och vägrar flytta på sig när jag försiktigt försöker svänga förbi, vilket gör att det blir några rattvrid extra.
Allspace är en trevlig bil att köra och idén med extra säten och utrymme känns vettig. Men funderingen om kannibalism gnager hela tiden i bakhuvudet. Allspaces största rival finns nämligen inom Volkswagengruppen. Skoda Kodiaq är i grunden samma bil, precis som Allspace byggd på MQB-plattformen med i det närmaste identiska längdmått och axelbredd. Det kostar 5.900 kronor extra att få Kodiaq sjusitsig, men med den kostnaden inräknad är Kodiaq ändå 35.000 kronor billigare än Allspace i likvärdigt utförande och motorkonfiguration. Ärligt talat – spelar det någon roll om det står en Skoda eller Volkswagen på uppfarten?
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Tiguan Allspace?
Pris, från kr: 336 000.
Säljstart: Lansering i december.
Mått, cm: L 470/B 184/H 167.
Dragvikt, kg: 2 400.
Tjänstevikt, kg: 1 775.
Motor: Fyrcylindrig bensinturbo med direktinsprutning, volym 1 984 cm3, max effekt 180 hk vid 3 940–6 000 v/min, max vridmoment 320 Nm vid 1 500–3 940 v/min.
Kraftöverföring: Sjustegad automatlåda (DSG). Elektroniskt inkopplingsbar fyrhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 208 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,2 s.
Deklarerad förbrukning: 7,6 l/100 km. CO2-utsläpp: 173 g/km.
Konkurrenter: Skoda Kodiaq, Kia Sorento, Peugeot 5008, Hyundai Santa Fe.
Plus: Köregenskaper, lastutrymme.
Minus: Trång tredje sätesrad, dyr.
Vad nytt? Längre, sjusitsig version av Tiguan.
För vem? Föräldrar som skjutsar knattelaget då och då.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.