Nästa artikel
Provkörning: Volkswagen Tiguan Allspace (2017)
Provkörning

Provkörning: Volkswagen Tiguan Allspace (2017)

Publicerad 16 december 2017 (uppdaterad 18 december 2017)
Allspace är 21,5 centimeter längre och har utökat hjulbasen med 10,9 centimeter jämfört med vanliga Tiguan.
Tiguan med plats för sju är en kompetent bil. Men frågan är om den klarar att möta den tuffa konkurrensen från kusin Kodiaq.
Jag börjar med att sätta mig på den viktigaste platsen i den här bilen: längst bak. Så smidigt jag kan tråcklar jag mig in på tredje sätesraden och väl där inser jag ett för mig ganska ovanligt problem – jag är med mina 168 centimeter för lång. Huvudet nuddar taket och för att få plats med knäna måste jag skjuta fram sätet framför med en decimeter. Dessutom är golvet ganska högt så jag nästan har knäskålarna i hakan.

Nej, konstaterar jag krasst, de två extra platserna i Allspace är ett utrymme för yngre passagerare. Men det är säkert oerhört praktiskt att snabbt kunna fälla upp extrasätena och skjutsa ungarnas idrottslag till eller från match och träning. Se bara till att det inte är hockeytrunkar barnen har med sig, för då kanske inte det lilla bagageutrymmet på 230 liter räcker till!
 
Fyrhjulsdrift, automatlåda och sju säten är standard i Sverige, men vill man istället bara få bilen femsitsig, vilket frigör några liters bagageutrymme, går det att få kostnadsfritt.

"Bilen rör sig harmoniskt och trots att den är större än vanliga Tiguan känns den inte klumpig att baxa runt när jag vid ett tillfälle råkar köra in på en återvändsgata."

Senaste generationen av vanliga Tiguan blivit svensk storsäljare sedan den lanserades förra året. Hittills i år är den landets sjunde mest nyregistrerade bil enligt branschorganisationen Bil Swedens statistik.  I Sverige är 190-hästars dieseln mest populär när det gäller vanliga Tiguan. Det motoralternativet fanns inte vid provkörningen, men möjligen kommer bensinaren på 180 hästar som vi testade att bli ett attraktivt alternativ i takt med många väljer bort dieseln. Den är instegsalternativet på bensinsidan och duger gott och väl. 

Det är inga problem att glida fram i stadstrafik, klättra uppför slingriga bergsvägar eller accelerera på motorväg runt franska staden Marseille där provkörningen genomförs. Bilen rör sig harmoniskt och trots att den är större än vanliga Tiguan känns den inte klumpig att baxa runt när jag vid ett tillfälle råkar köra in på en återvändsgata. Enda problemet är fransmännen som står mitt i vägen, djupt involverade i en konversation och vägrar flytta på sig när jag försiktigt försöker svänga förbi, vilket gör att det blir några rattvrid extra.

Allspace är en trevlig bil att köra och idén med extra säten och utrymme känns vettig. Men funderingen om kannibalism gnager hela tiden i bakhuvudet. Allspaces största rival finns nämligen inom Volkswagengruppen. Skoda Kodiaq är i grunden samma bil, precis som Allspace byggd på MQB-plattformen med i det närmaste identiska längdmått och axelbredd. Det kostar 5.900 kronor extra att få Kodiaq sjusitsig, men med den kostnaden inräknad är Kodiaq ändå 35.000 kronor billigare än Allspace i likvärdigt utförande och motorkonfiguration. Ärligt talat – spelar det någon roll om det står en Skoda eller Volkswagen på uppfarten?

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Tiguan Allspace?
 
Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TSI 180 hk DSG7 4Motion

Pris, från kr: 336 000.
Säljstart: Lansering i december. 
Mått, cm: L 470/B 184/H 167.
Dragvikt, kg: 2 400.
Tjänstevikt, kg: 1 775.
Motor: Fyrcylindrig bensinturbo med direktinsprutning, volym 1 984 cm3, max effekt 180 hk vid 3 940–6 000 v/min, max vridmoment 320 Nm vid 1 500–3 940 v/min.  
Kraftöverföring: Sjustegad automatlåda (DSG). Elektroniskt inkopplingsbar fyrhjulsdrift. 
Prestanda: Toppfart 208 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,2 s. 
Deklarerad förbrukning: 7,6 l/100 km. CO2-utsläpp: 173 g/km.
Konkurrenter: Skoda Kodiaq, Kia Sorento, Peugeot 5008, Hyundai Santa Fe.

Plus: Köregenskaper, lastutrymme.
Minus: Trång tredje sätesrad, dyr.

Vad nytt? Längre, sjusitsig version av Tiguan.
För vem? Föräldrar som skjutsar knattelaget då och då.   
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.