Nästa artikel
Provkörning: Volkswagen Tiguan (2011)
Provkörning

Provkörning: Volkswagen Tiguan (2011)

Publicerad 15 augusti 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Motorjournalister är bortskämda. Jag får köra många fina bilar, men det är få som jag verkligen skulle vilja äga. Volkswagen Tiguan är en av dem. Den har precis fått en liten ansiktslyftning och blivit mer utrustad. Jag hade gärna tagit hem en från provkörningen i Österrike, men tyvärr fattas det en kvarts miljon på bankkontot.

Jag är inte ensam om att ha begär till en VW Tiguan. Sedan VW:s lilla suv kom 2007 har nästan 700 000 sålts, varav en procent gått till svenska köpare. Anledningen är att Tiguan är en kompetent bil som förenar det bästa av mycket.

Den baseras på VW Golf och tar upp ungefär samma markyta. Men trots det behändiga formatet finns det hyfsad plats för fem åkande och Tiguan sväljer dessutom nästan en halv kubikmeter bagage.

Förarstolen sitter högt ovanför marken, vilket gör det lätt att kliva i och ur bilen och ger en bra runt om-sikt. Men bortsett från den höga sittställningen har man inte mycken känsla av att köra en suv med frigångshöjd på 19,5 centimeter och som mäter 181 centimeter över taket. Tiguan är smidig och stadig på vägen och starka motorer ger den ett vaket temperament.

VW Tiguan var bra när den kom och nu har den blivit ett par snäpp bättre ändå. VW brukar kunna göra stort väsen av små förbättringar. ”Nya” Tiguan har fått lite stramare ansiktsdrag med en rakare grill och även bakljusen har en ny form. Inuti kupén är ännu mindre gjort. De viktigaste nyheterna är osynliga, men märks tydligt.  

Vaggas till ro
Bensinmotorerna har fått en föryngringskur i VW:s motorlab. Svagaste motorn (i Sverige) är nu på 160 hästkrafter, mot 150 tidigare. Den drar 0,76 liter/mil och släpper ut 178 gram koldioxid. Det är några centiliter mindre än tidigare.

160 hästkrafter är förvisso inte klent, men jämfört med den minsta dieseln på 140 hk känns bensinmotorn på gränsen till seg. Dieseln i kombination med sjuväxlad DSG-låda är däremot perfekt i bilen, både på tyska Autobahn och på de branta vägarna i Tyroleralperna.

Med stopp/start-teknik kommer förbrukningen ned till 0,58 l/mil. Till minsta bensinmotorn skiljer det dessvärre 65 000 i pris och det lär man få svårt att köra in.

Fyrhjulsdriften (som inte märks alls på de torra provkörningsvägarna) kommer som tidigare från Haldex. En hel del annan användbar teknik införs i ”nya” Tiguan. Strålkastarna kan blända upp och ned automatiskt, om föraren vinglar ut mot sidolinjen utan att blinka drar körfältsvakten i ratten. Blir föraren sömning och börjar styra mer osäkert plingar trötthetsvarnaren och uppmanar till en paus.

Om passagerarna blir sömniga kan de vaggas till ro på de ställbara stötdämparnas mjuka komfortläge. För inspirerad körning på alpvägar passar sportläget bättre. Det gör styrningen fastare och får Tiguan att än mer kännas som en kompakt kombi.

Klarar att kravla
De flesta tekniska nyheter kostar förstås extra. Ett av de elegantaste tillbehören är en utfällbar dragkrok för 7 900 kronor. Den är dock inte ny. Tiguan är en duktig dragare som får släpa på minst två ton.

Liksom tidigare finns VW Tiguan i två versioner, Sport & Style respektive Track & Field. Den senare är lite annorlunda utformad i fronten och klarar att kravla fram i brantare lutningar.
Leveranserna av den lilla VW-suven börjar i augusti, men den går att beställa redan nu.

Den som väljer billigaste modellen med 160-hästars bensinmotor får en hundralapp tillbaka på en kvarts miljon.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Tiguan?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volkswagen Tiguan TSI 160

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Volkswagen Tiguan TSI 160

Pris: Från 249 900 kr.

Modell: Suv med fem dörrar.

Säljstart: Augusti.

Mått, cm: L 443/B 181/H 170.

Motor: Fyrcylindrig bensinmotor med turbo och direktinsprutning. 1,4 liter. Effekt 160 hk vid 5 800 v/min. Vridmoment 240 Nm vid 2 000 v/min.

Prestanda: 0–100 km/tim: 9,2 s. Toppfart 203 km/tim.

Bränsleförbrukning, bl körning: 7,6 l/100 km.

CO2-utsläpp: 178 g/km.

Konkurrenter: BMW X1, Honda CR-V, Toyota Rav4, Nissan Quashquai, Skoda Yeti, m fl

Vad nytt? Ny stil på fronten och nya bakljus. Snålare och starkare bensinmotorer.

För vem? Den som vill sitta högt, ta sig fram på dåliga vägar och dra tunga släp, men som också vill ha en bil som är kul och smidig att köra.

Bra köp? Absolut.

Plus: Behändig storlek, rappa köregenskaper, skön körställning.

Minus: Ingen miljömotor.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-08-15 08:58
saabnisse

En trevlig bil, men som alla Golf blir den lätt för dyr när man plockar på lite nödvändig utrustning.
Den halkar lätt upp i 400000:-
En anledning är de knepiga paketvalen hos VW där t.ex. drag inte kan väljas utan att kompletteras med backkamera.
Där bör man nog köpa och montera draget själv.

#2 • Uppdaterat: 2011-08-15 10:25
Pender

Har länge undrat varför inte Tiguan finns med 2-hjulsdrift som billigare alternativ. (något lägre förbrukning också, antar jag). Tror VW missar många spekulanter med 4-hjulsdriften. (Som en del Subaru- modeller.)

#3 • Uppdaterat: 2011-08-15 10:40
McTar

Saabnisse: Jag hade hoppats på att det stämde det du just skrev. Jag vill gärna ha backkamera till "dragpaketet", men tyvärr så tillverkas den i Japan och är fortfarande en bristvara (jag blir utan). Sedan blir det knappast billigare att montera draget själv. Draget kostar nästan lika mycket som hela paketet med utrustning.

#4 • Uppdaterat: 2011-08-15 13:29
Fnykis

@Pender: Prova Skoda Yeti, den finns med tvåhjulsdrift!

#5 • Uppdaterat: 2011-08-15 18:47
saabnisse

@McTar, det blir billigare även när man måste betala för besiktningen själv i efterhand (tog tre minuter!).
Och man behöver inte köpa något fånigt paket.

#6 • Uppdaterat: 2011-08-15 19:12
McTar

Saabnisse: Fånigt får stå för dig. Prisvärt är det iaf. 7900:- för ett drag monterat är ett helt ok pris. Om det sedan ingår större stereo med tft-skärm med cd-växlare och bagagerumsmatta så är väl det bara bra?

Har du köpt en ny vw, eller vad tog 3minuter?

#7 • Uppdaterat: 2011-08-15 19:24
Pender

Fnykis, jag har varken åkt/kört Yeti eller Tiguan. Dock litar jag på bilreporter Michael Schulz (förbenat svårstavat). "Dånande däckbuller var omdömet om Yeti" Därmed passar inte Yeti för mej. Kanske sen, när jag pensionerat mej, och köpt en liten stuga i nåt land med mindre skrovliga vägar. (T.ex. Italien. Där jag nyligen avverkande några hundra mil i "bullerlådan" Fiat 500. Aldrig har jag åkt i en småbil med bättre ljudkomfort.)

#8 • Uppdaterat: 2011-08-16 11:03
Pender

Jes, jag vill inte gärna stava såna krångliga namn alls. Hur är av nära noll-intresse för min del.
Jes, jag ser inte att Sterner skriver om bullret i Yeti. Inte här iaf. Dock har M. Schulz gjort det tidigare. Med den formulering jag citerade

#9 • Uppdaterat: 2011-09-14 11:01
FuNe

Vad är med stolarna? Jag har läst att en del klagar på stolarna att dem är stenhårda och svårt att köra långa sträckor.

#a • Uppdaterat: 2011-09-22 15:38
ulrc

Har nyligen hämtat vår Tiguan 140 hk TDI Blue Motion,DSG. Har kört ca 150 000 mil under årens lopp och måste säga att denna bil är en perfekt på alla sätt.
Denn är definitivt inte bullrig utan utan går tyst och fint. Lite mer vindkänsllig i stark vind jämfört med förra bilen, Volvo V70 D5 AWD 2008 och framförallt betydligt bränslesnålare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.