Nästa artikel
Provkörning: Volkswagen T-Roc (2017)
Provkörning

Provkörning: Volkswagen T-Roc (2017)

Publicerad 2 december 2017
För första gången kan taket på en Volkswagen lackas i avvikande färg (8 600 kr). De runda varselljusen fungerar också som blinkers.
Volkswagen hoppas att crossovern T-Roc ska bli märkets nästa storsäljare. Framför allt ska utseendet locka till köp – men hur är bilen under ytan?
Ett av de första och mest förekommande orden i marknadsföringen av T-Roc är design. Designen ska vara ”uttrycksfull”, ”spännande”, ”personlig”, ”sportig”, ”stilfull”, ”detaljrik” och ”avant-garde”. Broschyrmakarna vill verkligen banka in att formen är grejen med den nya modellen, som i praktiken är ett mindre syskon till Tiguan. Jämfört med Tiguan är T-Roc 25 cm kortare och det skiljer sju cm på höjden. T-Roc står närmare backen och taklinjen är lägre dragen. Från sidan ser man hur taket sluttar brant över bakändan, det påverkar inte takhöjden i baksätet men det kan bli knepigt att få in hundburen eller flyttkartongerna längst bak.

– Den här biltypen köper man inte på grund av höjden i bagageutrymmet, säger Volkswagens talesperson Martin Hube och förklarar:
– Vi ville inte göra bilen för kantig.

Om T-Roc ser bra ut eller inte ligger i betraktarens ögon men nog har märkets formgivare tagit i lite mer än vanligt. Likheter finns med Audi Q2 och det är kanske inte så konstigt eftersom bilarna i princip är lika stora och bygger på samma teknik, nämligen VW-gruppens så kallade MQB-plattform.
 
Drivningen sker
antingen med framhjulen eller med alla fyra via en Haldexkoppling. Motorerna är turboladdade och går på bensin (115, 150 eller 190 hk) eller diesel (150 eller 190 hk). De svagare kombineras med sexväxlad manuell låda, annars är det sjustegad DSG-automat som gäller. Dieslarna har SCR-katalysator för avgasrening. T-Roc kommer däremot inte som elbil eller laddhybrid. Batteriet som krävs får inte plats, enligt Volkswagen.
 

"Det går att välja dekorpaneler i pigga färger men i provbilen är inredningen mörk och tyskt korrekt."

Körupplevelsen skiljer sig så klart beroende på drivlina. Provbilen med 190 hästars bensinmotor går som ett skott. Motorn är ordentligt stark och svarar rappt på gas, samtidigt som ljudet är dämpat men ändå kraftfullt. Distinkt styrning och tajta kurvegenskaper gör att bilen blir riktigt underhållande att köra. I det här utförandet känns T-Roc nästan som en GTI-bil! Baksidan är rullkomforten. Styv chassisättning och låga däck (225/40 R19) gör att provbilen går stötigt över ojämnheter. Skrythjulen alstrar också ganska mycket vägljud. Vill man prioritera åkkomfort rekommenderar Volkswagen 17-tumsfälgar, eller 18-tummare om bilen är utrustad med adaptiv chassireglering (12 400 kr) som elektroniskt ställer in stötdämparnas hårdhet.
 
Förarplatsen kan knappast beskrivas som ”avantgarde”. Det går att välja dekorpaneler i pigga färger men i provbilen är inredningen mörk och tyskt korrekt. Handhavandet är logiskt och enkelt, som vanligt i en Volkswagen. Hög sittposition ger bekvämt insteg.

I baksätet kan två vuxna åka bekvämt, det finns bra stöd för låren. Mittplatsen är hård och bredden räcker ändå inte till. Höjden i bagageutrymmet är, som sagt, begränsad men under lastgolvet och bakom hjulhusen finns extra stuvplats. Fäller man baksätet blir det helt plant.

T–Roc är testad av Euro NCAP och betyget blev fem stjärnor. Den viktigaste säkerhetstekniken är standard, inklusive automatisk nödbroms och ett system som korrigerar kursen om bilen är på väg över till en annan fil. Adaptiv farthållare finns också i alla versioner, avståndsradarn sitter bakom emblemet i fronten. Priserna börjar från 214 900 kr (1.0 TSI 115 hk) men låt oss säga att du vill ha 150-hästars diesel, fyrhjulsdrift, automatlåda, dragkrok och ”teknikpaketet”, då står det plötsligt 281 300 kr på prislappen.

Mycket pengar – men T–Roc kan säkert bli intressant för de som upptäcker att nya Volvo XC40 är ännu dyrare.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen T-Roc?
Volkswagen T-Roc 2.0 TSI 190 hk 4Motion 7–DSG

Pris, från kr: 264 900.

Säljstart: Nu.

Mått, cm: L 423/B 182/H 157.

Markfrigång, cm: 17.

Bagagevolym, l: 445–1 290.

Tjänstevikt, kg: 1 495.

Max dragvikt, kg: 1 700.

Motor: Fyrcylindrig bensinturbo, max effekt 190 hk (140 kW) vid 4 200–6 000 v/min, max vridmoment 320 Nm vid 1 500–4 180 v/min.

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, sjustegad automatlåda (DSG).

Prestanda: Toppfart 216 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,2 s.

Deklarerad förbrukning: 6,8 l/100 km, CO2-utsläpp: 155 g/km.

Konkurrenter: Volvo XC40, Audi Q2, Seat Ateca, Peugeot 3008, Toyota C–HR, Opel Mokka med flera.

 

Plus: Bekväm höjd, stark bensinmotor, alerta köregenskaper.

Minus: Sluttande tak inkräktar på lastutrymmet, stötig med 19-tumsfälgar.



Vad nytt? Ny crossover i Golfstorlek byggd på Volkswagens beprövade MQB-teknik.

För vem? Den som vill åka lite högre i en bil med lite djärvare design.

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.