– Den här biltypen köper man inte på grund av höjden i bagageutrymmet, säger Volkswagens talesperson Martin Hube och förklarar:
– Vi ville inte göra bilen för kantig.
Om T-Roc ser bra ut eller inte ligger i betraktarens ögon men nog har märkets formgivare tagit i lite mer än vanligt. Likheter finns med Audi Q2 och det är kanske inte så konstigt eftersom bilarna i princip är lika stora och bygger på samma teknik, nämligen VW-gruppens så kallade MQB-plattform.
Drivningen sker antingen med framhjulen eller med alla fyra via en Haldexkoppling. Motorerna är turboladdade och går på bensin (115, 150 eller 190 hk) eller diesel (150 eller 190 hk). De svagare kombineras med sexväxlad manuell låda, annars är det sjustegad DSG-automat som gäller. Dieslarna har SCR-katalysator för avgasrening. T-Roc kommer däremot inte som elbil eller laddhybrid. Batteriet som krävs får inte plats, enligt Volkswagen.
"Det går att välja dekorpaneler i pigga färger men i provbilen är inredningen mörk och tyskt korrekt."
Förarplatsen kan knappast beskrivas som ”avantgarde”. Det går att välja dekorpaneler i pigga färger men i provbilen är inredningen mörk och tyskt korrekt. Handhavandet är logiskt och enkelt, som vanligt i en Volkswagen. Hög sittposition ger bekvämt insteg.
I baksätet kan två vuxna åka bekvämt, det finns bra stöd för låren. Mittplatsen är hård och bredden räcker ändå inte till. Höjden i bagageutrymmet är, som sagt, begränsad men under lastgolvet och bakom hjulhusen finns extra stuvplats. Fäller man baksätet blir det helt plant.
T–Roc är testad av Euro NCAP och betyget blev fem stjärnor. Den viktigaste säkerhetstekniken är standard, inklusive automatisk nödbroms och ett system som korrigerar kursen om bilen är på väg över till en annan fil. Adaptiv farthållare finns också i alla versioner, avståndsradarn sitter bakom emblemet i fronten. Priserna börjar från 214 900 kr (1.0 TSI 115 hk) men låt oss säga att du vill ha 150-hästars diesel, fyrhjulsdrift, automatlåda, dragkrok och ”teknikpaketet”, då står det plötsligt 281 300 kr på prislappen.
Mycket pengar – men T–Roc kan säkert bli intressant för de som upptäcker att nya Volvo XC40 är ännu dyrare.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen T-Roc?
Pris, från kr: 264 900.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 423/B 182/H 157.
Markfrigång, cm: 17.
Bagagevolym, l: 445–1 290.
Tjänstevikt, kg: 1 495.
Max dragvikt, kg: 1 700.
Motor: Fyrcylindrig bensinturbo, max effekt 190 hk (140 kW) vid 4 200–6 000 v/min, max vridmoment 320 Nm vid 1 500–4 180 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, sjustegad automatlåda (DSG).
Prestanda: Toppfart 216 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,2 s.
Deklarerad förbrukning: 6,8 l/100 km, CO2-utsläpp: 155 g/km.
Konkurrenter: Volvo XC40, Audi Q2, Seat Ateca, Peugeot 3008, Toyota C–HR, Opel Mokka med flera.
Plus: Bekväm höjd, stark bensinmotor, alerta köregenskaper.
Minus: Sluttande tak inkräktar på lastutrymmet, stötig med 19-tumsfälgar.
Vad nytt? Ny crossover i Golfstorlek byggd på Volkswagens beprövade MQB-teknik.
För vem? Den som vill åka lite högre i en bil med lite djärvare design.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.