Nästa artikel
Provkörning: Volkswagen Sharan 2.0 TDI (2011)
Provkörning

Provkörning: Volkswagen Sharan 2.0 TDI (2011)

Publicerad 25 januari 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Den gör inte mycket väsen av sig; Volkswagen Sharan håller en lågmäld profil både när det gäller utseende och ljud. Men, skenet bedrar. Volkswagen Sharan gör sitt jobb i det tysta och är en nära nog perfekt följeslagare på långresan.

– Sitter du verkligen i bilen?

Jag fick frågan tre gånger av uppringande bekanta på mobilen. Det brukar ju höras när man talar från bilen, särskilt om färden går på vinterknaggliga vägar och ofta när det sitter ett Volkswagen-emblem på grillen (Golf har som bekant fått mycket kritik för sitt vägbuller).

Men Sharan rullar så tyst, så tyst – i och för sig på dämpande friktionsdäck – att det är påtagligt.

Även designen gör sitt till för att ge bilen en mycket diskret framtoning. Tittar man enbart på grillen så är det svårt att avgöra vad det är för en Volkswagen-modell. Alla ser ju, i märkesidentifikationens heliga namn, likadana ut.

Plats för sju
Men som sagt, skenet bedrar. Volkswagen Sharan är ett ytterst kompetent transportmedel. Innanför skalet döljer sig utrymmen och funktioner som verkligen lever upp till benämningen flexibilitet. I juletider är den rena drömbilen!

Med sju stolar, samtliga användbara för fullvuxna, får hela sällskapet plats till julottan. Och med fem ryggstöd nedfällda, vilket går både smidigt och snabbt, ryms julklappar till hela tjocka släkten och mer därtill på det plana lastgolvet.

Vi talar om en volym på 2 400 liter och lastutrymmet är drygt två meter djupt. Fälls även ryggstödet på passagerarsidan fram så blir lastlängden omkring tre meter!

Med skjutdörrar (elmanövrerade på vår provkörningsbil) på båda sidor bak är in- och utsteget lätt, även till de två sittplatserna längst bak.

DSG fungerar perfekt
Förarmiljön är personbilslik och även om Sharan kan upplevas som rätt stor i stadstrafik så är den smidig att manövrera. Vår bil var utrustad med en sexväxlad DSG-låda och erfarenheterna från samma sorts låda i Vi Bilägares långtestbil, en Volkswagen Polo, är inte särskilt upplyftande.

Okänslig och ryckig, vilket försvårar små korrigeringar vid trånga fickparkeringar. I Sharan fungerar DSG perfekt och växlar precis så mjukt och exakt som man önskar.

På långresan är körställningen ytterst bekväm och ljudkomforten är som sagt överraskande god. Under huven på provbilen sitter en 140-hästars turbodiesel med stopp- och startfunktion. Fullt tillräcklig trots en tjänstevikt på 1 853 kilo.

Volkswagen uppger bränsleförbrukningen till 5,7 liter/100 kilometer blandad körning men dit nådde vi inte på långa vägar. Säkert till en del beroende på att bilen var praktiskt taget okörd när provkörningen började men också på att det var extremt kallt.

Räckvidden med 70-literstanken blir ändå imponerande; 100 mil på vinterväglag klaras utan problem. På sommarvägar lär man kunna lägga på ytterligare uppåt 15–20 mil innan det är nödvändigt med tankstopp.

Den första generationen Volkswagen Sharan lanserades för 15 år sen tillsammans med Seat Alhambra och Ford Galaxy. Sen dess har Galaxy fallit ifrån den gemensamma bottenplattan och Alhambra är budgetalternativet för hugade med ett ingångspris på 268 500 till 278 500 kronor (beroende på utrustningspaket) för 140-hästarsdieseln.

Fem krockstjärnor
Väljer man Sharan så kostar det lite mera. Baspriset för tvåliters dieseln på 140 hästar, BlueMotion Technology med Masters-paketet är 309 800 kronor. Med DSG-låda stiger prislappen till 329 700 kronor.

I Masters ingår lättmetallfälgar, sportsäten med elektrisk inställning av förarstolen, farthållare, stöldskyddsalarm, sju stolar, tvåzons klimatanläggning och multifunktionsratt. Men listan över extrautrustning är lång och det går lätt att komma upp i hundratusen kronor ytterligare och då filtreras rätt många storfamiljer och Sharan-behövande bort.

I Euro NCAP:s krocktest fick Sharan ta smällen men även Alhambra, som alltså till sin grundkonstruktion är identisk, kan stoltsera med betyget fem stjärnor.

Serviceintervallerna är 3 000 mil de två första gångerna, därefter 2 500. Kostnaden till och med 6 000 mil är 10 025 kronor. Fordonsskatten är 3 308 kronor.

Volkswagen lämnar två års nybilsgaranti, 12 års rostgaranti och tre års vagnskada. Samtliga tre garantier är ej milbegränsade.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volkswagen Sharan 2.0 TDI, 140 DSG Masters

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Relaterade bildspel

Volkswagen Sharan 2.0 TDI, 140 DSG Masters

Pris, kr från: 329 700 kr.

Modell: MPV/flexbil.

Motor: 2-liters turbodeisel med commonrail. Effekt 140 hk vid 4 200 v/min. Vrid 320 Nm vid 1 750–2 500 v/min.

Mått, cm: L 485/B 190/H 172.

Vikt: 1 853 kilo tjänstevikt, 2 370 kilo totalvikt.

Dragvikt: 2 200 kilo.

Prestanda: 0–100 km/tim på 10,9 s. Toppfart 191 km/tim.

Förbrukning, blandad körning: 5,7 l/100 km.

CO2-utsläpp: 149 g/km.

Konkurrenter: Seat Alhambra, Ford S-Max, Kia Carnival, Renault Espace.

Vad nytt? Allt utom två solskydd.

För vem? För den välbesuttne funktionalisten.

Bra köp? Dyrt, visst – men bra, absolut.

Plus: Komfort, utrymme, säkerhet, bränsleekonomi.

Minus: Pris.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-01-25 08:45
mctar (ej verifierad)

"Vår bil var utrustad med en sexväxlad DSG-låda och erfarenheterna från samma sorts låda i Vi Bilägares långtestbil, en Volkswagen Polo, är inte särskilt upplyftande."
-Den i Polon är väl sju-växlad, med mindra olja och en annan uppbyggnad?

#2 • Uppdaterat: 2011-01-25 09:11
789 (ej verifierad)

Har en god vän med en riktigt stor familj, 5 barn!!!, som har en VW Sharan sedan ett par år tillbaka. De är mycket nöjda med bilen. Man sitter högt, den har ett anständigt pris och drar lite diesel. Tidigare hade de en Toyota Previa från början av 2000 talet som de sålde beroende på att den bara krånglade jämt och ständigt efter att mätaren passerat ca 7000 mil. Vet inte hur många gånger jag har fått vara med och hämta och lämna deras barn då deras Toyota stannat... Nä, VW Sharan är den rätta och driftsäkra bilen för den stora familjen!

#3 • Uppdaterat: 2011-01-25 09:57
Thommys

När jag kört VW har inte bilarna varit problemet utan verkstäderna. Dåligt bemötande, långa väntetider och dyrt.

Synd att paketet innehåller sportstolar. Där försvann komforten.

#4 • Uppdaterat: 2011-01-25 10:45
Håkan Bäcklund

Mctar: Du har rätt, DSG-lådan i vår Polo var sjustegad. Om det är den sjunde växeln som är orsaken till ryckigheten så rekommenderas verkligen DSG-6.

#5 • Uppdaterat: 2011-01-25 10:54
Pender

Ja, även den nuvarande är ju tyst. Undrar om VW har löst problemen med det underdimensionerade chassit, som säckade ihop, i parti och minut. Iaf på de som har några år på nacken. (Synd att den blivit större. Tycker jag)

#6 • Uppdaterat: 2011-01-25 10:58
Uno von Lööw (ej verifierad)

Ännu en gång har VW lyckats! Disktret och mogen design men samtidigt modern och spännande! Inget man tröttnar på pga för häftig eller för tråkig eller blir omodernt direkt. Inte heller någon stötfångare som går halvägs upp till framrutan utan slutar under grillen som den ska. Designen ger intrycket kvalitet och förnuft. Vi får hoppas att det stämmer.

#7 • Uppdaterat: 2011-01-25 12:53
saabnisse

Min granne hade en Sharan gen1 tidigare.
En mycket trevlig bil som jag verkligen gillade.
Bekväm och rymlig.
Som tur var var det grannen som fick ta smällarna, den stod väldigt ofta på verkstad, allt krånglade.
Som väl var fixade han en hel del själv, men efter 18000 mil gav han upp.

Man får hoppas att de fått ordning på problemen, den här generationen har väl inte så mycket gemensamt med den förra.

#8 • Uppdaterat: 2011-01-25 15:18
Fredrik H (ej verifierad)

7-växlad DSG har torrlamellkoppling för mindre friktionsförlust= lägre bränsleförbrukning.De första byggda för max 250 Nm.

6-växlad DSG har våtlamellkoppling och tål betydligt högre vridmoment.

Är mycket olyckligt om det medför komfortproblem med torrlameller.
Kan inte Vi Bilägare ställa frågan/enkät om det är vanligt med ryckighet med 7-växlad DSG.
Kan problemet uppkomma av handhavandefel,tex stillastående vid korsning/rödljus i uppförsbacke med växel i och lite lagom gas/slir på kopplingen för att ej rulla baklänges, vilket har fått kopplingen att gå varm och lamellerna skevar/hugger.
Vi är säkert många som tänkt lägga till denna låda till nästa bil och tycker det är lite onödigt att hänvisa till detta exemplar där kopplingen kanske misshandlats utan att ta reda på om det är ett allmänt fenomen.
Fördelen med våtlamellkoppling är att oljan kyler lamellerna och tål därför mer värme/påfrestning.

#9 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

@Fredrik.:
Jag provade en Polo diesel (90 hästars), med 7-växlad DSG och upplevde precis samma ryckighet i transmissionen som ViB beskrivit. Parkeringsmanövrar blev lite kinkiga!

Det var en demobil med bara runt 50 mil på mätaren så kan den ju inte berott på tidigare misshandel.

Gissningsvis är VAG medvetna om problemet och jobbar på någon lösning för det skämmer verkligen bilen.

#a • Uppdaterat: 2011-01-25 22:39
Pender

På tal om Sharan. Som är alldeles för stor. För min smak. (Växt 4dm?) Men den ska väl kämpa med mastodonter typ Grand Voyager.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.