Nästa artikel
Provkörning: Volkswagen Polo TGi (2018)
Provkörning

Provkörning: Volkswagen Polo TGi (2018)

Publicerad 30 april 2018 (uppdaterad 2 maj 2018)
Tankad med biogas minskar utsläppet av fossil koldioxid från Volkswagen Polo med upp till 80 procent. Polo TGi är ett av de billigaste sätten att köra riktigt miljövänligt.
Även i gasversion är nya Polo en sällsynt trevlig småbil. Jämfört med sin bensindrivna syster har Polo TGi tappat fem hästkrafter, förlorat 100 l bagageutrymme och lagt på sig 115 kg vikt. Det är intressant hur lite av dessa försämringar som märks!

Den lilla trecylindriga turbomotorn är pigg och dragvillig i vardagslag. Växellådan har bara fem steg men är sällsynt lättskött. Tyvärr finns inte automatlåda att få i kombination med gasdrift till Polon. För vissa potentiella kunder är det en allvarlig nackdel. Liksom i bensinversionen är utväxlingen hög och det känns en smula ovant i början. I högre hastigheter kroknar motorn och omkörningar i motorvägsfart kräver sin accelerationssträcka. Vid några tillfällen då vi körde på gas och gjorde omväxlande gaspådrag och gasuppsläpp i lägre hastighet, upplevde vi hur motorn tappade orken och misstände. Fenomenet uppkom bara några gånger och det är okänt om det orsakades av en egenskap hos gasdriften eller om det rörde sig om någon slags driftsstörning på provbilen.

Polo TGi är trivsam på långkörning. Bullret är lägre än i de flesta andra småbilar och den extra vikten har snarast gjort att bilen upplevs som än mer stabil på vägen. Under provperioden drabbades Sverige av riktigt vinterväder men trafiksvårigheterna bet inte på Polon som kändes trygg och stadig trots uselt väglag.

"Det är upp till 20 procent billigare att köra på fordonsgas än på bensin vilket gör att en del av de 22 000 kr extra som gasdriften kostar går att tjäna in."

För den som vill går det alldeles utmärkt att ta sin gasdrivna Polo på långtur. Gasversionens bensintank rymmer 40 liter, det är lika mycket som en enbart bensindriven Polo. Därtill ligger två gastankar under bagageutrymmets golv som tillsammans rymmer 11,6 kg gas vilket ska räcka till 390 km körning enligt NEDC, något som i verkligheten motsvarar 25–30 mil. Med alla tankar fyllda till bredden kommer man drygt 80 mil mellan depåstoppen. Då har dock förarens rygg förmodligen redan sagt ifrån. Vid längre körpass framgår det att standardstolen har sina brister.

För övrigt är förarmiljön alldeles utmärkt med bra körställning, tydliga instrument och väl placerade reglage. Kupén är rymlig och även två fullvuxna har tillräckligt med utrymme i baksätet för att trivas på längre turer.

I vanliga fall har Polo ett bagagerumsgolv som går att ställa i två lägen. I gasversionen har det lägre utrymmet försvunnit till förmån för trycktankarna. Om man fäller baksätets ryggstöd bildas en plan lastyta som klarar över en kubikmeter bagage. Polo i gasutförande kan heller inte utrustas med dragkrok.

Det är upp till 20 procent billigare att köra på fordonsgas än på bensin vilket gör att en del av de 22 000 kr extra som gasdriften kostar går att tjäna in. Efter halvårsskiftet blir kalkylen lättare att räkna hem då gasbilarna premieras med 10 000 kr i miljöbilsbonus i det nya skattesystem som då träder i kraft. Polo fick fem stjärnor i krockprovet hos Euro NCAP. Som standard finns autobroms som även upptäcker fotgängare. Dödavinkelvarnare kostar 2 900 kr extra. Och varför saknas stråkastarrengöring?

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Polo GTI?
Volkswagen  Polo 1,0 TGI

Pris, från kr: 179 900.
Säljstart: Säljs nu.
Mått, cm: L 405/B 175/H 146.
Bagagevolym, l: 251–1 025.
Tjänstevikt, kg: 1 260.
Motor: Tvärställd 3-cyl direktinsprutad turbo. 4 vent/cylinder. Max effekt 90 hk. Max vridmoment 160 Nm vid 1 800–3 800 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Manuell 5-vxl låda.
Prestanda: Toppfart 183 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,9s.
Deklarerad förbrukning: Gas/bensin (NEDC): 3,1 kg/4,8 l / 100 km. CO2-utsläpp: 85/110 g/km.
Konkurrenter: Seat Ibiza TGI, Suzuki Ignis CNG, Suzuki Swift CNG, VW Eco Up.

Plus: Miljövänlig, lättkörd, bra förarmiljö och komfort.
Minus: Enkla stolar, ej dragkrok, endast manuell låda. 

Vad nytt? Gasversion av Polo.
För vem? Miljövänner med begränsad bilbudget.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.