Den lilla trecylindriga turbomotorn är pigg och dragvillig i vardagslag. Växellådan har bara fem steg men är sällsynt lättskött. Tyvärr finns inte automatlåda att få i kombination med gasdrift till Polon. För vissa potentiella kunder är det en allvarlig nackdel. Liksom i bensinversionen är utväxlingen hög och det känns en smula ovant i början. I högre hastigheter kroknar motorn och omkörningar i motorvägsfart kräver sin accelerationssträcka. Vid några tillfällen då vi körde på gas och gjorde omväxlande gaspådrag och gasuppsläpp i lägre hastighet, upplevde vi hur motorn tappade orken och misstände. Fenomenet uppkom bara några gånger och det är okänt om det orsakades av en egenskap hos gasdriften eller om det rörde sig om någon slags driftsstörning på provbilen.
Polo TGi är trivsam på långkörning. Bullret är lägre än i de flesta andra småbilar och den extra vikten har snarast gjort att bilen upplevs som än mer stabil på vägen. Under provperioden drabbades Sverige av riktigt vinterväder men trafiksvårigheterna bet inte på Polon som kändes trygg och stadig trots uselt väglag.
"Det är upp till 20 procent billigare att köra på fordonsgas än på bensin vilket gör att en del av de 22 000 kr extra som gasdriften kostar går att tjäna in."
För övrigt är förarmiljön alldeles utmärkt med bra körställning, tydliga instrument och väl placerade reglage. Kupén är rymlig och även två fullvuxna har tillräckligt med utrymme i baksätet för att trivas på längre turer.
I vanliga fall har Polo ett bagagerumsgolv som går att ställa i två lägen. I gasversionen har det lägre utrymmet försvunnit till förmån för trycktankarna. Om man fäller baksätets ryggstöd bildas en plan lastyta som klarar över en kubikmeter bagage. Polo i gasutförande kan heller inte utrustas med dragkrok.
Det är upp till 20 procent billigare att köra på fordonsgas än på bensin vilket gör att en del av de 22 000 kr extra som gasdriften kostar går att tjäna in. Efter halvårsskiftet blir kalkylen lättare att räkna hem då gasbilarna premieras med 10 000 kr i miljöbilsbonus i det nya skattesystem som då träder i kraft. Polo fick fem stjärnor i krockprovet hos Euro NCAP. Som standard finns autobroms som även upptäcker fotgängare. Dödavinkelvarnare kostar 2 900 kr extra. Och varför saknas stråkastarrengöring?
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Polo GTI?
Pris, från kr: 179 900.
Säljstart: Säljs nu.
Mått, cm: L 405/B 175/H 146.
Bagagevolym, l: 251–1 025.
Tjänstevikt, kg: 1 260.
Motor: Tvärställd 3-cyl direktinsprutad turbo. 4 vent/cylinder. Max effekt 90 hk. Max vridmoment 160 Nm vid 1 800–3 800 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Manuell 5-vxl låda.
Prestanda: Toppfart 183 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,9s.
Deklarerad förbrukning: Gas/bensin (NEDC): 3,1 kg/4,8 l / 100 km. CO2-utsläpp: 85/110 g/km.
Konkurrenter: Seat Ibiza TGI, Suzuki Ignis CNG, Suzuki Swift CNG, VW Eco Up.
Plus: Miljövänlig, lättkörd, bra förarmiljö och komfort.
Minus: Enkla stolar, ej dragkrok, endast manuell låda.
Vad nytt? Gasversion av Polo.
För vem? Miljövänner med begränsad bilbudget.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.