Nästa artikel
Provkörning: Volkswagen Polo GTI
Provkörning

Provkörning: Volkswagen Polo GTI

Publicerad 12 maj 2018
I sin nya, större kaross är det lätt att missta Polo GTI för sitt större syskon Golf GTI.
Polo GTI har vuxit till sig, inte bara under motorhuven. Helheten håller högsta nivå, tyvärr gäller det även ljudnivån och prislappen.
Bortåt 300 000 kronor för en GTI-version i småbilsklassen, är det rimligt eller ens möjligt? Jodå, med lite kryss i utrustningslistorna hamnar vår provbil där utan större besvär. Nu är ju Polo i sin senaste version inte längre så liten i formatet och GTI-påhängen gör att detta i stort sett är motsvarigheten till vad en Golf GTI generation fem var vid lanseringen för något dussin år sedan.

Att göra en busversion av en standardbil kan gå till på tre sätt. Antingen handlar det mest om dekal- och utseendetrim men inte så mycket spännande under skalet eller i motorn. Eller också gör man en verklig dunderversion à la Ford Focus RS, en bil med stora resurser i det mesta men med totalegenskaper som trots allt blir ganska extrema.

Slutligen gör man som exempelvis Volkswagen med GTI-bilarna. De är sällan snabbast av alla eller extremast i utseendet, snarare är de utformade för att fungera både som pulshöjare och som trots allt ganska vettiga vardagsfordon. Polo GTI är förstås lika rymlig som en vanlig Polo, den har gott om välvald standardutrustning och kan som sagt topputrustas. Den är snabb, nygamla tvålitersmotorn (samma som i Golf GTI men nedtrimmad) är en effektiv men avrundad historia snarare än en eggad racermaskin.

"Volkswagens val att lägga sig i mitten av vad en sportversions karaktär kan vara är mycket lyckat. Om den bara kunde hålla lite tyst."

Väghållningen är verkligen bra. Den elektroniska diffbromsen gör för det mesta ett exemplariskt jobb, men innerhjulet kan trots allt spinna loss när man pressar hårt i kurvorna. Styrningen är exakt och snabb i reaktionen och fjädringen … mja, fjädringen är snudd på alltför tuff. Något grövre krängningshämmare håller bilen i plan när det går undan, men stötigheten finns där jämt.

Det gör tyvärr också ljudnivån. Redan i 40 km/tim börjar ett sågande ljud höras undertill, ett ljud som sedan växer i styrka och som på grov motorväg gör bullret till en plåga. Ändå hade provbilen mjuka friktionsdäck – hur ska den inte bli på sommardäck? Polo GTI har också andra, hårdare bussningar än den vanliga versionen, det är mest där mycket av oljuden alstras. Synd!

Volkswagens val att lägga sig i mitten av vad en sportversions karaktär kan vara (nåja, Polo GTI har 200 hk) är annars mycket lyckat. En Fiesta ST (nyaste versionen har vi inte kört ännu) eller en Clio RS är antagligen kvickare runt en racerbana, men som helhet borde Polo GTI vara den lättare att leva med. Om den bara kunde hålla lite tyst. För den som av någon anledning vill ha ännu högre ljudnivå kan meddelas att avgasljudet på syntetisk väg kan ställas in i olika nivåer. Det tramset provade jag bara en gång.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Polo GTI?
Volkswagen Polo GTI

Pris, från kr: 245 000. Provbilen 293 500 kronor.

Säljstart: Nu.

Mått, cm: L 405/B 175/H 146. bagagevolym, l: 351–1 125.

Tjänstevikt, kg: 1 355.

Motor: Tvärställd 4-cyl rak bensinturbo, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Volym 1 984 cm3. Max effekt 200 hk (147 kW) vid 4 400–6 000 v/min. Max vridmoment 320 Nm vid 1 500–4 400 v/min.

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 6-växlad dubbelkopplingslåda. PRESTANDA: Toppfart 237 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,7 s.

Deklarerad förbrukning: 5,9 l/100 km. CO2-utsläpp: 134 g/km.

Konkurrenter: Ford Fiesta ST, Mini Cooper S, Renault Clio RS.

 

Plus: Kvick, välbalanserade köregenskaper, bra bromsar, sköna stolar.

Minus: Bullrig, stötig fjädring, dyr.



Vad nytt? Snabbversionen av sjätte generationens Polo.

För vem? GTI-folk med bra plånbok.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.