Den här typen av gemensamma konstruktionslösningar är numera en förutsättning för att biltillverkare ska nå lönsamhet och Volkswagengruppen har varit bäst i grenen. Att kunna slå ut utvecklingskostnaderna på många modeller är förstås bra för företagets aktieägare men den här gången har man låtit lite av vinsten sippra ned till bilköparna också. Listpriset på nya Polo har sjunkit med 7 500 kronor jämfört med föregående generation. Fortfarande handlar det om en av de mer kostsamma småbilarna men Volkswagen är flitiga användare av kampanjpriser och rabatter. Den medvetne och prutglade konsumenten kan få sin VW betydligt billigare än vad som står på prislappen. I skrivande stund rullar till exempel en introduktionskampanj som gör att Polo i grund-utförandet kostar 149 900 kr.
Nåväl, att bilar som byggs på samma grund också uppvisar liknande egenskaper är inget konstigt. Känslan att köra en ny Polo är väldigt lik den att köra en Golf. Eller en Skoda Octavia. Eller för all del en VW Touran eller Passat.
Rejäla justeringsmöjligheter gör det enkelt att hitta en bra körställning. Styrningen bjuder på en väl avstämd balans mellan känslighet och komfort. Fjädringen är bekväm men inte insmickrande sladdrig. Den manuella växellådan tillhör de mest lättarbetade på marknaden och den automatiskt växlande dubbelkopplingslådan är synnerligen smidig när man fått upp farten men den kan rycka och vara lite svårdoserad vid start och stopp.
"Är man två i familjen och inte behöver en kombi kommer Polos utrymme absolut att räcka till."
Den nya generationen Polo har fått ytterligare nästan en decimeters avstånd mellan hjulaxlarna. Det ger mer utrymme i kupén som kommit baksätespassagerarna samt bagageutrymmet till del. Jag är 180 cm lång och sitter relativt bekvämt bakom mig själv. Ingen köper en småbil för att använda som taxi men den som någon gång ska frakta två fullvuxna personer en längre sträcka i full komfort kan utan tvekan klara den uppgiften med en Polo. Bagageutrymmet har vuxit med 25 procent till en total rymd av 351 liter vilket motsvarar det man vanligen hittar i mellanklassbilar. Är man två i familjen och inte behöver en kombi kommer Polos utrymme absolut att räcka till. En del av kvalitetsintrycket i inredningen förtas av att man här och var har använt plastmaterial med ganska billig känsla.
Den nya plattformen öppnar för ny elektronik. Infotainment-systemet är föredömligt högt placerat och dess bildskärm lätt att avläsa. Instrumenten är tydliga och reglagen rediga. Senare kommer även Volkswagens utmärkta digitala instrumentering Active Info Display att erbjudas till Polo.
Autobroms som upptäcker fotgängare är standard. Som tillval finns bland annat adaptiv farthållare, parkeringsassistans och LED-strålkastare.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Polo?
Pris, från kr: 158 000.
Säljstart: Beställningsbar nu (introduktion november).
Mått, cm: L 405/B 175/H 146.
Bagagevolym, l: 351–1 125.
Tjänstevikt, kg: 1 145.
Max släpvikt, kg: 1 000.
Motor: Trecylindrig direktinsprutad bensindriven turbo. Fyra ventiler/cylinder. Max effekt 95 hk vid 5 000 v/min. Max vridmoment 175 Nm från 2 000 v/min.
Kraftöverföring: Tvärställd motor fram. Manuell 5-vxl låda (7-stegs DSG + 15 000 kr). Framhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 187 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,8 s.
Deklarerad förbrukning: 4,4/100 km. CO2-utsläpp 101 g/km.
Konkurrenter: Ford Fiesta, Skoda Fabia, Toyota Yaris, Nissan Micra, Citroën C3 med flera.
Plus: Komfort, utrymmen, storbilskänsla.
Minus: Pris, finns ej som kombi.
Vad nytt? Ny bil som delar MQB-plattformen med de flesta andra nyare modeller från Volkswagengruppen.
För vem? De som söker en småbil och inte behöver ett kombiutrymme.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.