Nästa artikel
Provkörning: Volkswagen Polo
Provkörning

Provkörning: Volkswagen Polo

Publicerad 11 juni 2014 (uppdaterad 11 juni 2014)
Mitt i livet har det hänt ett och annat med Volkswagens populära Polo men du får kika noga för att upptäcka vad – eller öppna motorhuven.
Denna utgåva av Polo är ansiktslyft men det gäller att vara skarpsynt för att upptäcka nyheterna. De finns i fronten, med nya strålkastare och ett nytt undre ”galler”, och i bakpartiet där nya lampor och nya veck i stötskölden tillkommit.
Nya Polo lanserades i Sverige i maj 2014. Framåt hösten kommer en av många tekniska nyheter, LED-strålkastare, som tillval. Redan från start är det dock välförsett med nyheter under skalet. Gemensamt för dem är att de tidigare funnits på större VW-modeller och nu ”sipprat ned” till Polo.
 
Inredningen är sig lik, med verkligt hög finish men samtidigt lite opersonlig hyrbilskänsla som så ofta i VW. Ratten är ny, treekrad och direkt hämtad från Golf. Bra ergonomi på knappar och reglage i den, trots att de är så många. Det så kallade infotainmentsystemet med fem- eller åttatumsskärm är också nytt, i princip samma som i Golf, med finurlig pekfunktion mot skärmen (”närhetssensor” lyder den nästan poetiska termen) och möjligheter att synkronisera appar i utseende och funktioner med den egna smarta telefonen.
 
Polo är en mogen bil och sett till konkurrensen är någon helt ny ersättare inte av nöden. Svenska priser var ej fastställda men VW räknar med ungefär samma nivå som i dag, men med mer utrustning inkluderad.

Diskutera: Vad tycker du om nya VW Polo?
Volkswagen Polo 1,4 TDI Blue- motion

PRIS, FRÅN KR: Ej fastställt.
MODELL: Femdörrars halvkombi.
SÄLJSTART: Slutet av maj 2014.
MÅTT, CM: L 397/B 168/H 145.
TJÄNSTEVIKT, KG: Cirka 1 200.
MOTOR: 3-cyl. tvärställd rak turbodiesel, två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Volym 1 422 cm3. Max effekt 90 hk (66 kW) vid 3 500 v/min. Max vridmoment 230 Nm vid 1 500–2 500 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda.
PRESTANDA: Toppfart 184 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,9 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 3,4 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 88 g/km.
KONKURRENTER: Citroën C3, Ford Fiesta, Opel Corsa, Toyota Yaris etc.

Vad nytt? Lätta utseendeförändringar och en hel del tekniktillskott.
För vem? För den som söker en av marknadens bästa småbilar.   

PLUS: Komfort och köregenskaper, motorer, utförande.
MINUS: Något tråkig interiör.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-06-11 14:28
Gäst (ej verifierad)

"Hyrbilskänsla".

Spot on av Calle! Visst, fina material och verkligen väl sammansatt interiör med instrument och reglage så logiska så att en chimpans skulle kunna handha dom.

Men fy så trist och livlöst. Skulle Socialstyrelsen designa bilars interiörer så skulle dom se ut så här.

#2 • Uppdaterat: 2014-06-11 18:31
ENTJ1

Snyggt och funktionellt,kommer inte kännas omodern i brådrasket,jämfört med alla koreaner som känns sunkiga och gamla inom ett par år pga "flavor of the month" design.

#3 • Uppdaterat: 2014-06-23 20:20
VW Polo 2012

Inga stora ovationer! Bra då behåller jag min 2012a med fyra "burkar" ett eller två år till.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.