Nästa artikel
Provkörning: Volkswagen Passat 4Motion (2011)
Provkörning

Provkörning: Volkswagen Passat 4Motion (2011)

Publicerad 27 april 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
En duglig bil har blivit ännu mer användbar. Nu går det att köpa en Volkswagen Passat som tar sig fram i alla väglag med fyrhjulsdrift från svenska Haldex. Det blir inte ens dyrt.

Lagom till snösmältningen introducerades Volkswgen Passat med tillägget 4Motion, vilket är VW:s beteckning på fyrhjulsdrift. Tekniken kommer från svenska Haldex och styrs elektroniskt.

I torrt väglag märks inget av fyrhjulsdriften. Men när backen upp till stugan är täckt av våt svallis slår elektroniken till. Föraren hinner knappt notera att framhjulen börjar slira innan kopplingen mellan fram- och bakhjul har aktiverats. Bilen tuggar sig upp lika säkert som om vägen var sandad.

VW Passat är utrustad med den fjärde generationen av Haldex fyrhjulsdrift. I torrt väglag drivs bilen av framhjulen till ungefär 90 procent. Bakhjulen är alltid lite inblandade, vilket gör bilen stabilare. Om framhjulen tappar grepp fördelas drivkraften på bråkdelen av en sekund över till bakaxeln. Bilen kan bli bakhjulsdriven till cirka 70 procent.

Föraren märker inte alls hur drivkrafterna skickas fram och tillbaka. Bilen känns bara trygg och spårsäker.

Det finns inte längre någon anledning att avstå från den extra säkerhet som fyrhjulsdriften ger, för det är inte längre någon exklusiv och dyr teknik. Pristillägget för Passat 4Motion är bara 6 900 kronor. Men fyrhjulsdriften finns inte till alla modeller, bara i kombination med dieselmotorerna på 140 och 170 hk. I den mest exklusiva Passaten, V6:an på 300 hk, är Haldexsystemet standard.

Passar ihop
Dieslarna är snåla. De har så kallad Blue Motion-teknik, vilket bland annat innebär att motorerna stoppar samtidigt med bilen. De har också lågt tomgångsvarv och hög utväxling på de högsta växlarna. Den framhjulsdrivna 140-hästarsdieseln hamnar under miljögränsen med ett utsläpp på 119 gram.

Men med fyrhjulsdrift blir utsläppen 20 gram högre så någon skatterabatt blir det inte. Med Haldexsystemet väger VW Passat något hundratal kilo mer och högre vikt ger högre förbrukning.

170-hästarsmotorn kräver en deciliter mer diesel per mil. Men förbrukningen hamnar ändå på låga 0,57 l/mil, medan den 30 hästar svagare motorn klarar sig med 0,53 l/mil.

Skillnaden i inköpspris mellan den starkare och svagare motorn är heller inte särskilt stor – bara drygt 16 000 kronor. I den starkare versionen ingår också VW:s sköna dubbelkopplingslåda som växlar helt ryckfritt och som gör bilen extra bekväm att köra.

Det är värt att satsa lite mer pengar, för fyrhjulsdriften och den automatväxlade 170-hästarsmotorn passar osedvanligt väl ihop.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volkswagen Passat Variant TDI 170 DSG 4Motion Blue Motion

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Volkswagen Passat Variant TDI 170 DSG 4Motion Blue Motion

Pris, kr från: 306 800.

Modell: Kombi med fem dörrar.

Säljstart: Nu.

Mått, cm: L 478/B 182/H 152.

Motor: Fyrcylindrig turbodiesel  med common rail-insprutning och variabel turbogeometri. Volym 1 968 cm3. Effekt 170 hk vid 4 200 v/min. Vridmoment 350 Nm mellan 1 750 och 2 500 v/min.

Prestanda: 0–100 km/tim på 8,5 s. Toppfart 220 km/tim.

Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,7 l/100 km

CO2-utsläpp: 149 g/km.

Konkurrenter: Skoda Octavia 2,0 TDI 4X4, Subaru Legaco 2,0 D, Volvo V60 D5 AWD.

Vad nytt? Bättre väghållning med svensk fyrhjulsdrift.

För vem? Alla som vill åka och dra släp bekvämt och säkert.

Bra köp? Absolut. Fyrhjulsdriften ger stort mervärde för små pengar.

Plus: Drivförmågan, motor och växellåda, lastförmågan.

Minus: Pillig klimatpanel.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-04-27 11:18
Raymond K (ej verifierad)

Aktern är utslätad till att likna vilken Japan som helst, fronten gör att jag aldrig kommer att köpa denna bilen men för övrigt är den väl lika bra som Passat brukar vara. Det verkar som Haldexsystemet sabbar denna bilen litet. Den är gjord för att gå snålt och skulle kunnat få skatterabatt utan Haldex och haft lite lägre förbrukning. Vad är vitsen med att göra en "miljöbil" och sen slänga in Haldex som sabbar detta? Är det så att unga bilister idag inte klarar att köra bil utan fyrhjulsdrift?

#2 • Uppdaterat: 2011-04-27 20:40
Reidar

Haldex har sålt fyrhjulsdriften, så det blir dubbelt fel. Det är varken fföretaget Haldex eller svenskt. Kollar ni inte innan ni skriver artiklar?

#3 • Uppdaterat: 2011-04-28 09:50
FLAC

Reidar, bolaget som tillverkar 4wd är nu helägt av BorgWarner, ja. men det kan ju fortfarande benämnas som svenskt, då det uppstått här och tillverkar produkterna här. jämför tex med Lamborghini som ägs av Audi... är de italienska eller tyska?

#4 • Uppdaterat: 2011-04-29 12:44
Ctalker

Trist och intetsägande familjebil utan någon som helst karaktär, en typisk VW produkt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.