Nästa artikel
Provkörning: Volkswagen Passat (2019)
Provkörning

Provkörning: Volkswagen Passat (2019)

Publicerad 21 september 2019
Den nya generationen kallas Passat B8 Serie II internt. Ser du skillnaden mot förr?
Storsäljaren Passat har fått en lättare uppdatering på ålderns höst. Viktigaste nyheten är att laddhybriden GTE nu går längre på el.
Själva ratten är ny men känslan bakom den är sig lik. När man återvänder till Passat efter en tids frånvaro, slås man av hur lätt den relativt stora bilen känns och hur smidigt den rör sig i nästan alla situationer. Hög fart på Autobahn eller krypkörning genom trånga byar gör detsamma –Passat trivs med det mesta.

Generösa utrymmen, bra sittkomfort i framsätet, fin förarmiljö, låg ljudnivå och utmärkt fjädringskomfort kompletterar bilden av en bil det är lätt att leva med. Det kan däremot vara svårt att utveckla några varmare känslor för den. Passat var och är en lite grå karaktär.    

Bra, digital instrumentering är tillval.

De exteriöra förändringarna är små: ny front, nya blinkers bak med rinnande effekt samt att namnet ”Passat” nu står utskrivet på bakluckan.  Inuti är det lättare att se att något hänt. Den analoga klockan på instrumentbrädan är borta och har ersatts av en simpel plastbit med texten ”Passat”. Det är förstås en petitess men knappast någon förbättring. Har man satsat på att köpa till digital instrumentering får man en något mindre skärm än tidigare men grafiken är krispigare.

I standardutrustningen ingår en medieenhet med åtta tums pekskärm och navigation, utrustad med ett eget simkort. Bilen är därmed ständigt uppkopplad mot Internet vilket öppnar för en rad möjligheter av samma typ som till exempel Volvo On Call. ”We Connect” kallar Volkswagen sitt system med vilket man kan styra parkeringsvärmaren (om man har någon), få data i realtid till navigationen, internetradio, elektronisk körjournal med mera. Nya system är under utveckling, bland annat ett kallat ”We deliver”, som innebär att man kan få varor levererade direkt till bagageutrymmet.

"Passat var och är en lite grå karaktär."

När det gäller drivsystemen är det laddhybriden GTE som får den stora förändringen. Nya, kompaktare battericeller från Samsung gör att man kunnat öka energitätheten. Kapaciteten har ökat från 9,9 kWh till 13 kWh vilket i sin tur ska ge cirka 30 procent längre körsträcka på el. Enligt den nya normen WLTP klarar Passat GTE nu 55 km på enbart eldrift.

Därmed ligger nu Volkswagen på par med de bästa konkurrenterna i klassen. Har du redan en ganska ny Passat finns det ingen större anledning att rusa iväg till handlaren för att byta upp dig. Om några år kommer en helt ny generation av modellen, ”utvecklingsarbetet är redan på god väg” säger en VW-representant i förbigående.

Den som däremot vill köpa en ny, stor mellanklassbil inom kort bör absolut titta närmare på nya Passat. Det lätta lyftet har gjort en bra bil ännu bättre.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Passat?

Man ser att denna Passat är ny på att modellnamnet är utskrivet på bakluckan.

Volkswagen Passat Sportscombi 2,0 TDI 190 DSG GT

Pris, från kr: 348 700.

Svensk lansering: September.  

Mått, cm: L 494/B 183/H 152.

Bagagevolym, l: 639–1 780.

Tjänstevikt, kg: 1 591.

Max släpvikt, kg: 2 000.

Motor: Tvärställd fyrcylindrig direktinsprutad dieselmotor, turbo. Fyra ventiler/cylinder. Max effekt 190 hk. Max vridmoment 400 Nm från 1 900 v/min.  

Kraftöverföring: 7-växlad dubbelkopplingslåda. Framhjulsdrift.  

Prestanda: Toppfart 227 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,9 s.

Deklarerad förbrukning

4,5/100 km. CO2-utsläpp 117 g/km.

Konkurrenter: Volvo V60, Audi A4, Skoda Superb, Mazda 6, Ford Mondeo, Opel Insignia.  

Plus: Utrymmen, köregenskaper, utrustning, uppkopplingsmöjligheter.

Minus: Inte så spännande, vinglig filhållningsassistent.



Vad nytt? Lätt uppdatering av Volkswagens tjänstebilsfavorit.

För vem? Många! Passat är en vettig och populär familjebil.      

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.