Nästa artikel
Provkörning: Volkswagen Multivan (2016)
Provkörning

Provkörning: Volkswagen Multivan (2016)

Publicerad 29 januari 2017
Transportör med rondör. I VW Multivan får det plats många.
Tror du att en folkabuss är slö, vinglig och billig? Glöm det, VW Multivan är en lyxbuss – rena drömmen för långfärd med många.
Volkswagens minibuss har blivit något av bilvärldens klassiker. VW Lyxbuss från 1960 hade en toppfart på 95 km/tim och kostade 14 496 kronor. Dagens folkabuss är något helt annat än 60-talets hippiefraktare. VW Multivan Highline 4-Motion har istället karaktären av limousinebuss. De flesta andra sjusitsiga familjebilar innebär ständiga kompromisser. Om alla sju sittplatserna används blir utrymmet för bagage högst begränsat.

Det gäller inte Volkswagen Multivan. Här får sju personer plats och bagageutrymmet sväljer hela 38 drickabackar samtidigt. Som en jämförelse är det lika mycket som i Audi A6 Avant – med nedfällt baksäte. Det går att plocka ut stolarna i Multivan men det är en komplicerad procedur. För de allra flesta behov bör bagageutrymmet räcka till ändå.

Sjätte och senaste generationens folkabuss innehåller modern säkerhetsteknik som autobroms och vingelvarningssystem. Som förare sitter man högt och upprätt som en yrkeschaufför. Ratten har givetvis bussvinkel. Instrumentpanelen är lättöverskådlig och komforten i framstolarna håller hög klass.
 

"Det är lätt att få limousinekänsla med möjlighet att sträcka ut benen."

Baksätena är spatiösa. Mittenraden har två snurrfåtöljer som är mycket behagliga att sitta i. Det är lätt att få limousinekänsla med möjlighet att sträcka ut benen. Längst bak finns en soffa för tre personer. Även där sitter man bekvämt. Samtliga sätesrader går att skjuta i längdled.

Fjädringen är stötig och lite gungig och den höga karossen är aningen vindkänslig i höstblåsten. Det är skåpbilsarvet som gör sig påmint i vissa situationer. Körupplevelsen är mer bekväm än sportig, men folkabussen är smidig att ratta, med bra styrkänsla och utmärkt sikt runt om. Multivan finns med fyrhjulsdrivning, kallad 4-Motion, från BorgWarner (tidigare Haldex). Det ger bra stabilitet och framkomlighet på hala grus- eller vintervägar. 

Dieselmotorn på 204 hk är stark och ger bra skjuts åt den tunga bussen. Men så snål som VW uppger, 6,6 l/100 km i blandad körning, är den inte. Vi mätte 8,7 l/100 km under provperioden.

Den mest påtagliga nackdelen är den minst sagt oblyga prislappen. Provbilen inklusive extrautrustning kostar hela 638.300 kr – något som tyvärr diskvalificerar den som familjebil för de flesta. Multivan Comfortline är en enklare variant med ett pris på 332.250 kr, klart mer attraktivt för storfamiljen. 

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Multivan?
Volkswagen Multivan Highline 4Motion

Pris, från kr: 545 500.

Modell: Femdörrars MPV.

Mått, cm: L 490/B 190/H 195.

Tjänstevikt, kg: 2 604.

Släpvikt, kg: 2 500.

Motor: Rak fyrcylindrig dieselturbo, volym 1 968 cm3, max effekt 204 hk vid 4 000 v/min, max vridmoment 450 Nm vid 1 400–2 400 v/min.

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, sexväxlad manuell eller sjuväxlad dubbelkopplingslåda.

Prestanda: Toppfart 199 km/tim. Acceleration ingen uppgift.

Deklarerad förbrukning: 6,6 l/100 km

CO2-utsläpp: 172 g/km.

Konkurrenter: Mercedes V250 D 4-MATIC, Lancia Voyager.

Plus: Utrymme, komfort, sikt, finns med 4WD.

Minus: Högt pris, fjädringen.



Vad nytt? Sjätte generationen folkabuss, kallad T6.

För vem? Den som vill ha gott om plats för folk och bagage.

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.