Nästa artikel
Provkörning: Volkswagen Multivan
Provkörning

Provkörning: Volkswagen Multivan

Publicerad 19 januari 2004 (uppdaterad 8 maj 2014)
- Stig på, var god stäng dörrarna...STÄNG DÖRRARNA! VW Multivan går som tåget - ett riktigt landsvägslok faktiskt. Men det är inte bara därför som den gamla järnvägsfrasen kommer till användning. En stor del av karossen består av dörrar som är stora och tunga. Och nästan aldrig går de igen på första försöket.

Displayen på instrumenttavlan avslöjar obönhörligt alla misslyckade försök att stänga dörrarna. Och de är som sagt många. Det lär inte finnas det barn som klarar av att stänga skjutdörrarna och för den gigantiska backluckan krävs rejäl muskelkraft.

När det gäller skjutdörrarna så finns en lösning på problemet. För 11 300 kr kan bilen utrustas med elmanövrerade skjutdörrar på båda sidor.

När väl dörrarna är stängda är det upplagt för en i alla stycken behaglig resa. Den variant vi provade kallas Comfortline, vilket är ett mått på utrustningsnivån men också  en beteckning som har täckning i verkligheten. Komfort är ett begrepp som inrymmer mycket och Multivan är mångsidig även på det området.

Sätena andas kvalitet in i minsta detalj och det märks också på långturer. Ytorna runt stolarna är generösa och ger en känsla av rymd som är välgörande. Körställningen kan med hjälp av stolens inställningsmöjligheter och den ställbara ratten anpassas efter de flesta önskemål.
Växelspaken i form av en joy-stick ger genom sin placering på instrumentpanelen extra utrymme mellan framstolarna som, liksom stolarna i mittraden, har dubbla armstöd och med stöd av dem sitter man riktigt bekvämt.

Ett oändligt antal förvaringsfack och mugg/flaskhållare hjälper till att hålla ordning i bilen.
Comfortline har sju bekväma sittplatser, samtliga med trepunktsbälten. De två stolarna i mitten är vridbara och uttagbara och mellan dem finns ett runt uppfällbart bord som även det kan skjutas i längsled.

Längs hela kupén bakom framstolarna löper glidskenor för sätena. Skjuter man dem längst fram så frigörs ett imponerande lastutrymme längst bak.

Rätt ordning

Flexibiliteten är god men det är inte alldeles enkelt att möblera om i kupén. Det krävs till exempel två handgrepp för att fälla stolsryggarna. Ã-ver huvud taget måste allt göras i exakt rätt inbördes ordning när stolar, soffa och bord ska skjutas, vridas eller fällas.

VW Multivan Comfortline kostar 399 500 kr, förvisso en imponerande summa. Men man sparar in de pengar som en släpvagn och en takbox kostar. Med soffa och stolar fällda är lastmöjligheterna stora. Virke med en längd uppåt 3,5 meter är inga problem, inte heller större möbler. Vi vet, vi har provat!

Utanpå ser Multivan ut som en nästan två meter hög (194 cm) dunderklump. Ett ordentligt vindfång alltså och i kraftig vind rakt från sidan märks detta förstås; då tvingas man passa med ratten. Men under mer normala vindförhållanden är den stabil och spårsäker.

Storleken till trots är Multivan långt ifrån klumpig att ratta. Den 174 hk starka dieselfemman ger med turbohjälp ordentlig skjuts åt detta nästan två ton tunga ekipage, om man ser till att inte gasa på från alltför låga varvtal. Maxvridet på 400 Nm kommer vid  2 000 v/min.

Vid start på ettan gäller det dock att vara försiktig med vänsterfoten. Kopplingen är kort och hugger in direkt, vilket innebär ett antal tjuvstopp innan man lärt sig läxan. Multivan är sexväxlad (framhjulsdrift) och det finns tillräckligt med kraft för att den sjätte växeln ska duga även vid normala omkörningar. Slutväxeln bidrar även till att hålla nere bränsleförbrukningen. Enligt tillverkaren ska Multivan 2,5 TDI dra 8 liter/ 100 km blandad körning. Vi kom ner i 8,2 liter i ren landsvägskörning. Med en 80-literstank ger det en bra räckvidd.

Gediget byggd

Men vare sig färddator eller bränslemätare är att lita på. Enligt den förstnämnda hade vi bränsle för 117 mil men det blev stopp redan efter 101,5.

Tankmätaren är mycket oprecis och indikerar egentligen bara att bränslemängden minskar. När vi kört 42 mil visade mätaren fortfarande på trekvarts tank, vilket skulle betyda en total räckvidd på orimliga 168 mil. När lampan börjar lysa ska det enligt handboken finnas tio liter kvar. Vi kom bara 3,5 mil på dessa "tio" liter...

Trots detta är huvudintrycket att det här är en mycket gediget byggd vagn. Och synnerligen användbar. Men priset på 399 500 för Comfortline räcker inte för att göra bilen komplett. Dragkrok kostar 6 100, elskjutdörrarna 11 300, radiopaket 6 500, strålkastarspolning 2 100 kr. Redan där är man uppe i 26 000 extra. Och då har vi ändå snålat in genom att avstå från mörktonade rutor (3 200 kr) till skydd mot solvärmen...  
 

Testad i Vi Bilägare nummer: 16/2003

VW Multivan

Pris: 399 500 kr. Längd/bredd/höjd:  489/190/194 cm. Motor: 5-cyl diesel, 2,5 l.
Max effekt: 174 hk (128 kW)/3 500 v/min. Max vridmoment: 400 Nm/2 000 v/min. Prestanda: 0-100 km/tim 12,2 sek. Toppfart: 168 km/tim. Bränsleförbrukning: 8 l/100 km blandad körning. Tjänstevikt: 2 274-2 490 kg (beroende på tillvalsutrustning. Last: 726-510 kg. Släpvagns-vikt: 2 500 kg. Skatt: 10 211 kr.

+ Komfort, utrymme, bränsleförbrukning, motor, lyse.
- Pris, svårstängda dörrar, strålkastarspolning ej standard.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.