Nästa artikel
Provkörning: Volkswagen Up GTI (2018)
Provkörning

Provkörning: Volkswagen Up GTI (2018)

Publicerad 22 december 2018
Sjuttontumshjul och VW:s typiska GTI-attribut med bland annat röda dekorlister ingår i priset.
Det finns en VW Up med bättre sprutt än den vi kritiserade för ett tag sedan. GTI-versionen är kul men kostar därefter.
Så kallade GTI-modeller är inte i ropet som förr men några tillverkare framhärdar i alla fall. Volkswagen till exempel. I fallande popularitetsordning byggs Golf, Polo och sedan en tid tillbaka även minibilen Up som GTI.

Stildragen som skiljer trimsyskonen från simplare versioner är snarlika, den 360 cm långa Up GTI som står framför mig ser ut som buljontärningsversionen av Golf GTI: sjuttontumshjul, svarta dekorstripes, röda bromsok, röda dekorlinjer, rutig textilklädsel – tuffa men inte överdrivna signaler.

Vanliga Up har en oladdad trea på 75 hk under huven, medan GTI tack vare sin turbo presterar 40 hk ytterligare, 115. De gör nästan hela skillnaden i körupplevelse. Normalversionens snurra räcker gott till vardags men kommer (som vi skrev i testet i nummer 14/2018) till korta på långkörningar och motorväg. Det gör inte Up GTI, som är rask i alla register och som dessutom har sexväxlad låda där den vanliga bara har fem. Segdragningsförmågan känns alert oavsett växel och det går att dra undan ordentligt med spakens hjälp. Det verkliga öset kommer från cirka 3 000 v/min. 

Instrumenteringen är sig lik, panelerna har gjorts rödrutiga. Ingen medieskärm men väl hållare för ”smartphone” och egen VW-app.

På typiskt VW-vis är Up GTI samtidigt väluppfostrad mitt i all trimning, inte översnabb, absolut inte svårtyglad. Toppfarten närmar sig 200 knyck och accelerationen till 100 km/tim kräver cirka nio sekunder. Allt levereras väl avvägt och med lätthanterlighet i styrning, bromsar och gasrespons. Bilen kör sig nästan själv när man så vill men ger också en hel del körglädje när man känner för det. Enda fånigheten är det syntetiskt frambringade, morrande motorljud som ingenjörerna valt att krydda med. 

"Kanske får den udda, roliga GTI-versionen samlartycke?"

Chassit är sig i stort sett likt, men 15 millimeter sänkt och förstyvad fjädring betyder en tydligt skumpigare färd när underlaget är sämre. Styrningen är inte nämnvärt ”sportig” i reaktionerna, men åtta millimeter större spårvidd både fram och bak ger, tillsammans med däcken i den något udda dimensionen 195/40 17, bra bett när man vill köra undan i kurvorna. 

Bortsett från GTI-dekoren är inredningen oförändrad. Man sitter i en ganska tunn förarstol och ratten kan bara justeras i höjdled. Många förare hamnar i en position där övre delen av den stora hastighetsmätaren skyms. Backningskameran, extrautrustning, måste vara marknadens minsta men gör sitt jobb i alla fall.

Volkswagen har aviserat att det inte kommer någon efterträdare till den nu sex år gamla Up. Kanske får den udda, roliga GTI-versionen samlartycke?

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Up GTI?
Volkswagen  Up GTI

Pris, från kr: 174 900.
Säljstart: Nu. 
Mått, cm: L 360/B 164/H 147.
Bagagevolym, l: 251–959.
Tjänstevikt, kg: 1 116.
Motor: Tvärställd 3-cyl rak bensinturbo, två överliggande kamaxlar, fyra ventiler/cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 74,5/76,4 mm, volym 999 cm3. Max effekt 115 hk (85 kW) vid 5 000–5 500 v/min. Max vridmoment 200 Nm vid 2 000–3 500 v/min. 
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell låda. 
Prestanda: Toppfart 196 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,8 s.
Deklarerad förbrukning: 4,8 l/100 km. CO2-utsläpp: 110 g/km.
Konkurrenter: Kia Picanto 1,0 T-GDI, Suzuki Swift Sport.
 

Plus: Pigg motor, smidig växellåda, bra utrymmesutnyttjande.
Minus: Dyr, stötig, bullrig.

Vad nytt? Expressversion av Volkswagens minibil.
För vem? Körglada minibilbilister.  

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.