Stildragen som skiljer trimsyskonen från simplare versioner är snarlika, den 360 cm långa Up GTI som står framför mig ser ut som buljontärningsversionen av Golf GTI: sjuttontumshjul, svarta dekorstripes, röda bromsok, röda dekorlinjer, rutig textilklädsel – tuffa men inte överdrivna signaler.
Vanliga Up har en oladdad trea på 75 hk under huven, medan GTI tack vare sin turbo presterar 40 hk ytterligare, 115. De gör nästan hela skillnaden i körupplevelse. Normalversionens snurra räcker gott till vardags men kommer (som vi skrev i testet i nummer 14/2018) till korta på långkörningar och motorväg. Det gör inte Up GTI, som är rask i alla register och som dessutom har sexväxlad låda där den vanliga bara har fem. Segdragningsförmågan känns alert oavsett växel och det går att dra undan ordentligt med spakens hjälp. Det verkliga öset kommer från cirka 3 000 v/min.
"Kanske får den udda, roliga GTI-versionen samlartycke?"
Bortsett från GTI-dekoren är inredningen oförändrad. Man sitter i en ganska tunn förarstol och ratten kan bara justeras i höjdled. Många förare hamnar i en position där övre delen av den stora hastighetsmätaren skyms. Backningskameran, extrautrustning, måste vara marknadens minsta men gör sitt jobb i alla fall.
Volkswagen har aviserat att det inte kommer någon efterträdare till den nu sex år gamla Up. Kanske får den udda, roliga GTI-versionen samlartycke?
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Up GTI?
Pris, från kr: 174 900.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 360/B 164/H 147.
Bagagevolym, l: 251–959.
Tjänstevikt, kg: 1 116.
Motor: Tvärställd 3-cyl rak bensinturbo, två överliggande kamaxlar, fyra ventiler/cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 74,5/76,4 mm, volym 999 cm3. Max effekt 115 hk (85 kW) vid 5 000–5 500 v/min. Max vridmoment 200 Nm vid 2 000–3 500 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell låda.
Prestanda: Toppfart 196 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,8 s.
Deklarerad förbrukning: 4,8 l/100 km. CO2-utsläpp: 110 g/km.
Konkurrenter: Kia Picanto 1,0 T-GDI, Suzuki Swift Sport.
Plus: Pigg motor, smidig växellåda, bra utrymmesutnyttjande.
Minus: Dyr, stötig, bullrig.
Vad nytt? Expressversion av Volkswagens minibil.
För vem? Körglada minibilbilister.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.