Golf med fyrhjulsdrift kom redan 1986, då med en enkel viskokoppling för fyrhjulsdriften. Modellen kallades Golf Syncro och försäljningen i Sverige var måttlig.
Men numera är fyrhjulsdrift populärt, trots att det drar mer bränsle. Förra året nästan dubblade Volkswagen sin försäljning av fyrhjulsdrivna bilar i Sverige. Prognosen är att öka ytterligare med både lilla stadsjeepen Tiguan och Golf Variant med 4WD.
Den tvåhjulsdrivna Golf Variant vann testet i höstas mot Ford Focus och Kia Cee´d i kombiutförande. Vi gillade Golf bland annat för den höga säkerhetsnivån, de fina vägegenskaperna, den trevliga förarmiljön och den behagliga åkkomforten. Baksäte och bagageutrymme räcker också till för de flesta, även om konkurrenterna är minst lika rymliga.
Haldex i Landskrona har sedan 1999 försett Golf med fyrhjulsdrift. Tekniken bygger på en lamellkoppling som löper i ett oljebad. Haldexkopplingen styrs elektroniskt och reagerar mycket snabbt. Normalt driver bilen med 90 procent på framhjulen och tio procent på bakhjulen. Men om något hjul börjar slira kan kraften flyttas så att bilen blir helt bakhjulsdriven i extrema fall.
Begränsad markfrigång
På torr asfalt märker föraren inte av fyrhjulsdriften. Det är först när man pressar bilen på löst underlag som grus eller snö som det avslöjas att bilen driver på alla hjulen. Det ger stadigare gång i halka och bättre framkomlighet på dåliga vägar.
Men markfrigången är lika begränsad som på en framhjulsdriven Golf. Det gör att bilen kan bli hängande på buken i djupa hjulspår. En förstärkt fjädring med två centimeter högre markfrigång finns som tillval för 3 600 kr. En skyddsplåt under bilen finns också som tillval för 1 900 kr. Om du ofta kör på dåliga vägar så är dessa tillbehör att rekommendera.
Fyrhjulsdrivna bilar brukar vara populära som dragbilar för den stadiga gången. VW Golf Variant 4Motion klarar av 1 500 kg på släpvagn, vilket är 100 kg mer än för en framhjulsdriven Golf. I bilens ESP-system ingår också ett stabiliseringssystem för släpvagnar.
VW Golf 4Motion väger 90 kg mer än motsvarade framhjulsdriven Golf och det ger utslag vid bränslepumpen. Då har 4Motion-bilen slukat cirka en deciliter mer bränsle.
Golf 4Motion kommer främst att säljas med 105 hk dieselmotor. Tre- och femdörrars halvkombi eller femdörrars kombi är karossversionerna. Den senare tror importören kommer att sälja bäst. Prispåslaget för 4Motion är 15 000 kr.
Sexväxlad låda
Bilen finns bara i kombination med sexväxlad manuell låda. Två utrustningsversioner finns: Trendline är basutrustad och Comfortline innebär mer utrustning för 6 000 kr extra.
För den som vill ha mer prestanda finns värstingmodellen Golf R32, som har 4Motion som standard. Men den bilen finns bara i tredörrarsutförande och är dessutom väsentligt dyrare.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Volkswagen Golf Variant 4MotionBetyg
Pris, från: 214 400 kr.
Modell: Femdörrars kombi.
Säljstart: April 2008.
Mått, cm: L 456/B 178/H 146.
Tjänstevikt: 1 620 kg.
Maxlast: 480 kg.
Max släpvagnsvikt: 1 500 kg.
Motor: Fyra cylindrar, 1 896 cm3, diesel med turboladdning. Max effekt 105 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment 250 Nm vid 1 900 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim 12,9 s. Toppfart 185 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 6,0l/100 km.
CO2-utsläpp: 158 g/km.
Konkurrenter: Skoda Octavia 4X4, Subaru Impreza, Nissan Qashqai.
Vad nytt? Att Golf Variant finns med fyrhjulsdrift.
För vem? Den som behöver framkomlighet eller dragförmåga.
Bra köp? Ja, Golf är en vinnarbil och blir inte sämre av att få fyrhjulsdrivning.
Plus: Bättre framkomlighet och vägegenskaper med 4Motion.
Minus: Högre bränsleförbrukning, knattrig dieselmotor.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Är sedan länge prenumerant och läste om 4wd golf variant där ni med rätta kommenterade den begränsade markfrigången. Det är ju bättre att ange ett mått. I ett senare temanr. finns en uppgift på drygt 8cm utan förhjningspaketet som höjer upp 20mm. Är detta verkligen korrekt? Låter ju otroligt lågt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.