Nya VW Golf Variant gör Sverigedebut i höst och är både större och mer praktisk än sin föregångare.
Nästan fyra år har gått sedan vanliga Golf lanserades. Den nya VW-kombin mäter 456 cm mellan stötfångarna och är därmed betydligt längre, hela 16 cm, än den gamla modellen. Jämfört med en konventionell Golf är Varianten hela 36 cm längre.
De utökade yttermåtten har utnyttjats för att ge den nya VW:n ett lastutrymme som upplevs som både generöst och väldisponerat. Det är också lätt att packa i och ur bilen genom den breda bakluckan.
Lastgolvet är dubbelt och under den övre durken döljer sig ett stort förvaringsutrymme dolt för insyn. Skyddsnät mellan lastutrymme och kupé är standard, liksom förankringsöglor, krokar för matkassar och andra praktiska småfinesser.
Välbekant upplevelse
Inne i kupén känner man igen det mesta från vanliga Golf och i det fäll-/delbara baksätet får två vuxna plats om de inte är alltför långlemmade.
Även körupplevelsen i nya Variant är välbekant för alla som någon gång rattat en VW Golf. Väghållningen är trygg och stadig.
Fjädringskomforten är behaglig, men hur det är med däcksdånet på skrovlig svensk asfalt återstår att se. Risken är uppenbar att den nya kombin, precis som vanliga Golf, blir besvärande bullrig på grovt underlag.
Första provkörningen gjordes på släta tyska vägar och mesta tiden tillbringades i basversionen Variant 1.6, som drivs av VW:s gamla trotjänarmotor med 102 hk och tvåventilsteknik. Knappast den roligaste drivkälla som finns, men trots allt en vettig vardagsmotor med hyfsad bränsleekonomi.
Avgjort piggare blir nya Golf Variant med TSI-motorn på 1,4 l/140 hk, med både turbo och kompressor. Då kommer bilens fina köregenskaper bättre till sin rätt, samtidigt som TSI:n är snålare än den tama basmotorn. Nackdelen är att priset skjuter i höjden rejält. Påslaget jämfört med 1,6:an är uppemot 25 000 kronor, men då ingår även en rikligare komfortutrustning.
Allra bäst trivdes vi med den starka och smidiga dieseln på 140 hk, åtminstone så länge vi inte sneglade på prislappen. 230 000 kronor är mycket pengar för en kombi i lilla mellanklassen. Håller man sig inom VW-familjen räcker summan, på några tusenlappar när, till en Passat-kombi.
Hyfsad nivå
Den nya VW-modellens krocksäkerhet är ännu oprövad av Euro NCAP, men sannolikt når den samma resultat som vanliga Golf: toppbetyget fem stjärnor.
Utrustningsnivån är hyfsad redan i basversionen Trendline. Bland annat följer antisladdsystem, sex krockkuddar, luftkonditionering och elfönsterhissar fram och bak med på köpet. Nästa steg är Comfortline och på toppen finns Sportline.
Jämfört med en femdörrars Golf halvkombi med 1,6-litersmotor är prispåslaget för Variant 1.6 knappt 15 000 kronor. Tittar man på de viktigaste konkurrenterna så är VW-kombin klart dyrare än Opel Astra och Ford Focus. Samtidigt är den billigare än Volvo V50, som enligt den svenska generalagenten är den nya modellens huvudmotståndare.
Sent i höst kommer Golf Variant även i E85-utförande. Drivkälla blir en etanolversion av basmotorn på 1,6 l/102 hk.
Att ha en miljöbil på programmet är i dag helt nödvändigt för att lyckas på tjänstebilsmarknaden. Samtidigt är givetvis den statliga rabatten på 10 000 kronor ett starkt säljargument gentemot privatkunderna.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Volkswagen Golf VariantBetyg
Pris: Under 175 000 kr (prislistan ännu ej fastställd).
Säljstart: September 2007.
Modell: Femdörrars kombi.
Mått, cm: L 456/B 178/H 150.
Motor: Fyra cylindrar, 1,6 l, 102 hk (75 kW), 148 Nm.
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, femväxlad manuell låda. Antisladdsystem standard.
Tjänstevikt: 1 278 kg.
Släpvikt: 1 200 kg.
Bagagevolym min/max (VDA): 505/1 495 liter.
Bränsleförbrukning: 7,4 l/100 km, blandad körning.
Prestanda: Toppfart 184 km/tim, 0-100 km/tim på 12,3 s.
CO2-utsläpp: 176 g/km.
VAD NYTT? Halva bilen, från mittstolpen och bakåt.
FOR VEM? VW-köpare som tycker att Passat Variant är för stor och vanliga Golf för liten.
BRA KÖP? Ja, säkert. Priset är visserligen ganska högt, men det är också andrahandsvärdet. Det bäddar för vettiga ägandekostnader.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Har köpt begagnad vw-Golf tsi140-08. Tycker den är ganska go. Undrar hur dom har justerat färd datorn? Visar att den drar alldeles för mycket men sen när jag tankar och tittar på datan sedan räknar real, så visar dent att den räknar ut alldeles för snålt. Verkigheten är att den dragit mer="Glädje data".
Undrar om det finns någon som har erfarenhet av denna maskin?
Har klagat medans garantin gäller på vissa miss ljud.
Finns det någon beg test på denna modell? Den har rullat 6000mil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.