Golfklassen blir bara större. Klassledaren visar vägen. Den femte generationen VW Golf har vuxit på alla ledder.
- Vi har varit tvungna att gå upp i storlek, säger Stefan Jung som varit projektledare för Golf fem. Nästan alla konkurrenter har ju blivit rymligare.
- Men större än så här bör inte Golf bli, tillägger han.
Att innermåtten ökat med yttermåtten märks när tre karlar kryper in i baksätet. De sitter riktigt hyfsat. Hjulaxlarna har dragits isär med sju centimeter och jämfört med förra modellen har benutrymmet bak ökat 5,5 centimeter. Resterande utrymmesvinst har lagts i bagaget som blivit 20 liter större.
Nya Golf verkar gjord för män. Kortväxta, kvinnliga förare kan däremot få problem i umgänget med bilen.
Stol och ratt går visserligen att ställa generöst i både höjd och längd, men den som är liten och behöver sitta högt med ratten lågt får ett oväntat bekymmer. Vid varje kopplings- och bromsmanöver slår knäna hårt i den mycket kraftiga kåpan runt rattstången.
Längre förare klarar knäna när de sitter i stolen, men många dänger i rattstångskåpan när de kliver i eller ur bilen.
Bullret kvar
Den som lyckas övervinna irritationen över att slå knäna ömma upptäcker att Golf i övrigt håller stilen. Både på gott och ont. Den känns gedigen att ta på och pålitlig att köra. En elak dubbelsväng som runt ett hinder klarar den hur snällt som helst. Bakhjulen hänger numera i fyra länkar var vilket gynnar både väghållning och komfort.
Men trots mer påkostade hjulupphängningar har VW inte lyckats göra något åt ett gammalt Golfproblem: vägbullret. Det åskar våldsamt om däcken på grov vägbana. Lägg till att den direktinsprutade 1,6-litersmotorn arbetar med ett grovt och fult surrande så blir resultatet en allt annat än behaglig ljudnivå.
Den bil som Vi Bilägare provkörde rullade på 205 mm breda, låga däck. Standard-dimensionen blir lite smalare och högre, 195 mm breda, vilket kan göra bullret lite lindrigare.
Säljstarten i Sverige sker tredje helgen i november. Det är en välpackad bil som kommer ut till handlarna. Inte minst vad gäller säkerheten. Standard blir bland annat krockgardiner, sladdhämmande ESP och framstolar med pisksnärtskydd. Konstigt är det dock att VW inte intresserar sig för att bilägarna använder det viktigaste skyddet av alla: säkerhetsbältet. Någon bältespåminnare fanns i alla fall inte i provbilarna.
- Vi tycker inte att det behövs, konstaterar projektledare Stefan Jung.
Att Golf blivit större och mer utrustad kommer givetvis att märkas på prislappen. Men VW försöker hålla igen på prishöjningen och det kanske kan gå att köpa en Golf för under 170 000 kr.
Testad i Vi Bilägare nummer: 14/2003
Grundpris: Under 170 000 kr.
Säljstart: Mitten av november 2003.
Modell: Halvkombi med tre eller fem dörrar.
Mått: Längd 420 cm, bredd 176 cm, höjd 148 cm.
Motorer: Från början 1,6 l FSI med 115 hk samt turbodieslar på 1,9 l (100 hk) respektive 2 l (140 hk). Våren 2004 kommer två FSI-motorer på 1,4 l (90 hk) respektive 2 l (150 hk).
Prestanda 1,6 l: 0-100 km/tim på 10,8 sek. Toppfart 192 km/tim.
Förbrukning: 6,4 l/100 km vid blandad körning.
Utsläpp: 154 g CO2/km.
+Rymligt baksäte, bra förvaringsfack, gedigen kvalitets-känsla, pålitlig väghållning.
- För kraftig rattstång, högt däcksbuller, surrig motor, ingen bältespåminnare.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Härär 2004an
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.