Möjligen kan man ha synpunkter på att motoralternativen till Sportsvan är betydligt beskedligare jämfört med den breda palett som erbjuds i vanliga Golf. Fakta talar absolut för Sportsvan och den här kategorin bilar. Här ger den högre karossen mer utrymme inne i bilen – inte bara högre markfrigång och ett trendriktigt utseende. Dessutom har förare och passagerare nästan en decimeter högre sittställning jämfört med vanliga Golf. Sportsvan är en decimeter längre och har fem centimeter större axelavstånd.
Ytterligare en fördel är den flexibla inredningen. Baksätet kan delas 60/40 och har 18 cm skjutmån fram/bakåt individuellt. Ryggstöden bak kan dessutom justeras några snäpp för bästa komfort eller större bagageutrymme.
"Bara tio procent av Golfköpare väljer en Sportsvan – en ökning är kanske att vänta?"
En hel del av nyheterna på Sportsvan är tillval, exempelvis infotainment Discover Pro, med navigator, stor 9,2-tums glasskärm och geststyrning. Knappar och andra reglage ersätts då helt av den touchstyrda skärmen och handviftningar. Till systemet hör också en app med vilken vissa funktioner kan köras via smartphone eller surfplatta. Men det är ett dyrt tillval, 18 800 kr.
För övrigt är standardutrustningen hyfsat bra och motsvarar den i vanliga Golf. Halogenstrålkastare med högtryckspolning är standard, liksom autobroms som känner av fotgängare.
Bara tio procent av Golfköpare väljer en Sportsvan – en ökning är kanske att vänta?
Diskutera: Vad tycker du om VW Golf Sportsvan?
Pris, från kr: 215 400.
Säljstart: Kan beställas nu.
Mått, cm: L 435/H 161/B 181.
Bagagevolym, l: 590–1 520
Tjänstevikt, kg: 1 340.
Motor: 1,0 l trecylindrig på 110 hk.
1,5 l fyrcylindrig på 130/150 hk. De fyrcylindriga motorerna är utrustade med ACT – aktiv cylinderavstängning vid låg belastning.
Kraftöverföring: 6-växlad manuell, alternativt 7-stegad DSG.
Prestanda: Toppfart 192 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,7 s.
Deklarerad förbrukning: 5,0 l/100 km (NEDC). CO2-utsläpp: 113 g/km.
Konkurrenter: Toyota Verso, BMW 2 Active Tourer, Mercedes B-klass, Citroën C4 Picasso med flera.
Plus: Rymlig, flexibel inredning, komfortabelt insteg, snål motor.
Minus: Aningen tam instegsmodell.
Vad nytt? Ansiktslyftning med nya motorer, ny infotainment.
För vem? Den som vill ha en kompakt, rymlig bil.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.