Nästa artikel
Provkörning: Volkswagen Golf Sportsvan (2018)
Provkörning

Provkörning: Volkswagen Golf Sportsvan (2018)

Publicerad 17 februari 2018
Höjden av Golf. Sportsvan är huvudet högre, bekvämare och rymligare.
Golf Sportsvan tilltalar främst äldre, praktiskt tänkande kunder. Ändå är modellen som klippt och skuren för en liten barnfamilj.
Sportsvan för en oförtjänt tillbakadragen tillvaro i Golf-familjen. I det åldersfixerade Sverige är allt avsett för vuxna över 35 år lika med pensionärsvarning, men jag begriper verkligen inte varför Sportsvan inte ses som en av marknadens smartaste familjebilar. 

Möjligen kan man ha synpunkter på att motoralternativen till Sportsvan är betydligt beskedligare jämfört med den breda palett som erbjuds i vanliga Golf. Fakta talar absolut för Sportsvan och den här kategorin bilar. Här ger den högre karossen mer utrymme inne i bilen – inte bara högre markfrigång och ett trendriktigt utseende. Dessutom har förare och passagerare nästan en decimeter högre sittställning jämfört med vanliga Golf. Sportsvan är en decimeter längre och har fem centimeter större axelavstånd. 

Ytterligare en fördel är den flexibla inredningen. Baksätet kan delas 60/40 och har 18 cm skjutmån fram/bakåt individuellt. Ryggstöden bak kan dessutom justeras några snäpp för bästa komfort eller större  bagageutrymme.

"Bara tio procent av Golfköpare väljer en Sportsvan – en ökning är kanske att vänta?"

VW håller ett förhållandevis lågt instegspris – en lyckad strategi. De flesta väljer den grundutrustade modellen. Minsta motorn är då den trecylindriga på bara 1,0 l, men ändå med 110 hk och ett vridmoment på 200 Nm, vilket är lika högt som 1,5-litersmotorn på 130 hk. Vill man utnyttja bilens dragkapacitet bör man ändå välja någon av de starkare fyrcylindriga motorversionerna. För sjustegad DSG automatväxellåda är tillägget saftiga 15 500 kronor. 

En hel del av nyheterna på Sportsvan är tillval, exempelvis infotainment Discover Pro, med navigator, stor 9,2-tums glasskärm och geststyrning. Knappar och andra reglage ersätts då helt av den touchstyrda skärmen och handviftningar. Till systemet hör också en app med vilken vissa funktioner kan köras via smartphone eller surfplatta. Men det är ett dyrt tillval, 18 800 kr.

För övrigt är standardutrustningen hyfsat bra och motsvarar den i vanliga Golf. Halogenstrålkastare med högtryckspolning är standard, liksom autobroms som känner av fotgängare. 

Bara tio procent av Golfköpare väljer en Sportsvan – en ökning är kanske att vänta?

Diskutera: Vad tycker du om VW Golf Sportsvan?
Volkswagen Golf Sportsvan Trendline 1.0

Pris, från kr: 215 400.

Säljstart: Kan beställas nu. 

Mått, cm: L 435/H 161/B 181.

Bagagevolym, l: 590–1 520

Tjänstevikt, kg: 1 340.

Motor: 1,0 l trecylindrig på 110 hk.

1,5  l fyrcylindrig på 130/150 hk. De fyrcylindriga motorerna är utrustade med ACT – aktiv cylinderavstängning vid låg belastning.


Kraftöverföring: 6-växlad manuell, alternativt 7-stegad DSG. 

Prestanda: Toppfart 192 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,7 s. 

Deklarerad förbrukning: 5,0 l/100 km (NEDC). CO2-utsläpp: 113 g/km.

Konkurrenter: Toyota Verso, BMW 2 Active Tourer, Mercedes B-klass, Citroën C4 Picasso med flera.

 

Plus: Rymlig, flexibel inredning, komfortabelt insteg, snål motor.

Minus: Aningen tam instegsmodell.



Vad nytt? Ansiktslyftning med nya motorer, ny infotainment.

För vem? Den som vill ha en kompakt, rymlig bil.

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.