Nästa artikel
Provkörning: Volkswagen Golf Sportsvan 2014
Provkörning

Provkörning: Volkswagen Golf Sportsvan 2014

Publicerad 3 juli 2014
Motsatsen till minigolf torde väl vara maxigolf? Sportsvan är längre, bredare och högre än 5 d-versionen.
Sportsvan kallar VW den nya generationen av flexbilen Golf Plus. Liksom tidigare handlar det om ett praktisk Golfderivat som förtjänar fler ägare än modellen hittills fått i Sverige.

Golf Sportsvan bygger på VW-gruppens plattform MQB som nådde marknaden i och med introduktionen av nya Golf för 1,5 år sedan. Den nya arkitekturen hjälpte Golf-serien att komma över en av sina tidigare största brister, det höga däcksbullret. Dessutom medföljde den senaste generationens säkerhets- och miljöteknik. I mångt och mycket är dessa goda egenskaper även överflyttade till Sportsvan.
 
Från Mastersutförandet ingår autobroms i standardutrustningen och den som önskar har en rad säkerhetsrelaterade tillval att välja mellan. Nytt för Golf-serien är en dödavinkel-varnare som också kan upptäcka trafik som närmar sig när man backar ut från en parkeringsruta med begränsad sikt. Om föraren inte uppmärksammar den ankommande trafiken klarar systemet att själv slå till bromsarna.
 
Storleksmässigt är Sportsvan åtta centimeter längre, knappt en cm bredare men hela 12 cm högre än 5-dörrars Golf. Kombiversionen Golf Sportscombi är ytterligare ett par decimeter längre vilket resulterar i ett rymligare bagageutrymme, men i kupén och framför allt i baksätet är Sportsvan helt överlägsen. Takhöjden är enorm och baksätet har hela 18 cm skjutmån vilket ger fina möjligheter att variera relationen mellan ben- och lastutrymme. Tillsammans med de breda dörrarna underlättar den höga sitthöjden insteget avsevärt. Sikten är god åt alla håll och en utmärkt backkamera underlättar vid manövrar i trånga utrymmen. Instrument och reglage fungerar utmärkt och allt känns bra att ta i.
 
På vägen rullar bilen med hög komfort. Exemplaren vi fick provköra var extrautrustade med det justerbara chassit DCC vilket gör att man med en knapptryckning kan välja karaktär för styrning, fjädring, motor och DSG-låda i de fall det finns. Bland motoralternativen finns en rad turboladdade bensinmotorer i TSI-serien, dieselalternativ eller TSI-motorer anpassade för etanoldrift. Dieselmotorerna ger låg förbrukning och rejält med kraft men också en del vibrationer. Tyvärr är bottendraget i det allra lägsta varvtalsregistret väl klent, vilket lämnar en del övrigt att önska. Desto större intryck gör 1,4 TSI med 125 hk i kombination med 7-stegs DSG-låda.
 
Jämfört med
halvkombin är prispåslaget cirka 19 000 kronor och även Golf Sportscombi är cirka 6 000 kr billigare. För den som prioriterar flexibilitet och ett rymligt baksäte är Sportsvan dock överlägsen sina mindre syskon.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Golf Sportsvan?

FAKTA VW Sportsvan 1,4 TSI 125 DSG

PRIS, FRÅN KR: 225 100.

MODELL: 5 dörrar, 5-sits. flexbil.

SÄLJSTART: Augusti.

MÅTT, CM: L 433/B 181/H 158.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 383.

MOTOR: Fyrcylindrig bensinturbo. 1 395 cm3. Direktinsprutning. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Maxeffekt 125 hk (92 kW) vid 5 000 v/min. Max vridmoment 200 Nm från 1 400 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, sjustegs dubbelkopplingslåda. 

PRESTANDA: Toppfart 200 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,9 s.

DEKLARERAD FÖRBRUKNING:

5,4 l/100 km.

CO2-UTSLÄPP: 126 g/km.

KONKURRENTER: Ford C-Max, Mercedes B-klass, Citroën C4 Picasso.



Vad nytt?

Flexbil baserad på nya Golf.

För vem?

Passar utmärkt för såväl barnfamiljer som för äldre.



PLUS: Säkerhet, komfort, köregenskaper och utrymmen.

MINUS: Högt prispåslag.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-07-03 11:36
Hackenbush

Nu har de snart utöver sportskombi, Sportsvan även sportscoupe, Sportssedan, Sportssuv och sportsgolf. Det blir väldigt sportigt.

#2 • Uppdaterat: 2014-07-03 13:02
Hackenbush

Pensionärerna vill väl känna sig lite sportiga U L

#3 • Uppdaterat: 2014-07-03 15:54
Reverend Benny

Problemet är väl att dom inte är speciellt sportiga, ialalfall om man läser vad de flesta som testat bilarna säger. Känns lite desperat om man måste lägga sport framför varenda ord för att få det att framstå som ett "häftigt" alternativ.
Golf säljer ju som smör generellt så varför inte bara kallat dom van, coupe, sedan, suv, och good old standard Golf

#4 • Uppdaterat: 2014-07-03 17:24
ENTJ1

Givet en av dagens bästa minivans,lätt insteg och bra motorutbud kombinerat med toppenresultat i euro NCAP,för klassen kan man nog anse den "sportig",sedan är ju detta svårdefinierbart och personligt såklart.
Jämför med tex en Soul så är just sportbenämningen för denna bil rätt given.
Mångsidighet är ett bra säljargument.

#5 • Uppdaterat: 2014-07-04 08:33
hultarn

På tal om sports combi, så kan jag tillägga att jag såg en "Sport Wagon" imorse, det var en Buick Skylark från sent 60-tal, kanske inte så mycket sportig bil utan mer urymmen för sportgrejor. Inget nytt med sport alltså.

När det gäller Golf Plus, så är det en bil som uppskattas av dem som föredrar att slippa kliva ner i en bil, hellre rakt in.
Tycker själv det är bekvämt.

Men, nu blev ju denna en minibuss. Blir den inte konkurrent till VW's egen minsta buss?

#6 • Uppdaterat: 2014-07-05 22:00
Havsfidran

Jag är ju lite gammalmodig av mig trots mina relativt blygsamma 37 år. Men jag tycker om när det är mycket rymd och plats i en bil. Jag skulle helt klart kunna tänka mig en.

#7 • Uppdaterat: 2014-07-03 15:50
milkylainen

Tyvärr är det ett problem med vis diskar. Deras bottenvrid är anemi. Min passat 170 orkar knappt dra i 6e växeln i 90 km. Dsgn vill bara växla till 5an. Körde Audis nya 170 diesel och den var ju i princip lika trött. BMW och Fiats diskar drar bättre från botten.

#8 • Uppdaterat: 2014-07-03 15:54
milkylainen

Skitdåligt bottenvrid i vws dieslar. BMW och Fiats dieslar drar mycket bättre.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.