Den fyrcylindriga turbomotorn ger massor av kraft redan från låga varvtal och fyrhjulsdriften ser till att effekten kommer ner i marken på effektivast möjliga sätt. Chassit har sänkts 20 mm jämfört med vanliga Golfkombin och styvats upp rejält. Tillsammans med sportdäck med låg profil (testbilen rullade på 19-tums hjul med 35 profil) och en väldigt fin progressiv servostyrning bäddar det för ovanligt underhållande körning till priset av stötigare gång och något högre däckbuller än i en standardgolf. Vägegenskaperna är oerhört bra. Bilen känns pigg, lättmanövrerad och trygg även i uppskruvat tempo.
Livet består som bekant av många fler vardagar än möjligheter till fri fart på racerbanor. Det är här som Golf Sportscombi R blir riktigt spännande. Bagageutrymmet är på 605 liter och har praktiska krokar för kassar på sidoväggarna. Autobroms är standard, baksätet rymmer även fullvuxna och runtomsikten riktigt bra. Volkswagenkoncernens DSG-lådor kritiserar vi ibland för att de är ryckiga vi krypkörning men i R fungerar lådan perfekt med hög smidighet och blixtsnabba växlingar. Faktum är att vid mer sansad körning känns bilen som vilken Golf som helst och man kan undra om den verkligen är värd över 400 000 kronor.
Interiören liknar de enklare systermodellerna med funktionella reglage, tydliga instrument och tyvärr en hel del fingeravtryckskänsliga paneler i ”pianolackad” plast.
Sanningen är att prestanda kostar och Golf R är ändå ett av de mest överkomliga åken man kan hitta om man vill uppleva hur det är att accelerera från 0–100 km/tim på fem sekunder. Det är dock inte bara inköpet som kräver kapital. Utnyttjar man den tillgängliga kraften ökar bränsleförbrukningen snabbt.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Sportscombi Golf R?
Pris, från kr: 405 000.
Modell: Femdörrars, 5-sitsig kombi
Säljstart: Säljs nu.
Mått, cm: L 460/B 179 /H 147.
Tjänstevikt, kg: 1 574.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinturbo. Volym 1 984 cm3. Max effekt 300 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 380 Nm från 1 800 v/min.
Kraftöverföring: Haldex 5 fyrhjulsdrift. 6-stegs DSG dubbelkopplingslåda.
Prestanda: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,1 s.
Deklarerad förbrukning: 7,0 l/100 km.
CO2-utsläpp: 162 g/km.
Konkurrenter: Ford Focus ST, Skoda Octavia RS, BMW 340i Touring. Renault Megane GT.
Plus: Rasande snabb version av Årets Bil 2013.
Minus: Törstig, dyr, ej dragkrok.
Vad nytt? Historiens snabbaste Golf som kombi.
För vem? Den som helst tar vägen via racerbanan till Ikea.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Säkert fifflat med avgasvärdena ;)
Def var väl 2 liters dieslarna som var mipplade med i alls fall enligt USA:s energimyndighet EPA.
Men här sitter en bensinturbo!
Skulle verkligen inte kännas fel med en sån...
Du får nog köra med V70:n några år till Milylainen.......
Simon_d: haha, håller med men titta på nya passat, ser ut som det sitter minst en femliters v8:a i den med tanke på dom rören. Hemligheten som VW kanske kommit på är att ju större rör desto lägre förbrukning?
Reality Check! Tror ni verkligen att VW är ensamma om att "fixa" utsläppsvärdena? När de största tillverkarna testades så hade de sämsta 25 gånger större utsläpp än angivet! VW:s dieslar låg 10-i topp bland dieslar med lågt utsläpp. Jag försvarar inte VW:s fuskande på något sätt men det här är bara toppen på ett isberg, samtliga stora märken kommer att avslöjas som fuskare.
Golf R har hyllats världen över för sina fina köregenskaper och motor. Knappast en konservburk.
Bland listan på konkurrenterna saknar jag Seat Leon Cupra ST. Om man inte vill betala överpris för lite finare interiör och inte behöver fyrhjulsdriften, sä är den 100k billigare med mer standardutrustning. Och snabbare på torr bana om det nu spelar nån roll. Utsidan tycker jag är snyggare också, Golfen är lite fyrkantig både bokstavligt och i andemeningen... Ifall någon missat den...
För minst 405 000 för sån liten bli är alldeles för mycket och oförståeligt för mig , när man kan få en skoda Rs för minst 100 000 Kr billigare som är en mellanklassbil. Visserligen har golfen bättre kvalitet än skodan
Men i alla fall för mycket pengar för bilen.
Ta bort alla biltester som handlar om VAG och deras bilar.. orkar inte titta på dom längre.. usch och fy!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.