Efter 1,8 miljoner tillverkade Volkswagen Golf GTI och 680 000 Golf Cabriolet av fyra generationer kom någon i Wolfsburg på den givna snilleblixten: låt oss kombinera de båda storheterna.
Från och med sensommaren 2012 kan därför även svenska spekulanter stilla sin nyfikenhet på nykomlingen Golf GTI Cabriolet. Bilen byggs, liksom vanliga Golf cabriolet, i före detta Karmanns fabrik i Osnabrück.
Sensationerna i bilen uteblir i stort sett helt och det är sagt som beröm. Maken till allrounder får man leta efter. Karossen, baserad på (den snart utgående) Golf generation sex, visades redan förra året. Den är cirka fem centimeter längre än halvkombiversionerna och den har enkla, självklara linjer.
Midjelinjen är hög och omslutande, framför allt slipper man från och med denna Golf Cabriolet-generation den visuellt störande störtbågen. Nu finns i stället ett voltningsskydd med två störtbågar som aktiveras och skyddar på några tusendelar av en sekund.
Framför allt ger karossformen överraskande gott utrymme. Det går att sitta två i (det avsmalnade) baksätet och för bagaget finns oväntat gott om plats – dessutom en generös genomlastningslucka.
Själva GTI-attributen är förstås på plats: den rutiga klädseln, de speciella 17-tumsfälgarna som nästan kränger sig utanför däcken, den röda grilldekoren, LED-lamporna, samt dessutom XDS som standard. Bokstäverna står för elektroniskt kontrollerad differential-broms som ser till att kraften går ned i backen utan att störande drivhjulsryck uppstår.
Motorn är den samma som i Golf GTI och en riktig pärla. Två liters volym och 210 hk, till det antingen sexväxlad manuell låda eller en sexväxlad dubbelkopplingslåda (DSG). Jag brukar gilla DSG men just i den här bilen föll jag för den manuella lådan.
Provkörningen skedde på delvis vindlande vägar i trakten av vykortsvackra Tegernsee någon timmes resa från München. I och kring loja semesterbyar kom idyllscenerierna slag i slag och på de krokiga avsnitten visade Golf GTI Cabriolet verkligen sina bästa sidor.
Bilen är kvick, stabil, reaktionsvillig och fylld av precision in i minsta detalj. Då och då kommer en skur som på beställning och jag och min co-driver får stanna och fälla upp taket. Det tar bara 9,5 sekunder och bilen behöver faktiskt inte ens stå helt stilla, i upp till 30 km/tim låter sig manövern göras.
Taket är som brukligt hos VW en tygsufflett av särskilt tjock sort. Den dämpar vind- och vägljud riktigt bra och känns i varje söm och vattenavrinningskanal absolut övertygande. Precis som hela bilen.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Golf GTI Cabriolet?
PRIS, FRÅN KR: Ca 310 000.
MODELL: Fyrsitsig cabriolet.
SÄLJSTART: Sensommaren 2012.
MÅTT, CM: L 425/B 178/H 142.
TJÄNSTEVIKT, KG: ca 1 550.
MOTOR: Fyrcylindrig rak, dubbla överliggande kamaxlar, fyra ventiler/cylinder. Volym 1 984 cm3. Max effekt 210 hk vid 5 300 v/min. Max vridmoment 280 Nm vid 1 700 v/min..
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift. Sexväxlad manuell låda eller sexväxlad dubbelkopplingslåda DSG.
PRESTANDA: Toppfart 237 km/tim (235 m. DSG). 0–100 km/tim 7,3 s.
FÖRBRUKNING: 7,6 l/100 km (7,7 m. DSG).
CO2-UTSLÄPP: 177 (180 m. DSG).
KONKURRENTER: Audi A3 cabriolet, BMW 1-serie cabriolet.
Plus: Balanserad och kul att köra, härlig motor, utrymmen.
Minus: Ganska dyster förarmiljö.
Vad nytt? Första GTI-utförandet någonsin av Golf cabriolet
För vem? Den som vill ha en proper, praktisk och pigg cabriolet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det här är väl en typisk bil där man gärna ville se någon ljusare och trevligare interiör.
Förstår inte varför det gång på gång hävdas att det är någon slags nyhet (snilleblixt) med GTI cab, det fanns ju redan på 80-talet. Både hos VW och Peugeot.
Det enda roliga designmässigt på den här är tyget på sätena, typisk flirt med de tidiga Golf.
Håller med skribenten, Golf är ingen kul bil och att köra den som GTI kanske kan vara lite kul men de övriga Golf i sortimentet är tråkiga att köra.. Fattar inte vad de håller på med egentligen för en Golf på 80-talet var skitkul att köra även om det inte var en GTI.
Trevlig för att vara en nyare bil med sportinriktning. Tuff utan att det blir överdrivet. Vem vill impa på 12-åriga grabbar?
Tyvärr inte japankvalitet i dessa.
saabnisse: Den rena interiören med den lagom tuffa, klassiska rutklädseln är trivsam som få. Instrumtbrädan är lagom pigg.
Hur trevlig är en Saab? I saabar går hjulhuset in så det finns ingen plats för foten och pedalerna sitter mitt i bilen så man får sitta snett. Turbon skär, växellådorna rasar osv osv...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.