Grrrrrr…!! Motorn låter som en hysterisk jordgeting när jag varvar iväg bortåt rakan. Hjulen stampar takten i guppen, det är ett par centimeters dödgång i ratten och växelspaken är en velig pinne.
Men så kul det är! Jag förstår precis varför VW Golf GTI slog ned som en glädjebomb för 33 år sedan. I dag är motorn på 110 hästkrafter inte så mycket att skryta med, men ändå får den gamla bilen mig att flina under den korta provturen.
VW drog igång hela GTI-flugan 1976 och har sen dess sålt 1,7 miljoner Golfar med det ilskna emblemet i aktern.
Men tiderna förändras. När jag sätter mig tillrätta i sjätte generationen känner jag mig inte fullt så uppspelt. Där finns inte mycket som påminner om den ettriga ettan. Med åren har busbilen mognat och när jag sakta rullar genom Nice på väg mot bergen visar sig Golf GTI vara beskedligt lättkörd, tyst och bekväm.
Redan vid 1 700 varv når motorn sin bästa styrka och det innebär att Golf GTI kan gubbköras i låg fart på höga växlar. Men bushumöret är inte svårt att locka fram. Det är bara att trampa hårt på gasen. Då exploderar bilen i en rasande acceleration medan tvålitersturbon sjunger av glädje. Det rena, vackra motorljudet är en ren fröjd att höra. VW har jobbat hårt med att skola rösten på Golf GTI.
På väggen mellan motor och kupé sitter en slags högtalare med ett membran som får motorljudet att låta extra potent inuti kupén.
Noll till hundra går på 6,9 sekunder, vare sig föraren själv sköter den sexväxlade lådan eller om bilen har DSG-låda som gör jobbet automatiskt. Accelerationen upphör inte förrän vid 240 km/tim.
Golf GTI nummer sex drivs av en direktinsprutad och turbomatad tvålitersmotor som innehåller 210 hästkrafter och har ett vridmoment på 280 Newtonmeter. Det utvecklas, som nämnts, redan vid 1 700 varv och maxstyrkan består ända upp till 5 200 varv. VW:s ingenjörer har behandlat motorn med bland annat en ny högtryckspump och nya kolvar och fått ned förbrukningen till 0,73 l/mil - om man kör försiktigt.
Hur stadig som helst
Men GTI ska köras med geist och helst på vindlande vägar. Där går förbrukningen åt pipan men bilen lever upp till sina förfäders rykte. Och lite till.
Jämfört med den vanliga Golfen är GTI:n sänkt och försedd med hårdare dämpare och fjädrar. Det räcker långt på normala vägar. Bilen trycker sig genom kurvorna utan att drifta, gnälla med framhjulen eller svaja.
Väghållningen är pålitlig från början och har ytterligare förstärkts av ett system som kallas XDS (Extended EDS). Det fungerar som en diffbroms. Om det inre framhjulet börjar lyfta och slira i en kurva - och bilen vill börja kasa utåt - bromsas hjulet tills det har fullt grepp igen.
De hetsigt trafikerade vägarna runt Nice är inte idealiska för att testa den elektroniska diffbromsen, men så långt jag törs trycka på kan jag konstatera att Golf GTI känns hur stadig som helst, fast men inte stötig.
För 8 400 kronor går det att få dämpare som är ställbara i tre lägen.
I tillvalslistorna finns mer godis: backkamera för 6 600 kronor, systemet Park Assist som automatiskt kan fickparkera bilen i en blott 5,3 meter stor lucka (5 600 kr), xenonljus som svänger med bilen (13 100 kr) med mera.
VW Golf GTI börjar säljas i maj. Grundpriset är 259 900 kr.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.