Det känns tydligt att det är mycket kraft som ska ner till drivhjulen när man ger gas i Golf GTE. När bensin- och elmotorn samarbetar för fullt skickar systemet ut hela 400 Nm vridmoment.
På den höstvåta asfalten klarar inte framhjulen att hålla greppet när jag accelererar fullt trots att vi redan håller 50 km i timmen. Det tuggar och slår i framvagnen när antispinnsystemet kämpar för att hålla greppet men hastigheten ökar snabbt och den stora gröna traktorn jag just körde om försvinner strax i backspegeln.
I och med att Golf genomgått ett generationsskifte har även laddhybriden GTE moderniserats. Batteriet har fått drygt fyra kWh högre kapacitet vilket ger längre räckvidd. Nu går det att köra drygt fem mil helt elektriskt vid verklig körning.
Dessutom har effekten ökat, från 204 hk och 350 Nm i förra generationen till 245 hk och 400 Nm i den senare.
Den första generationen GTE lanserades 2014 och kom att bli en storsäljare i sin klass. Den europeiska publiken uppskattade Volkswagens blandning av bränslesparande elektrifiering och sportiga attribut som tuffa lättmetallfälgar och framstolar med extra sidostöd.
För sex år sedan var emellertid Volkswagen ganska ensamma på marknaden men konkurrensen har hårdnat och snart sagt alla tillverkare erbjuder nu en laddhybrid i mellanklassen. För att behålla konkurrenskraften har VW valt att differentiera programmet så att den åttonde generationen Golf kommer i två laddhybridversioner, den förnuftiga miljöbilen Golf eHybrid med 204 hk samt den sportigare GTE med 245 hk.
Laddhybriden GTE ska vara en pendang till den sportiga ikonen GTI, fast GTE har blå dekorationssömmar och lister där GTI ståtar med röda. Kraften finns där – helt klart – men sedan har vi det där med vikten.
Dubbla drivlinor, klimatanläggning med värmepump, batteri och reglerelektronik har gjort att GTE är mer än 10 procent tyngre än GTI. Vikten har ökat med 161 kg och det känns. Laddhybriden saknar en del av den precision och det flyt som finns i GTI och är därför inte riktigt lika underhållande att köra.
Instrumenteringen är digital och även GTE har förstås utrustats med nya Golfs pekskärmsbaserade infotainmentsystem. Efter att ha använt systemet i flera olika modeller börjar jag hitta bland funktionerna men jag vidhåller att inlärningströskeln är väsentligt högre än tidigare och det tar tid innan man känner sig hemma i förarmiljön. Nytt är inte alltid bättre.
Golf i halvkombiutförande är inte tänkt att vara en bil för storfamiljen. I framsätet åker man gott men utrymmet är begränsat för såväl baksätespassagerare som bagage. I skuffen måste även laddsladden tryckas ned. Utrymmet under bagagerumsgolvet är i laddhybridversionen fyllt av batterier. Tyvärr har Volkswagen bestämt att bara lansera Golf som laddhybrid i halvkombiutförande.
Utrustningen är omfattande. Alla säkerhetssystem är standard och Golf GTE har en värmepump som gör att den kan värma eller kyla kupén även utan att bensinmotorn behöver användas.
Priset är också högt och allra tuffast blir konkurrensen från laddhybridsmodellerna från Seat och Skoda som till stor del bygger på samma teknik. De blir väsentligt billigare och går dessutom går att få som kombi.
Plus: Snabb omkörningsacceleration, omfattande utrustning, lättkörd.
Minus: Högt inköpspris, finns ej som kombi.
Vad nytt? Ny generation av Golf GTE med längre räckvidd.
För vem? Den som söker en laddhybrid med sportigare anstrykning.
Pris: 429 900 kr.
Svensk lansering: Säljs nu.
Mått, cm: L 429/B 179/H 148.
Bagagevolym, l: 380 - 1 230.
Tjänstevikt, kg: 1 624.
Max dragvikt, kg: 1 500.
Totalvikt, kg: 2 040.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad turboladdad bensinmotor. Volym 1 395 cm3 + elmotor. Max systemeffekt: 245 hk. Max systemvridmoment: 400 Nm.
Batteri: Max kapacitet 13,0 kWh (11,5 kWh användbart). Laddningstid c:a fem timmar vid AC 2,3 kW.
Kraftöverföring: Tvärställd motor, framhjulsdrift. Sexväxlad automatisk dubbelkopplingslåda.
Prestanda: Toppfart 225 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim: 6,7 s.
Deklarerad förbrukning: 1,6 l/100 km. CO2-utsläpp 36 g/km. Räckvidd på enbart eldrift: upp till 52 km.
Bilskatt, per år: 360 kr.
Konkurrenter: Cupra Leon eHybrid, Mercedes A 250 e, Mini Cooper SE Countryman.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Dammsugarna hade oxå lös sladd i början.
Skoda har länge byggt sin octavia vettigare och klokare än golfen och dessutom billigare.
Vettigast är nog Leon
Slöare än en Rav4 laddhybrid, ska det vara sportigt ?
Vad händer då?
Leon är prisvärd.
Rav4 och golf är dyr.
Vargen. Bensinmotorn börjar gå och leverera kraft och värme när man kör 5 mil i minus 20 grader.
Skoda och SEAT är mer prisvärda.
Ehm, ska man ha motsvarande Leon så menar väl alla ovan Cupra Leon, inte Seat. ;-)
Men ja, billigare med en Leon...och snyggare.
Senare kommer motsvarande prestanda från Skoda med Octavia iV RS.
En luft-luft värmepump till huset måste gå baklänges och därmed ge kyla inomhus och värme utomhus för att ganska ofta avisa förångarelementet i utomhusdelen. Hur löser man detta i bilen vintertid. Det går ju inte att värma ett nerisat förångarelementet till plusgrader samtidigt som en flera grader kall fartvind passerar. Någon som vet?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.