Fortfarande lever den röda Golf GTI:n som farbror Mats köpte någon gång i slutet av 70-talet kvar i mitt minne. 30 år senare ger en tur i nya dieseldrivna GTI:n, Golf GTD, inte samma lyckorus. Visst beror det på att jag blivit äldre.
Men också på att GTD faktiskt inte heller är lika rolig. Prestandamässigt är det inga problem.
Accelerationen 0 - 100 km/tim går på åtta sekunder. Toppfarten är över 220 km/tim och det mest imponerande är hur odramatiskt GTD:s prestanda levereras. Dieselmotorns utveckling under senare år har varit enorm.
Den första GTD:n prestenterades redan 1982 och hade en motor som levererade runt 70 hästkrafter.
Dagens GTD är 100 hästkrafter starkare. För första gången har Volkswagen här stoppat ned sin nya 170 hästkrafter starka 2.0-liters turbodiesel med Common Rail- insprutning av bränslet i Golf-karossen.
Motorn är extremt stark från låga varv och levererar ett vridmoment på 350 Nm, redan från 1 750 varv/min. Motorn går mjukt och tyst, i princip redan från start och är dessutom väldigt snål. Den deklarerade förbrukningen stannar vid 5,3 l/100 km vid blandad körning, vilket ger en räckvidd på 100 mil!
Andas kvalitet
Inredningen känns extremt välbyggd. I Sverige får GTD en lätt fyrkantig läderratt med kontroller för ljudanläggning och färddator som standard. Själva formen kan diskuteras men kvalitetskänslan är bortom all kritik.
Även stolarna är speciella för GTI och GTD-modellerna. Färgsättningen skiljer de sportiga syskonen åt, medan GTI har sportigt röda sömmar,
får GTD hålla tillgodo med beskedligare grå.
Stolarna är ännu bekvämare än de i den vanliga Golfen och ger gott stöd för kroppen. Hjulupphängningarna är i princip desamma som i GTI.
Som tillval finns DCC, ett elektroniskt reglerbart chassi.Med en knapptryckning blir dämparna styvare och går från hårda till stenhårda. Samtidigt blir den fina styrningen ännu mer direkt.
Även med DCC inställt i komfortläget är fjädringen hård och på dåliga vägar blir bilen stötig och resan ganska obekväm. Å andra sidan ger chassiet stabilitet och kontroll även vid tuffare körning. På smala slingrande asfaltvägar är GTD lättkörd, smidig och enormt vägsäker.
Det är bara att styra dit man vill och bilen följer lydigt spåret. På den betongklädda Autobahn uppvisar bilen en oerhört förtroendeingivande stabilitet. Även i toppfart går bilen rakt och stadig utan att påverkas av sidvindar eller annat.
Precis lagom högljudd
Lika imponerande är ljudnivån. Det går fortfarande att föra en normal konversation utan att behöva höja rösten. Det mesta som hörs är vindbrus, däckbrum samt ett käckt morrande från motorn i bakgrunden.
Men några avsnitt med grövre asfalt får oss dock att inse att tyvärr lider även GTD av Golf-seriens akilleshäl - känsligheten för grov asfalt. Risken finns att den här bilen blir väldigt bullrig på vår svenska asfalt.
Som standard är GTD utrustad med en smidig och lättväxlad manuell sexväxlad låda. Fin känsla, smidig funktion och väldigt bra samspel mellan låda, koppling och gas, gör bilen lättkörd. För den som vill ha det ännu bekvämare finns Volkswagens berömda, sexstegade, DSG-låda som tillval.
Generös utrustning
Utrustningen är betydligt generösare än i standardversionen av Golf. Här ingår bland annat klimatanläggning, stereo med åtta högtalare, läderratt, sportstolar samt farthållare i grundutrustningen. Men beställ bilen i femdörrarsutförande!
Mer praktiskt och dessutom blir framdörrarna kortare vilket gör dem betydligt enklare att öppna på trånga parkeringsplatser. För bakdörrarna får kunden betala 6 000 kr extra men de pengarna får man förmodligen tillbaka den dag bilen ska säljas.
Bilen har sju krockkuddar, inklusive en knäkrockkudde vid förarplatsen. Den fick högsta betyg, fem stjärnor, när den krocktestades av Euro NCAP. Antisladdsystem är standard.
Volkswagen Golf GTD
Pris, från kr: 259 900.
Säljstart: Nu.
Modell: tre dörrars, femsitsig halvkombi
(5D + 6 000 kr).
Mått, cm: L 420/B 178 /H 148.
Tjänstevikt, kg: ca 1 400.
Max släpvagnsvikt, kg: 1 500.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel. Cylindervolym:
1 968 cm3. Max effekt: 170 hk vid
4 200 varv/min. Max vridmoment 350 Nm
från 1 750 varv/min.
Prestanda: Acc 0 - 100 km/tim på 8,1 sek.
Toppfart 222 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,3
l/100 km. CO2-utsläpp: 139 g/km.
Konkurrenter: BMW 120d, Volvo C 30 D5,
Audi A3 2,0 TDI 170.
Vad nytt? GTI försedd med dieselmotor.
För vem? För den som vill ha de sportiga attributen med lägre förbrukning och längre räckvidd.
Bra köp? Ja, men främst för den som söker en snål landsvägskryssare. GTD är ingen sportbil.
Plus: Smidig motor. Hög kvalitetskänsla. Fina köregenskaper.
Minus: Stötig på dålig väg. Vägbuller.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.