Nästa artikel
Provkörning: Volkswagen Golf Cabriolet (2011)
Provkörning

Provkörning: Volkswagen Golf Cabriolet (2011)

Publicerad 1 juli 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Den svenska sommaren är kort och det gäller att passa på för den som vill köra bil nedcabbat. Med tanke på det är nya Golf Cabriolet ett bra alternativ; suffletten fälls ner med ett knapptryck på 9,5 sekunder. Vi har provkört den fjärde generationen Golf-cab som är den första som är helt öppen utan den förfulande targabågen.

Cabriolet är lika med sommar för de flesta svenskar. Därför kan man fundera kring hur smart det är att lansera en ny cab till hösten i vinterlandet Sverige. Volkswagen gör det i alla fall med Golf Cabriolet. Provkörningen ägde dock rum i rätt klimat på Franska Rivieran.

Det är många års väntan på en ny öppen Golf som är över när Volkswagen nu lanserar den fjärde generationen som bygger på Golf VI. Senast en ny version lämnade fabriken i Osnabrück var för åtta år sen.

Men det finns som bekant vissa saker som är värda att vänta på och efter en första provkörning av Golf-cabben så kan den nog räknas in i den kategorin. På frågan hur det kommer sig att bilen inte finns till försäljning i Sverige förrän inför vintern, svarar Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen Sverige:

– Vi får helt enkelt inga bilar förrän då. Tyskland blir först ut och sen följer en del andra större marknader.

Dit hör inte Sverige där generalagenten räknar med att sälja ”några hundra” Golf-cabbar per år. Det går att beställa sin bil från sista veckan i juni med leverans i september.

Diesel kanske kommer
Till Sverige kommer Golf Cabriolet med två motoralternativ, båda bensinare. Vi provkörde den med 160 hästar men det kommer också en med 122 hästar.

Däremot har Volkswagen Sverige tills vidare avstått från att ta in något av dieselalterntiven, trots att man bland dessa hittar två miljöbilsklassade motorer. Det kan dock bli aktuellt med diesel-cab framöver även på den svenska marknaden.

Miljön är annars något man kommer nära med en nedcabbad Golf. Fågelkvitter, dofter från grönskan – och för all del även från gödslad odlingsmark. Men bensinversionen med 160 hästkrafter i sig är inte ett med miljön. 148 grams koldioxidutsläpp per kilometer imponerar inte.

Det gör däremot mycket annat med denna storsäljande klassiker. Att samtala med medpassageraren i 130 km/tim är problemfritt. Med turbulensskyddet monterat bakom nacken och sidorutorna upphissade är det inte bara tyst utan också dragfritt.

Golf Cabriolet är alltså mycket tystgående; det enda störande ljudet kommer från omgivande trafik.

Cabben är nio centimeter längre än vanliga Golfen och de extra centimetrarna har förvaltats väl för helhetsintrycket. Den har en betydligt elegantare design än moderbilen och tack och lov är den fula targabågen borta från och med nu. I stället finns ett voltskydd i form av störtbågar som fälls ut automatiskt när det går över styr. Proceduren sker på tusendelar av en sekund.

Ingen lastslukare
Det utökade längdmåttet har också inneburit att även vuxna får plats i baksätet. Det rekommenderas dock inte i högre farter eftersom det blockerar användningen av turbulensskyddet.
Framstolarna är mycket bekväma och insteget till baksätet går också smidigt eftersom stolarna skjuts framåt när ryggstödet fälls.

Bagageutrymmet är på 250 liter oavsett om suffletten är nedfälld eller inte. Det gör inte denna cabriolet till någon lastslukare, det lär till exempel inte rymmas ett ordinärt golfset, namnet till trots.

Den bil vi provkörde hade den sjustegade DSG-lådan, det billigare alternativet är en sexväxlad manuell låda.

Det är inte bara sufflettmekanismen och voltskyddet som agerar snabbt. Med 160 hästar under huven ska Golf-cabben klara en god bit över 200 i toppfart och 0–100 går en sekund snabbare än vad det tar att fälla ner tygtaket.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volkswagen Golf Cabriolet TSI 160

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Volkswagen Golf Cabriolet TSI 160

Pris: Ej prissatt men under 250 000 kronor i grundpris för enklaste versionen med den mindre motorn.
Modell: 4-sitsig cabriolet.
Saljstart: September 2011.
Mått, cm: L 425/B 178/H 142 (med uppfälld sufflett).
Tjänstevikt: 1 428 kg.
Motor: 4-cylindrig, 1,4-liters med direktinsprutning, turbo och kompressor. Maxeffekt: 160 hk vid 5 800 v/min. Max vridmoment: 240 Nm vid 1 500 v/min.
Kraftöverföring: 7-stegad automat (DSG). Finns även som sexväxlad manuell.
Prestanda: 0–100 km/tim 8,4 s. Toppfart 216 km/tim.    
Bränsleförbrukning, blandad körning: 6,3 liter/100 km.
CO2-utsläpp: 148 g/km.
Konkurrenter: Renault Megané, Peugeot 308, Audi A3, BMW 1-serien.

Vad nytt? Helt ny cabriolet som bygger på Golf VI.
För vem? Für alle!
Bra köp? Ja.

Plus: Tyst, bekväm, rymlig.
Minus: Koldioxidutsläppet.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-07-01 13:50
Stephan735i

Jag såg en vit svenskreggad för någon veckan sedan i Liljeholmen. Synd och konstigt att VW Sverige inte tar i dieseldrivna. Audi TT Roadster har funnits med diesel i flera år. För övrigt var VW först med dieselcab redan 1996 kom Golf III med 1,9TDI.

Jag får det till tredje generationens Golf Cab. Ettan fanns 1979-1993. Sedan den byggd på generation III som kom 1993 med ett facelift för att likna IV 1998 och nu denna.

#2 • Uppdaterat: 2011-07-01 22:43
Roy J

Snygg som tvålkopp...
Varför denna? Eos finns ju.

#3 • Uppdaterat: 2011-07-02 00:16
Roger Skagerström

För att Eos är ännu mer tvålkoppslik och dessutom ful.

Snarare - Varför Eos när den här finns?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.