Att en biltillverkare tar ett steg tillbaka är ovanligt i en bransch där allt vanligtvis handlar om framsteg. När generation åtta av Golf lanserades 2019 var tryckkänsliga plastytor högsta mode – även på ratten. Små vibrationsmotorer såg till att föraren fick så kallad haptisk feedback. En lösning som fick kalla handen av ägarna.
Kritiken fick Volkswagen att backa vilket innebär att jag kramar en gammal ratt under provkörningen av uppdaterade Golf. Funktionerna finns kvar men rattknapparna har blivit enklare att hantera utan risk för att vidröra fel område av plastytan.
Framför mig sitter en rejält tilltagen mediaskärm på 12,9 tum. Att processorn har blivit kvickare märks direkt men även placeringen är ett lyft. Från 2019 var skärmen integrerad till höger om instrumentklustret men nu är den fristående och hamnar närmare föraren. En liten men klar förbättring när majoriteten av bilens inställningar hanteras via skärmen. Med volym- och värmereglage placerade precis under skärmen finns mycket skärmyta vid spegling av mobilen.
Att Golf har blivit en storsäljare är ingen tillfällighet. Modellens raka midjelinje med generösa glasytor och tvär bakdel ger utmärkt runtomsikt. Formatet är kompakt utan att göra avkall på benutrymmet.
Med ett brett utbud av drivlinor och karossformer har det också funnits en Golf för alla. Nu krymper dock utbudet. Hårdare utsläppskrav gör att GTD (diesel) och skogsmullekombin Alltrack med fyrhjulsdrift försvinner. Multifuel (E85) försvann redan 2018 och med uppdateringen försvinner även TGI (gas). Vägen framåt stavas bensin, mild- och laddhybrider.
Instegsversionen startar på 313 900 kronor med manuell växellåda. Ett steg upp är mildhybriden med sjustegad dubbelkopplingslåda (334 900 kr). Den milda hybridiseringen får växlarna att gå i mjukt men DSG-lådan tar tid på sig vid fullt gaspådrag. Motoriseringen är lyckad med tyst och jämn gång. Den lättarbetade styrningen gör Golf till en lättkörd bil utan överraskningar.
Söker du en laddhybrid är det eHybrid eller den kraftigare GTE som gäller. Räckvidden har ökat markant och eHybrid ska klara 14,3 mil på el. Tyvärr gäller det även priset som startar på 506 900 kronor. Laddhybriderna erbjuds dock inte som kombi.
Femtioåringen säljs i två utföranden: Life och R-Line. Den senare med sportchassi, större fälgar och framstolar med kraftigare sidostöd. För den som vill ha mindre däckbuller och bekvämare framstolar är det Life som gäller. En prisvärd modell som går att få i kombiutförande för 12 000 kronor till.
Plus: Lättkörd, rejäl mediaskärm, gott om utrymme för storleken.
Minus: Bullrig, dyr laddhybrid, bantat modellutbud.
Vad nytt? Försiktig facelift med bättre ratt och skärm.
För vem? Ett praktiskt bilformat som passar både stad och landsväg.
Grundpris, kr: 313 900, provkörd version 368 400.
Skatt, kr: 5 496 (år 1–3), 624 (4–).
Svensk lansering: Säljs nu.
Mått, cm: L 429/B 179/H 146.
Bagagevolym, l: 380–1 237.
Tjänstevikt, kg: 1 442.
Max dragvikt, kg: 1 500.
Motor: Fyrcylindrig bensin fram, turbo, volym 1 498cm3, max effekt 150 hk (110 kW) vid 5 000 v/min, max vridmoment 250 Nm vid 1 500 v/min. Mildhybrid, 18 hk (13,5 kW) elmotor.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sjuväxlad automatlåda.
Prestanda: Acceleration 0–100 km/tim 8,4 s, toppfart 224 km/tim.
Deklarerad förbrukning: 5,4 l/100 km, CO2-utsläpp 123 g/km.
Konkurrenter: Audi A3, Citroën C4, Ford Focus, Mazda 3, Renault Megane, Seat Leon, Toyota Corolla, med flera.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (12)
- 2024-10-02 16:14 Snoid tips att läsa https:/…
- 2024-09-30 12:01 Snoid Finns ingen bil som…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.