Det senaste året har Volkswagen Eos varit borta från marknaden. Det har jobbats med bilen, som lanserades 2006. Nu dyker den upp igen med lite modernare stuk i front och akter och med en del utrustning som inte har erbjudits förut.
Förändringarna är inte stora och åt det viktigaste på Eos, taket, har inget gjorts. Men det har heller inte behövts, för förvandlingen från sportkupé till öppen cabriolet fungerar väloljat och snabbt.
Ett elektriskt reglage mellan framstolarna utlöser ett komplicerat spel med luckor och lock. Taket består av fem delar som viks ned i bagageutrymmet. Hela proceduren tar mindre än en halv minut.
Solen flödar över provkörningen i norra Skåne men luften är ändå inte särskilt varm. Det virvlar kyligt runt nacken, trots att bilen är försedd med en vindavvisare bakom framstolarna. Den kostar 2 900 kronor extra och är ett absolut nödvändigt tillbehör om man vill slippa nackspärr. Vissa öppna bilar (bl a Peugeot 308 CC) har varmluftsblås i nackskydden men sådana moderniteter erbjuder inte Volkswagen.
Eos har däremot en liten inbyggd vindavvisare i vindrutans överkant. Den skyddar pannan på långa personer – för vindrutan är ganska låg – och tar också bort en del virvlar nere i sittbrunnen. Att den även fungerar som flugfångare får man väl stå ut med.
Trots vindavvisare är en öppen bil sällan komfortabel i högre farter. Vid motorvägen får mekanismen pussla taket på plats och Eos förvandlas till en stilren sportkupé. Med den kan man åka långt och fort. Taket tar absolut tätt och något vindbrus hörs inte.
På de skånska fina vägarna är Eos behagligt tyst. På en kort, dålig vägsträcka hörs däremot ett misstänkt däcksmuller. Eos baseras på VW Golf nummer fem – alltså förra Golfen – och den dras ju med ett ofta kritiserat oväsen från däcken.
Även med taket på kan man se himlen i VW Eos. En taklucka av glas ingår som standard och den går till och med att öppna.
Mer utrustning
Till nylanseringen har Eos fått lite mer utrustning. Farthållare, larm och ratt med reglage till bl a radio och färddator ingår. Den som vill ha mer blir nog inte besviken på Volkswagens paket. De är prisvärda. Premiumpaketet, exempelvis, omfattar läderklädsel, xenonljus, 17-tumshjul och lite annat smått och gott för 24 900 kr.
Billigaste priset för en Eos är 284 900 kronor. Basmodellen har en 1,4-liters motor som, med hjälp av direktinsprutning och både kompressor och turbo, ger 160 hk.
Tyvärr går den motorn inte att kombinera med automatlåda. Den som vill slippa bråka med växelspaken måste välja en 140-hästars diesel för 314 400 kronor eller bensinmotorn på två liter och 211 hk som kostar 324 400 kronor.
För körglädjens skull räcker det dock gott med 160 hästkrafter. Det är en villig motor som drar starkt och snällt från låga varv och som har tillräcklig snärt på höga. Att volymen bara är 1,4 liter är svårt att begripa.
Volkswagens motorteknik är imponerande, men ingen av de tre motorerna klarar den svenska miljögränsen. Fast en bil som Eos köps väl inte för att skona miljön utan för att uppleva den.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Volkswagen Eos TSI 160Betyg
Pris: Från 284 900 kr.
Modell: Coupé/cabriolet med fyra säten.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 442/ B 179/ H 144 cm.
Motor: Fyrcylindrig med direktinsprutning, kompressor och turbo. Volym 1,4 liter. Effekt 160 hk vid 5 800 v/min. Vridmoment 240 Nm mellan 1 500 och 4 500 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim på 8,8 sek. Toppfart 217 km/tim.
Bränsleförbrukning, bl körning: 6,8 l/100 km.
CO2-utsläpp: 158 g/km.
Konkurrenter: Peugeot 308 CC, Renault Mégane CC.
Vad nytt? Plåtar i fronten och nya bakljus.
För vem? De som vill uppleva sommaren och uthärda vintern.
Bra köp? Absolut. Priset är högt men man får två roliga bilar.
Plus: Vridstyv kaross, smidig motor, baksätet, taklucka, bekväm takfällning.
Minus: Saknar varmluftskrage.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Sportkupé är kanske inte rätt ord, faktiskt finns det märkligt nog bara en enda biltillverkare som verkligen kan konsten att bygga Sportkupéer och det är ju inte VW.
Eos är en fruktansvärt tråkig bil. Kan inte förstå hur de lyckas sälja den. Hela bilen utstrålar "färg som torkar ganska långsamt" i rolighetsfaktor.
Och stämmer den där bilden, har ratten verkligen den där bussvinkeln? Typ 25-30 grader ser det ut som. Blä.
Snygga stolar dock.
Hellre en Golf-cab, den känns mer VW.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.