Nästa artikel
Provkörning: Volkswagen e-Golf (2017)
Provkörning

Provkörning: Volkswagen e-Golf (2017)

Publicerad 8 oktober 2017
På utsidan avslöjar inget att detta är en elbil. E-Golf tillhör de allra diskretaste av sitt slag.
Större batteri ger längre räckvidd – över 20 mil – i uppdaterade VW e-Golf, vilket gör bilen intressant för fler. Inköpspriset är dock ett problem.
Skulle du kunna leva med enbart en elbil? Allt handlar om ditt nyttjandemönster. För den som enbart använder bilen till kortare turer är eldrift melodin. Bränslet kostar bara 1,5–2 kr per mil. Man slipper köra till macken då man sköter det mesta av laddningen hemma. Dessutom går färden tyst, smidigt och snabbt!
 
Men vad händer den dag man behöver göra något oväntat? För många är det viktigt att ha en säkerhetsmarginal som även möjliggör längre resor. I och med att Volkswagen gav Golf-programmet en ansiktslyftning har man uppdaterat e-Golf. Viktigaste förändringen är ett större batteri som ökar räckvidden med upp till 50 procent.

"Ljudet är tänkt att varna oskyddade trafikanter men frågan är vilken nytta det gör när alla numera går runt med hörlurar istället för att lyssna på motorljud, äkta eller konstgjort."

På utsidan skvallrar endast detaljer om att framtiden kommer rullande, men man kan höra att något är annorlunda med just denna vita Golf. Istället för traditionellt motorbuller hörs ett märkligt elektroniskt dito. Ljudet är tänkt att varna oskyddade trafikanter men frågan är vilken nytta det gör när alla numera går runt med hörlurar istället för att lyssna på motorljud, äkta eller konstgjort. Det elektroniska ljudet går lyckligtvis att stänga av men nästa gång du startar bilen, är det påslaget igen. VW är inte ensamma om eländet. Fenomenet dyker upp hos allt fler elektrifierade bilar.  
 
Motorn har blivit 15 kW starkare i samband med uppdateringen och bilen är pigg då elmotorn levererar all kraft redan från start. Vikten är cirka 350 kg högre än motsvarande bensindrivna Golf men VW har lyckats trolla bort känslan av kilona. Styrningen är lika fin som vanligt och i högre hastigheter märker man att den effektiva isoleringen från vägbuller också följt med till e-Golf.
 
Batteriets kapacitet har ökat från tidigare 24,2 kWh till 35,8 kWh. Den deklarerade räckvidden enligt NEDC-körcykeln har ökat från 190 km till 300 km. Vi kör en tur som inkluderar en del motorväg (alltid jobbigt för elbilar) och kommer då 22,6 mil med åtta kilometer körsträcka kvar i batteriet och en genomsnittsförbrukning på 15,0 kWh/100 km. De sista milen har bilen automatiskt slagit om till det mest strömsnåla driftsläget ”Eco+” som stryper effekten och slår av luftkonditioneringen för att krama ur det sista ur batteriet.
 
Navigatorn Discover Pro är standard. Den visar inte laddplatser i närheten när strömmen börjar sina. Det är en brist. En mycket bra digital instrumentpanel är tillval och förarmiljön är bra. Kupén är rymlig och även fullvuxna passagerare ryms i baksätet. Bagageutrymmet har bara tappat 40 liter jämfört med de konventionellt drivna versionerna.
 
Inköpspriset är högt.
E-Golf kostar betydligt mer att köpa än konkurrenterna Nissan Leaf, Renault Zoe och BMW i3. Som bil känns Golf också mer mogen än de andra på laddplatsen men i kulisserna väntar en tuff kombatant, Opel Ampera-e.
 
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen e-Golf?
 
Volkswagen e-Golf

Pris, kr från: 399 900 (exkl prem).

Säljstart: Säljs nu.

Mått, cm: L 427/B 179/H 148.

Bagagevolym, l: 341–1 231.

Tjänstevikt, kg: 1 615.

Max släpvikt, kg: Ej tillåtet.

Motor: Elmotor. Max effekt 136 hk. Max vridmoment 290 Nm från 0 v/min.

Batteri: Litiumjon 35,8 kWh. CCS snabbladdning 80 procent på 60 minuter.

Kraftöverföring: Tvärställd motor fram. 1 växel. Framhjulsdrift. 

Prestanda: Toppfart 150 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,6 s.

Deklarerad förbrukning: 12,7 kWh/100 km.

Räckvidd: 300 km.

Konkurrenter: BMW i3, Hyundai Ioniq, Nissan Leaf, Renault Zoe.

 

Plus: Lättkörd, pigg, rymlig, tyst.

Minus: Pris, förarstol.



Vad nytt? Längre räckvidd och ny infotainment.

För vem? Långpendlande elbilister.

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.