Nästa artikel
Provkörning: Volkswagen Beetle Dune Cabriolet (2016)
Provkörning

Provkörning: Volkswagen Beetle Dune Cabriolet (2016)

Publicerad 16 september 2016
I en tid när bilar tävlar om att se så aggressiva ut som möjligt är Beetle Dune ett muntert inslag.
Strandbilarna som byggdes i 60-talets Kalifornien ska vara förebild för nya Beetle Dune. Upplagt för sandkörning med andra ord? Nja...
Den senaste folkabubblan handlar mest om stil och inte alls om sand. Till skillnad från en klassisk ”beach buggy” driver Beetle Dune på framhjulen, att sladda omkring på sanddyner är bara att glömma, om någon hann tänka tanken. Eftersom terrängkörningslagen ändå sätter stopp för utflykter utanför vägnätet nöjer vi oss med att åka till stranden och inte längre än så. På väg dit gör bilen avtryck i trafiksmeten, den bulliga karossen liknar inget annat och lockar fortfarande blickar.

Utförandet Dune utmärker sig med extra plastlister och dekaler på sidorna, silvriga ”hasplåtar” har tillkommit och markfrigången är höjd med en futtig centimeter. Provbilen är lackad i nya kulören ”sandstormsgul” (6 100 kr) som också återkommer på invändiga paneler och sömmar.

Dessutom är provbilen en cabriolet, ett knapptryck får den svarta suffletten att veckla ihop sig. Att cab inte är något för Sverige är bara strunt, säsongen må vara kort men njutningen räcker länge efter några dagar med rätt väder.

Nercabbat är riktigt behagligt i Beetle Dune, den höga vindrutan skyddar även långa mot piskande vind, och med upphissade fönster och vindskyddet (3 100 kr) monterat blir det närmast dragfritt i sittbrunnen. Att vindskyddet börjar vibrera oroligt vid sådär 80 km/tim är dock ett frågetecken.

Till bilen medföljer ett läderfodral som kan fästas över det nerfällda taket och på så sätt dölja den ganska taffliga sufflettinstallationen med fult utstickande låsmekanism. Tyvärr är fodralet bökigt att få på, förmodligen hamnar det i garaget eller förrådet.
 
Om Beetle Dune ser speciell ut är den desto mer ”vanlig” att köra. Trygga och konsekventa köregenskaper, väl avvägd styrning, följsam fjädring, hyfsat pigg motor, smidig växellåda, inga överraskningar – ungefär som en Golf.

Faktum är att bilen är baserad på samma plattform som Golf, men inte den nuvarande utan den förrförra. Golf generation fem som lanserades 2005 är byggd på samma grundmaterial. Åldern skiner igenom när det gäller teknikinnehållet, moderniteter som till exempel autobroms finns inte tillgängligt. Multimediaanläggningen är dock uppdaterad med stöd för telefonspegling.

Fram åker man bekvämt medan baksätet är i minsta laget. Packning för två går in där bak men öppningen liknar ett brevinkast. Bakåtsikten är knaper på grund av det höga bakpartiet, backkamera (2 100 kr) är en vettig investering.

Jämfört med vanliga Beetle kostar Dune 29 000 kronor extra och visst blir det en nischbil. Volkswagen räknar med att sälja 50–100 per år i Sverige.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Beetle Dune Cabriolet?
VW Beetle Dune Cabriolet 1.4 TSI

Pris, från kr: 281 000 (Coupe: 241 000).

Modell: 2-dörrars 4-sitsig cabriolet.

Säljstart: Nu.

Mått, cm: L 429/B 182/H 149.

Tjänstevikt, kg: 1 561.

Motor: Fyrcylindrig bensinturbo, volym 1 395 cm3, max effekt 150 hk vid 5 000–6 000 v/min, max vridmoment 250 Nm vid 1 500–3 500 v/min.

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell låda (sjustegad dubbelkopplingslåda: +14 500 kr).

Prestanda: Toppfart 198 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,2 s.

Deklarerad förbrukning: 5,9 l/100 km.

CO2-utsläpp: 137 g/km.

Konkurrenter: Range Rover Evoque Convertible, Mini Cabrio, Fiat 500C.

Plus: Egen stil, närmast dragfritt för två åkande.

Minus: Gammal bil i grunden, dålig bakåtsikt.



Vad nytt? Uppsminkad design och höjd markfrigång.

För vem? Stilmedvetna som söker udda sommaråk.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-09-17 10:39
hultarn

Beetle har aldrig varit, och kommer aldrig bli en succé i stil med Mini.
Men, det är en prestation att skapa så lite utrymme i en så stor kaross...

Prisläget är löjligt högt, om den kostade hälften vore mer lagom.

#2 • Uppdaterat: 2016-09-17 15:09
saabnisse

En leksaksbil för de som redan tidigare har tillräckligt med riktiga bilar.

#3 • Uppdaterat: 2016-09-17 22:14
LeifV

Ledsen, kan bara se fel med den här bilen. Snordyrt dekaltrim och en alltför gammal bil under skalet. Vill man hålla sig i den här prisklassen finns det hur mycket som helst att välja på hos Blocket, och då snackar vi betydligt mer spännande saker som ändå är näst intill "nya" (om nu nybilsdoften är det viktiga).

#4 • Uppdaterat: 2016-09-18 11:31
Axa

Nu när Mazda släppt sin MX och även Fiat med samma platta känns den här tämligen passé och ointressant. Inte för att den någonsin varit intressant...

#5 • Uppdaterat: 2016-09-16 22:23
milkylainen

Inte så konstigt att vindskyddet börjar vibrera vid 80... Det var fanimej den fånigaste biten uppfälld plast till vindskydd jag sett på bra länge. Ser ju ut att ha nära på noll strukturell integritet... lär ju flexa något så förbannat.

Sen att man vill ha 280k för för-förra generationens Golf-platta med en 1.4 bensinturbo är ju bara bedrägeri...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.