Nästa artikel
Provkörning: Volkswagen Up (2016)
Provkörning

Provkörning: Volkswagen Up (2016)

Publicerad 2 oktober 2016
Den må vara liten men uppdaterade Up har köregenskaper som vanligtvis hittas i större bilar.
Med starkare motor och fler stylingmöjligheter hoppas Volkswagen att lilla Up ska locka hippt cityfolk med smak för helgresor.
När bilarna står uppradade vid provkörningen, som sker i Milano, får jag en känsla av att titta ner i en godispåse. Små färgglada godbitar i blått, gult, vitt, rött – alla ser lockande ut. Det är väl så Volkswagen vill att potentiella Up-köpare ska känna: det ska vara lite lekfullt samt lätt att sätta personlig prägel på sin bil.

På den svenska marknaden finns 13 exteriörfärger att välja mellan. Om man så önskar kan även taket lackas i kontrasterande svart, vitt eller grått. Det går också att sätta extra färgpiff på sidospeglarna och instrumentpanelen har fem utseenden för att passa varje smak.
– Precis som unga förare vill ha det. Cool styling och mycket personlighet, säger Sonja Tyczka som jobbar med produktkommunikationen för Up. Givetvis kostar sminkningen en extra slant.

Valet av testfordon faller på en i nya kulören ”Teal blue”. Jag tar plats i bilen och sätter kurs mot Comosjön. Under huven sitter den 90 hästkrafter starka, trecylindriga bensinaren som är ny i utbudet. På påfarten till autostradan skjuter motorn iväg den lätta bilen med bra kraft. Omkörningar klaras av utan större ansträngning, även med två passagerare ombord. Bilen håller kursen stabilt och ger intryck av att vara storleken större.

Lite förvånande är att Volkswagen inte erbjuder 90-hästarsmotorn i kombination med automatlåda. När vi lämnar motorvägen och kommer in på små, slingriga byvägar blir det ett evigt spakande.

Till slut når vi Comosjön och här är Up i sitt rätta element. Det finns ingen oro att mötande bilar ska klippa sidospeglarna. Köra i trånga gränder? Problemfritt. Vända? Lätt som en plätt. Bilen är enkel att manövrera och de stora rutorna gör gott för sikten.
 
Jag provar också att åka i baksätet. Att få plats med mina 168 centimeter är inget problem men efter ett tag blir det plågsamt. När bilen dunsar ner i potthål känns det ända upp i ryggraden och efter ett tag undrar jag om jag inte blivit kortare än vad jag var i morse. Nej, det är fram man vill sitta i nya Up.

Nytt i och med uppdateringen är också att föraren kan skapa sitt eget infotainmentsystem genom att montera sin smartphone i en hållare på instrumentbrädan. En enkel och billig lösning, som dock kräver att ägaren har en modern mobiltelefon för att kunna nyttja funktionerna fullt ut.

Up innebär stor potential i liten förpackning, en fullt duglig pendlingskamrat i staden eller en parhäst på helgresor med lätt packning.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Up?
Volkswagen High Up 90 Hk

Pris, från kr: 133 900.

Modell: Femdörrars fyrsitsig citybil.

Säljstart: Nu.

Mått, cm: L 360/B 164/H 150.

Tjänstevikt, kg: 1 002.

Motor: Trecylindrig bensinturbo, volym 999 cm3, max effekt 90 hk vid 5 000–5 500 v/min, max vridmoment 160 Nm vid 1 500–3 500 v/min.

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, femväxlad manuell låda.

Prestanda: Toppfart 185 km/tim.  Acceleration 0–100 km/tim på 10,0 s.

Deklarerad förbrukning: 4,6 l/100 km.

CO2-utsläpp: 106 g/km.

Konkurrenter: Toyota Aygo, Citroën C1, Peugeot 108, Seat Mii, Skoda Citigo, Hyundai i10, Kia Picanto, Opel Karl, Fiat Panda.

Plus: Trivs både i stan och på motorväg.

Minus: Ingen automatlåda, åkkomfort på dåliga vägar.

 

Vad nytt? Ansiktslyft med omarbetad design och starkare motor.

För vem? Citypendlare som gärna åker på helgutflykter.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-10-02 10:02
Hackenbush

Gillar den inte alls. Påminner om 80-tal invändigt och den är för liten i utrymmet för att passa mig. Långfärder är inget jag skulle vilja göra i denna. Jag har kört en och det gav inte mersmak.

#2 • Uppdaterat: 2016-10-02 10:59
Leif Kavander

Enda positivt med up, är att den går att få i läckra färger.

#3 • Uppdaterat: 2016-10-02 12:47
Tvärnit

Tog med o visade min fru på en sådan där för något år sedan och hon vart arg på riktigt.
Det var ju inte illa menat av mig då jag tänkte i huvudsak till jobbet o butik typ en mil o jag gick på det positiva som jag läst......det är roligt detta med bilar. vore detta typ en Subaru så stod den förpassad ut på fisens mosse.

#4 • Uppdaterat: 2016-10-02 19:53
Pi

Den utgående modellen har som sagt sålts för ca: 90.000 kr inkl 3 års garanti och service och för den pengen får man nog betrakta den som nästan ett fynd - om utrymmena räcker.

#5 • Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)

En lättad variant av Up med dieselmotorn på 0,8 liter från VW XL1, borde kunna bli en värdig uppföljare på den s.k. trelitersbilen VW Lupo 3L TDI.

#6 • Uppdaterat: 2016-10-02 22:12
McTar

För två veckor sedan köpte jag en ny Eco-up som en andrabil. Jag tycker den är alldeles perfekt. Inte snabb, men otroligt trevlig. Ny med motorvärmare för 100tkr tycker jag är ett superbra pris...

#7 • Uppdaterat: 2016-10-03 09:11
Pi

brut 33 - och vilken ny Toyota får du för 90.000 kr inkl fri service under 3 år och i vissa fall dessutom med vinterdäck ? Sen är ju inte "trygghet" allt här i världen - man skall ju även trivas med sin bil även om den är liten och billig...

#8 • Uppdaterat: 2016-10-03 19:56
Vidstige

Lite märkligt när man uppger blandad förbrukning på en stadsbil.
Vad drar den i staden?
Om man t.ex. gissar på 0,7 liter per mil i praktiken i stadskörning så är det ju inte nåt vidare.

#9 • Uppdaterat: 2016-10-03 20:27
McTar

SiggeNn: Typ... Den hade varit inregistrerad några månader så garantin hade börjat rulla... Den var också provkörd, ca 20mil.

#a • Uppdaterat: 2016-10-03 21:21
Pi

Har en bekant som nyligen köpte en ny Up med 3 års garanti och service och vinterhjul för runt 90.000 kr.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.