Nästa artikel
Provkörning: Toyota Urban Cruiser
Provkörning

Provkörning: Toyota Urban Cruiser

Publicerad 26 maj 2009 (uppdaterad 23 september 2010)
Kompakt, robust och ren.  Det var ledorden när Toyota skapade en bil som ska ta upp kampen om gatorna.  Urban Cruiser är en stöddig stadsjeep, men känns rätt i alla fall.

Trafikdjungeln blir bara tätare och därför har många valt en bil som ska inge respekt i den hotfulla miljön. Men i dag är det inte riktigt acceptabelt att dåna omkring i en stor, bränsletörstig stadsjeep. Toyota tycks ha en kristallkula som visar framtiden, för Urban Cruiser kommer i rätt tid. Den har vad en suv ska ha: stöddig design, höjd och stora hjul och den finns även med fyrhjulsdrift.

Men även om utseendet är respektingivande är Toyotas nya suv i själva verket en liten, lätt och snål bil. Inte ens fyra meter lång och smidig att slinka fram med och parkera i stan.

Urban Cruiser är världens renaste fyrhjulsdrivna bil, hävdar Toyota. Med en 1,4 liters diesel släpper den bara ut 130 gram koldioxid per kilometer - fast i stadstrafik blir utsläppen drygt 20 gram högre. Den 90 hk starka dieseln finns också med enbart framhjulsdrift och den är snål nog  att klassas som miljöbil.

På de kruttorra provkörningsvägarna i Portugal märks inte ett dugg av fyrhjulsdriften, men dieselmotorn gör bra ifrån sig. Den arbetar tyst och trivs bra ihop med en lätthanterlig sexstegad växellåda. Ljudisoleringen verkar välgjord och inte ens i hög fart på motorväg stör något vindbrus. Frågan är bara hur däcken låter på svensk asfalt. Jag får misstankar när bilen rullar över ett grövre, lappat vägparti.

Med fyrhjulsdrift tar sig nog Urban Cruiser fram på de flesta vägar, men inte särskilt bekvämt. Portugisiska vägar är släta, men bilen hittar ojämnheter. Fjädringen verkar stulen från en rallybil och vi sitter och småstudsar och skakar mest hela tiden.

- Den här bilen skulle jag inte vilja åka långt i, säger min passagerare irriterat.
Det slipper han, för efter drygt tio mil byter vi till den bensindrivna Cruisern som bara är framhjulsdriven, väger 120 kilo mindre och har en aning mjukare fjädring.

Avancerad snurra
Bensinmotorn på 1,33 liter är en liten avancerad snurra som bara är nio gram från miljöklassen. Några milliliter bränsle sparas in vid varje rödljus: motorn stannar när bilen gör det. Det kräver dock en viss teknik: föraren måste koppla ur, lägga växelspaken i friläge och släppa upp kopplingen igen. När bilen står stilla slår varvräknarnålen i botten och det blir knäpptyst. Så fort kopplingen trycks ned igen startar motorn direkt - man kommer iväg lika snabbt som andra bilar.

Urban Cruiser är visserligen en ganska liten bil, men tar med sig fem personer. Passagerare på uppåt 180 centimeter kan klämma in sig om baksätet står i bakersta läget. Det är skjutbart i de tvåhjulsdrivna versionerna.
Toyota hoppas att Urban Cruiser ska tilltala "aktiva och miljömedvetna människor i 30-40-årsåldern". Köparna bör ha gott ställt, för det är inte någon billig bil.

Säkerhetsmässigt saknas ingen nödvändig utrustning och små bekvämligheter som fjärrstyrt centrallås och färddator ingår i grundpriset.

Men luftkonditionering kostar extra, till och med i den fyrhjulsdrivna versionen med ett pris på nära 200 000 kronor. Det är sniket.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.